رشد تجارت در جهان

صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود رشد اقتصادی آهسته اما ثابت ۳.۲ درصدی را برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌کند با رشد کمی برای اقتصادهای پیشرفته اما رشد اندکی کمتر در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه پیش بینی میکند.
کد خبر: ۱۲۵۵۴۴۳
|
۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹ 23 August 2024
|
2265 بازدید

به گزارش تابناک؛ اسدالله غلام پور طی یادداشتی نوشت: امروزه ارزش کالاهای صادراتی در سراسر جهان حدود ۲۵  درصد است. این نشان می دهد که طی صد سال گذشته، رشد تجارت حتی از رشد سریع اقتصادی نیز پیشی گرفته است. رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ می تواند بیش از دو برابر شود. به گفته سه سازمان بزرگ اقتصادی بین المللی، رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ می تواند بیش از دو برابر شود. آنها می گویند با وجود کاهش تورم، نرخ بهره و افزایش فعالیت های اقتصادی، ریسک ها و واگرایی های مداوم بین اقتصادها که همچنان تجارت بین المللی را تهدید می کند، رشد تجارت جهانی می تواند دو برابر شود. رشد تجارت جهانی قرار است در سال ۲۰۲۴ بیش از دو برابر افزایش یابد که ناشی از تورم پایین و اقتصاد پررونق ایالات متحده است. این بر اساس سه سازمان بزرگ اقتصادی بین المللی - صندوق بین المللی پول (IMF)، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) و سازمان تجارت جهانی (WTO) - که همگی افزایش جریان تجارت جهانی را در سال ۲۰۲۴ پیش بینی می کنند. تجارت جهانی دوباره در حال افزایش است. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) انتظار دارد تجارت جهانی کالا و خدمات ۲.۳ درصد در سال جاری و ۳.۳ درصد در سال ۲۰۲۵ رشد کند که بیش از دو برابر رشد یک درصدی مشاهده شده در سال ۲۰۲۳ است. اولین چشم انداز اقتصادی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، در سال ۲۰۲۴ که در آوریل منتشر شد، انتظار دارد کاهش تورم، بانک های مرکزی را قادر می سازد تا نرخ های بهره را پایین بیاورند، اما اضافه می کند که نرخ های واقعی احتمالاً «بالاتر از سطوح خنثی تخمینی» باقی می مانند. در همین حال، آخرین چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول رشد تجارت جهانی را به ترتیب ۳ و ۳.۳ درصد برای سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ نشان می دهد، علیرغم اصلاح پیش بینی های خود نسبت به اوایل سال جاری. WTO پیش‌بینی می‌کند که حجم تجارت جهانی کالا پس از کاهش قابل توجه در سال گذشته، به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ترتیب ۲.۶ و ۳.۳ درصد رشد کند. علت این موضوع این است که تجارت در راستای رشد اقتصادی گسترده تر در حال رشد است. صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود رشد اقتصادی آهسته اما ثابت ۳.۲ درصدی را برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌کند با رشد کمی برای اقتصادهای پیشرفته اما رشد اندکی کمتر در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه پیش بینی میکند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ رشد اقتصادی جهانی ثابت باشد، اما شکاف بین اقتصادهای پیشرفته و بازارهای نوظهور و در حال توسعه باقی است.

پول صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد جهان از بحران‌های متوالی چهار سال گذشته، از جمله تأثیر تجاری همه‌گیری و جنگ در اوکراین، که منجر به افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی و منجر به نرخ‌های بهره بالا می‌شود، کمتر شاهد «آسیب‌های اقتصادی» باشد. این سازمان پیشنهاد می کند که اقتصاد ایالات متحده قبلاً بر تأثیر این روندها غلبه کرده است و از عملکرد قبل از همه گیری فراتر رفته است. طبق گزارش فایننشال تایمز، لومباردلی کارشناس سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) انتظار دارد چین و شرق آسیا محرک های اصلی رشد جهانی باشند. در حالی که، تنها بر اساس صادرات، از نظر سازمان تجارت جهانی،  آفریقا  قابلیت رشد سریعتر از هر منطقه دیگری در سال جاری با حدود ۵.۳٪ دارد.  آمریکای شمالی (۳.۶٪)، خاورمیانه (۳.۵٪) و آسیا (۳.۴٪) همگی باید شاهد رشد متوسط صادرات باشند، در حالی که انتظار می رود صادرات اروپا تنها با ۱.۷٪ از سایر مناطق عقب باشد. هر سه سازمان پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره اصلی کاهش یابد و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) انتظار دارد تا سال ۲۰۲۵ برای منطقه یورو، ایالات متحده و ژاپن به حدود ۲ درصد کاهش یابد. کاهش ۳.۴ درصدی در همه کشورهای عضو در سال جاری و بعد.


عوامل خطر برای رشد تجارت جهانی چیست؟ علیرغم چشم انداز خوش بینانه محتاطانه صندوق بین المللی پول، OECD و WTO، تجارت جهانی هنوز از چالش خارج نشده است. مدیر کل سازمان تجارت جهانی هشدار داد که تنش‌های ژئوپلیتیکی و پراکندگی تجاری باید کاهش یابد تا رشد در مسیر حفظ شود. سازمان تجارت جهانی در گزارش خود می گوید بحران دریای سرخ و درگیری در خاورمیانه باعث تاخیر و افزایش هزینه های حمل و نقل برای برخی بخش ها شده است. این سازمان همچنین به نشانه هایی از چندپارگی و گروه بندی مجدد تجارت در امتداد خطوط ژئوپلیتیک اشاره می کند. به عنوان مثال، تجارت ایالات متحده و چین کمتر از تجارت دو کشور با سایر نقاط جهان رشد کرد. در حالی که از زمان شروع جنگ در اوکراین، تجارت در بلوک‌های اقتصادهای همسو با سیاست یکدیگر - تقریباً به دو بخش «شرق» و «غرب» تقسیم شده است، ۴ درصد بیشتر از تجارت بین آنها افزایش یافته است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...