۲۰ دلیل برای رای اعتماد بالا به دکتر عباس علی آبادی

در زیر ۲۰ دلیل برای رای اعتماد بالا به دکتر عباس علي آبادي، وزیر پیشنهادی نیرو ارائه شده است.
کد خبر: ۱۲۵۴۹۰۷
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸ 20 August 2024
|
6111 بازدید
|
۲

به گزارش «تابناک»، علی عرفانی نوشت: حدود ۲۰ سال پیش با یکی از دوستانم وارد دانشکده مهندسی دانشگاه شدیم، کلاس داشتیم و در راهروی دانشکده به سمت پله‌ها می‌رفتیم، یکی از اساتیدی که از مقابل به سمت ما می‌آمد توجه‌ام را به خود جلب کرد. قدی بلند و چهارشانه، با تبسمی بر لب و نگاهی لبریز از مهربانی و اعتماد بنفس. سلام کردم و به گرمی جواب شنیدم. از دوستم پرسیدم او را می‌شناسی؟ جواب داد: «بله، او عباس علی‌آبادی است.»

این اولین دیدار مردی بود که سال‌ها بعد بزرگترین مربی من در اخلاق و مدیریت شد. استاد عزیزی که هر چه بیشتر می‌گذرد بر احترام و اعتمادم به او و افکار بلندش افزوده می‌شود. به جرأت می‌توانم بگویم او شخصیت جامع‌الاطرافی است که نیاز به بازخوانی و بازشناسی آن علی‌الخصوص برای معرفی به جوانان فرهیخته ایران زمین احساس می‌شود. یک انقلابی مصمم که توأمان بر قله‌های بلند علمی و کارآمدی و اخلاق ایستاده است. در این یادداشت مروری بر مهمترین توانمندی‌ها و ویژگی‌های برجسته دکتر عباس علی‌آبادی جهت تصدی وزارت نیرو در دولت چهاردهم خواهیم داشت؛

۱.     وزارت نیرو خانه اصلی او است و البته کاری بسیار طاقت‌فرسا و نفس‌گیر در‌پیش روی ایشان قرار خواهد داشت. او مدیریت عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی و مجری طرح و پروژه بسیاری از پروژه‌های افتخار برانگیز ایران زمین را بر عهده داشته است. ایشان می‌تواند بهترین وزیر نیروی تاریخ ایران باشد و از پس خاموشی‌ها و کم‌آبی‌ها برآید به شرطی که کابینه دولت چهاردهم با او همراهی کاملی داشته باشد، موضوعی که در دولت قبل، علی‌آبادی وزیر صمت به‌صورت جدی با آن دست به گریبان بود.

۲.     مدیری تحول‌گرا و پیشرو است و در هر مسئولیتی که بر عهده گرفته است اهل ایجاد تحول، تغییر و بهبود بوده است. وی اندیشه و دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی توسعه همه جانبه‌ی ایران را دارد. همچنین تلاش‌های او در جهت دانش‌بنیان شدن تولیدات و صادرات محور شدن صنایع کشور فراموش نشدنی است.

۳.     شخصیتی فراجناحی و غیرحزبی است. هیچ برچسب سیاسی و حاشیه‌ای به او نمی‌چسبد و می‌تواند وزیری شایسته برای دولت وفاق ملی پزشکیان باشد. او به معنای واقعی کلمه یک «اصلاح طلب عمل‌گرا» و یک «اصول‌گرای روشنفکر» است، برای اصلاح امور جدی است و از اصول خود عقب‌نشینی نمی‌کند. 

۴.     دارای مقبولیت و اعتماد بالا در بین ارکان حاکمیت و جامعه‌ی علمی و صنعتی است. محبوبیت و مورد وثوق-بودن وی نزد کارآفرینان، دولت‌مردان و بدنه وزارت نیرو می‌تواند نوید هم‌گرایی همه‌جانبه‌ای در آینده آن وزارتخانه داشته باشد. وضعیت بحرانی آب و برق به هم‌افزایی کاملی نیاز دارد و باید تمام کشور دست‌به‌دست هم دهند تا بر این وضعیت خطرناک هر چه سریع‌تر فائق شویم.

۵.     باهوش، عقل‌گرا و خوش‌فکر است. توان جمع‌بندی و نتیجه‌گیری فوق‌العاده‌ای در جلسات و مذاکرات دارد و پیشنهاد‌ها و راهکار‌های او حساب شده است. وی ذهنی روشن و قدرت حل‌مسئله بالایی در رویارویی با موانع و مشکلات گوناگون دارد.

۶.     پرکاری فوق‌العاده او زبان‌زد است. در روز‌های آغازین کار در وزارت صمت به ایشان می‌گفتم نگران سلامتی‌تان هستم، چند هفته بعد و پس از جلسات سخت و تلاش‌های شبانه‌روزیش به او می‌گفتم دیگر نگران سلامتی‌تان نیستم! نگران جانتان هستم! 

