وضعیت هتل‌ها و مراکز اقامتی مشهد در دهه آخر صفر

ضریب اشغال مراکز اقامتی در روز‌های پایانی صفر به بیش از ۹۵ درصد رسیده است.
کد خبر: ۱۲۵۷۰۹۷
|
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴ 01 September 2024
|
2098 بازدید

به گزارش تابناک به نقل از شهرآرانیوز؛ محل اقامت، یکی از دغدغه‌های هر مسافر در سفر است که باید برایش برنامه‌ریزی داشته باشد، حالا با رسیدن به روز‌های پایانی ماه صفر ضریب اشغال مراکز اقامتی (شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیرها) به ۹۵ درصد رسیده است. سال گذشته در روز‌های مشابه، این شاخص حدود ۹۰ درصد بود و حالا این تغییر نشان می‌دهد که امسال زائران بیشتری در برنامه‌ریزی سفر خود در دهه پایانی صفر به اقامت در این مراکز روی آورده‌اند.

ارائه خدمت به زائران

با نزدیک‌شدن به شهادت امام رضا (ع) ردپای ورود و حضور عاشقان این خاندان در گوشه‌گوشه شهر به چشم می‌خورد. سری که به خیابان‌های اطراف حرم مطهر رضوی می‌زنی در مقابل مراکز اقامتی معمولا صحنه حضور زائران با چمدان‌ها و کوله‌بار‌ها در دست در ورودی هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها دیده می‌شود. تا لحظه تهیه این گزارش مراکز اقامتی در رینگ اول اطراف حرم مطهر تا بیش از ۸۵ درصد پر شده و با توجه به رزرو‌ها تا پایان این هفته به‌طور میانگین به ۹۵ درصد خواهد رسید. 

این خبر نشان می‌دهد که پس از دوره سخت کرونا و ضربه به صنعت گردشگری و به‌تبع آن مراکز اقامتی و هتل‌ها، حالا این صنعت طی سه سال گذشته به‌مرور جان گرفته است. باتوجه به حضور سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر و اینکه بیش از ۵۲ درصد از هتل‌های کشور در خراسان رضوی است، توجه به حوزه گردشگری و صنعت هتل‌داری برای استان و شهر مشهد اهمیت زیادی دارد. 

اکنون یک مقایسه ساده بین تعداد تخت‌های مراکز اقامتی یعنی ۲۲۲ هزار تخت و ورود ۳ میلیون زائر ناترازی وجود دارد، هرچند اگر زمان حضور زائران را کمی بیشتر از دو روز در نظر بگیریم در مدت یک هفته ظرفیت تخت مراکز اقامتی به ۶۶۶ هزار خواهد رسید. البته در دهه پایانی صفر پیش‌بینی اقامت ۸۰۰ هزار نفر در هر شب دیده شده است، باوجوداین، همه اینها را گفتیم تا به اهمیت توجه به مراکز اقامتی برای تسهیل زیارت برای زائران مشهد الرضا (ع) چه در این ایام و چه در دیگر روز‌های سال اشاره کنیم. 

 

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان‌رضوی بعد از بیان اعداد و ارقام ظرفیت اشغال و تعداد تخت‌های مراکز اقامتی (که در بالا به آن اشاره کردیم) می‌افزاید: همه هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیر‌ها ظرفیت اسکان‌های خود را برای زائران آماده‌سازی کرده‌اند تا مشکلی نباشد. 

سید محمود مادرشاهیان می‌گوید: قیمت‌ها نسبت به نرخ‌های مصوب سال ۱۴۰۲ هیچ تغییری نکرده است و واحد‌ها ملزم هستند که نرخ‌نامه را در دید مهمان قرار دهند. 

او با اشاره به حضور ۱۶۰ بازرس برای بررسی میدانی واحد‌های اقامتی اضافه می‌کند: علاوه بر بازدید‌های میدانی، اگر مشکلی برای زائری ایجاد شود، بلافاصله به آن رسیدگی خواهیم کرد. همچنین زائران در صورت بروز مشکل در اسکان یا شکایت از محل‌های اقامتی می‌توانند با شماره ۳۷۰۴۵ تماس بگیرند. 

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران استان با تأکید براینکه تا این لحظه در بازدید‌های میدانی پرونده خاصی تشکیل نشده و مشکلات موجود را با تذکر به واحد‌ها اعلام کرده‌ایم می‌گوید: به‌هیچ‌عنوان در مراکز اقامتی دونرخی نداریم، یعنی واحد‌ها نمی‌توانند نرخ زمان پیک یا غیرپیک داشته باشند. همچنین نرخ دلاری و دریافت دلار در واحد‌های اقامتی ممنوع است.

در کنار تخلفاتی مانند قیمت بالا، همخوان نبودن کیفیت با قیمت و... اگر این موارد را مشاهده کنیم حتما برخورد خواهیم کرد. تلاش داریم با کار میدانی، تخلف‌ها را به حداقل برسانیم.

مادرشاهیان می‌افزاید: باوجود تورم ۴۰ درصدی ما هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم. تلاش داریم از طریق جذب بیشتر زائر و افزایش ماندگاری، هزینه‌ها را جبران کنیم. موضوع کنترل قیمت و ارائه خدمات خوب باعث شد که تعداد زائران نسبت به سال گذشته افزایش درخور ملاحظه‌ای داشته باشد. 

او با اشاره به صدمه جبران‌ناپذیر کرونا در گذشته می‌گوید: هرچند این صدمه که در دنیا اتفاق افتاد جبران‌شدنی نیست، اما اکنون هتل‌ها زنده هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند، هرچند باتوجه به تغییرنکردن قیمت‌ها و تورم کشور، درآمد مراکز اقامتی فقط جبران‌کننده هزینه‌هاست، اما فعالان این حوزه در خدمت‌رسانی به زائران کم نمی‌گذارند و این خط قرمز است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...