۷.     شجاعت و جسارت مثال‌زدنی علی‌آبادی در طول سالیان متمادی توانسته موفقیت‌های بزرگی را به ارمغان بیاورد. بار‌ها از نزدیک شاهد خط‌ شکنی‌ها و نوآوری‌های او بوده‌ایم. بسیار پیش آمد که برای تغییر یا به‌کارگیری یک مدیر از جوانب گوناگون توصیه‌ها و فشار‌هایی وجود داشت، او دستور بررسی می‌داد، اگر وارد بود اقدام می‌کرد و در صورتی که نادرست بود تسلیم نمی‌شد.

۸.     یک استراتژیست حرفه‌ای و یک مدیر اجرایی قدرت‌مند است. او استاد مسلم پیاده‌سازی تفکر طراحی (Design Thinking) و حل مسائل پیچیده در مدیریت سازمان است. وی دارای نگاهی برون‌گرا و اعتقاد به توانمندی درونی است، در عرصه‌های علمی و پژوهشی خوش درخشیده و سابقه‌ی خوبی در ستاد و میدان عمل داشته است. 

۹.     در مدیریت و برنامه‌ریزی، صاحبِ سبک است. رهبری و هدایت تیم را بلد است و انسان‌شناسی و روان‌شناسی بالایی دارد. به جانشین پروری اعتقاد راسخ دارد و به مدیران خود واسپاری و تفویض اختیار می‌نماید و از قدرت پیش بینی و آینده نگری خوبی برخوردار است.

۱۰.     اعتماد و اعتقاد راسخ به مدیران جوان یکی از خصوصیات ایشان است. کمتر مدیر باکیاست و موفقی در نظام مدیریتی کشور را می‌بینیم که این همه مدیر جوان در اطرافش باشند. او سرد و گرم روزگار را چشیده و بالا و پایین‌های آن را دیده است، بی‌گدار به آب نمی‌زند، خوب آموزش می‌دهد، محک می‌زند و سپس میدان و فرصت را در اختیار قرار می‌دهد. 

۱۱.     دوست و دشمن سلامت و پاک دستی او را تصدیق می‌کنند. عباس علی‌آبادی متشرع و اهل احتیاط است و اهل زد و بند سیاسی نیست. او در بی‌تکلف‌بودن و تدین یکی از شبیه‌ترین افراد به شخص آقای پزشکیان است.

۱۲.     اهل مبارزه‌ی آگاهانه با فساد و رانت است. حساسیت وی نسبت به فساد زیاد است و برخوردش قاطعانه و هوشمندانه. در عین حال اخلاق‌مدارانه و مشفقانه تلاش می‌کند آگاه کند، فرصت دهد و آبروی افراد را محافظت نماید. 

۱۳.     کارنامه‌ای کم‌نظیر و سراسر دستاورد و افتخار در مپنا داشته است. امروز مپنا نماد خودباوری و مایه مباهات ایران و ایرانی شده است. من تقریبا جوانی خود را در سفر و کسب و کار گذراندم. وقتی برای اولین بار از کارخانه‌های مپنا بازدید کردم حیرت زده شدم و این همه پیشرفت و شکوه را باور نمی‌کردم. بعد‌ها بسیاری از دوستان ناامید یا مسئولان سابقِ سرخورده را به بازدید مپنا دعوت می‌کردم! موقع خداحافظی‌شان غالبا سکانسی تکراری اتفاق می‌افتاد، مرا در آغوش می‌کشیدند و با خوشحالی می‌گفتند: «باور نکردنی است، کاش زودتر مپنا را دیده بودم. به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم ...» 

۱۴.     در هر مسئولیتی توجه ویژه به وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان خود داشته است. به عنوان مثال، پرسنل گروه مپنا با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر که با خانواده‌های خود حدود یکصد هزار نفر جمعیت خواهند داشت، از سطح دستمزد، رفاهیات و رضایت‌مندی بالایی برخوردار هستند به‌طوری‌که آرزوی فارغ التحصیلان دانشگاه‌های معتبر کشور استخدام و همکاری با گروه بزرگ مپنا است. در وزارت صمت نیز از نزدیک شاهد دغدغه‌مندی و پیگیری‌‌های او بودم که البته تلاش‌های وی با دست‌انداز‌های زیادی در خارج از وزارتخانه همراه بود. 

۱۵.     مرد کار‌های بزرگ است. به عنوان مثال او در سال اول وزارت صمت توانست با وجود عدم همکاری‌ها طلسم برقی‌سازی خودرو در ایران را بعد از یک دهه بشکند. اعتراف می‌کنم به هیچ وجه درک نمی‌کردم چرا موضوع حمل و نقل برقی اینقدر برای او اهمیت داشت تا جایی که شخصاً روند پیشرفت کار را دنبال می‌کرد. کم‌کم متوجه شدم به چه می-اندیشد. در کشور روزانه بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌گردد و سالیانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت پرداخت می‌شود. (ایران رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در بین کشور‌های جهان است!) 

۱۶.     الگویی برای مدیریت تراز ملی است. او هم رنجیده است و هم سنجیده. از قدیم‌الایام در اتاق کار آقای دکتر تخته‌ای بود که به رسم معلمی‌اش در بسیاری از جلسات بلند می‌شد و با شور و حرارت از دغدغه‌هایش می‌گفت، شکل می‌کشید و عدد می‌نوشت و ثابت می‌کرد که به سمت خسران و زیان پیش می‌رویم. بیش از همه از هدر‌رفت انرژی و چوب حراج‌زدن به منابع و ثروت کشور گلایه می‌کرد و راهکار‌هایی علمی و عملی ارائه می‌داد. عباس علی‌آبادی زنگ هشدار بحران جدی ناترازی انرژی را بیش از پانزده سال پیش به صدا درآورده بود. حقیقت این است که ناترازی‌های مختلف اعم از ناترازی انرژی، بانکی و ارزی محصول مدیران ناتراز کشور است! 

۱۷.     تسلط او به دیپلماسی انرژی و اقتصاد کلان می‌تواند اقتصاد صنعت آب و برق را متحول کند و فضایی جذاب برای بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری در این صنعت را فراهم نماید. او دنیا دیده است و توانایی تعاملات در سطح ملی و بین المللی و نیز جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و بین المللی را دارد.

۱۸.     تسلط بر چالش‌های اصلی صنعت نیروگاهی و آب و برق و نیز مشکلات درونی و بیرونی وزارت نیرو سبب می‌شود تا در دوره‌ی جدید اقدامات بسیار خوبی را به ویژه در حوزه رفع ناترازی میان تولید و مصرف برق کشور رقم زند. تاکید بر احداث ۱۲هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر مطابق با برنامه هفتم توسعه، تاکید بر حمایت از بورس انرژی، رفع موانع صادرات برق تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی موارد مهم در برنامه کاری او است.

۱۹.     وزیر موفقی در وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. مدت کوتاهی نزدیک به یکسال وزیر وزارتخانه بزرگ و مهم صمت بود. وزارت را در شرایطی تحویل گرفت که بحران‌های زیادی برای او از گذشته به ارث رسیده بود؛ کمبود ارز، حقوق و مزایای حداقلی پرسنل ستاد وزارتخانه، تغییر نامناسب چارت سازمانی، سرگردانی مدیران و پرسنل بدون پست و جایگاه، سامانه‌های ناکارآمد، مشکلات عدیده خودروسازان و ....
او زبان گویای تولیدکنندگان و بازرگانان در هیئت دولت و جلسات ستاد اقتصادی دولت و ... شد و اقدامات ارزشمندی اعم از شتاب دادن به احیای واحد‌های تولیدی نیمه فعال و راکد، اهتمام به برقی‌سازی صنعت حمل و نقل، توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش صنایع و ... را سامان بخشید. 

۲۰.     او شیفته‌ی مقام و منصب نبوده و نیست. در طی چند دهه گذشته بار‌ها برای پست‌هایی کلیدی با او صحبت شد، منصب‌هایی که در عالَمِ واقع سر‌ و دست‌ زیادی برایش شکسته شده است! گاهی اوقات از او خواهش می‌کردم مسئولیتی مهم را بپذیرد، بعد از دیدن اصرار و الحاح زیاد می‌گفت: «هیچ وقت نباید دنبال پست و مقام باشیم» و این شعر سعدی شیرازی را زمزمه می‌کردند:

طلب منصب فانی نکند صاحبِ عقل  /   عاقل آن است که اندیشه کند پایان را 

یکی از مهمترین دلایل موفقیت او در مپنا همین پایمردی، آگاهی به هدف و به اصطلاح از این شاخه به آن شاخه نپریدن-های او بود. چهارده سال شبانه‌روزی در مپنا جنگید و کاری کرد که آوازه‌ی نیک مپنا در عرصه‌ی داخلی و بین المللی، نزد متخصصان و اهل دانش بلند و پیچیده شد. دکتر عباس علی‌آبادی البته تکلیف‌مدار است و اگر بداند کاری از دستش ساخته است از زیر بار مسئولیت شانه خالی نخواهد کرد....

۳۰ مرداد ۱۴۰۳

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
مهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
با تمام اوصافی که برشمردید . بهترین وزارتخانه جهت ایشان همان وزارت صنایع بود تا بتواند

برنامه های نیمه تمام خودرا در زمینه خودرو عملیاتی نماید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
نگران نباشید به هر حال دوست پایدارچی ها هاست
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...