آیا کارخانه نرگس شیراز تعطیل می‌شود؟

در پی انتشار خبری مبنی بر متوقف شدن تولید کارخانه روغن نباتی شیراز، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: شایعاتی که مبنی بر تعطیلی و یا تغییر کاربری این واحد تولیدی منتشر شده قویا تکذیب می‌شود؛ این کارخانه در حال حاضر با مشکلات حقوقی روبه روست که این مساله هم در حال پیگیری است.
کد خبر: ۱۲۵۷۴۸۳
|
۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲ 03 September 2024
|
5277 بازدید
|
۱

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز که یکی از کارخانه‌های آلاینده در این کلانشهر محسوب می‌شود،، در سال ۱۳۳۳ خورشیدی در زمینی به مساحت ۹۳ هزار و ۷۵۰ مترمربع راه‌اندازی شد و فعالیت‌هایش را در حومه شهر شیراز در مکانی که به گود خزینه شهرت داشت آغاز کرد.

دغدغه آلایندگی

این کارخانه با گسترش فضای شهری و رشد پراکنده ساختمان‌ها به مرور زمان در حریم منطقه مسکونی و بافت فرهنگی شهر قرار گرفت و اینک در بلوار چهل مقام و در نزدیکی آرامگاه حافظ که یکی از مهمترین و پُررفت و آمدترین مناطق شهر به شمار می‌رود، واقع شده است.

لذا مردم این منطقه سال‌هاست که از آلایندگی‌ و بوی نامطبوع کارخانه روغن‌نباتی نرگس رنج می‌برند و نسبت به فعالیت‌های بی‌وقفه آن معترض هستند؛ آنها معتقدند تمهیدات لازم برای جابه‌جایی این واحد تولیدی و جُدایی‌اش از شهر شیراز باید هرچه سریعتر اتخاذ شود.

بر همین اساس موضوع انتقال کارخانه روغن نباتی شیراز به خارج از شهر مطرح شد و بیش از ۳۰ سال است که این موضوع در قالب اجرای یک پروژه در حال پیگیری است؛ پروژه‌ای که در طول سال‌های گذشته دستخوش اما و اگرهای بسیار قرار گرفته و هر بار به دلایل مختلف متوقف و یا تنها درصد اندکی از کار پیش رفته است.

در اسفندماه سال ۹۹ عملیات اجرایی احداث کارخانه جدید روغن نباتی شیراز در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در زمینی به مساحت افزون بر ۸۰ هزار مترمربع، با سرمایه‌گذاری ۱۷هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای هزار نفر آغاز و بحث انتقال این کارخانه به خارج از شهر با از سوی مسئولان فارس پیگیری شد اما به نتیجه مطلوب نرسید.

موضوع جابه‌جایی این کارخانه که می‌تواند زمینه اشتغال هزار نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کند در سال ۱۴۰۰ با آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه جدید، مجددا مطرح شد و پیرو تأکیدات استاندار فارس تدابیر لازم برای برطرف شدن مشکلات این کارخانه‌ در استان و تسریع روند انتقال آن به خارج از شهر اتخاذ شد.

این کارخانه در طول دو سال گذشته همچنان در گیرودار حل مشکلات و اجرای پروژه انتقال به خارج از شهر بود که خبرهایی مبنی بر تغییر سهامدار این واحد تولیدی منتشر شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس ۲۶تیرماه ۱۴۰۲ در این باره گفت: شرکت کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز که ظرفیت تولید روزانه ۴۰۰ تُن روغن را دارد در حال حاضر با مدیریت جدیدی اداره می‌شود؛ در واقع سهامدار قبلی از ادامه فعالیت منصرف شد و سهامدار جدیدی کار خود را برای ادامه فعالیت‌های این کارخانه آغاز کرد.

و اما پس از آغاز به کار مدیریت جدید اعلام شد که انتقال این واحد تولیدی به منطقه ویژه اقتصادی به پنج سال زمان نیاز دارد، با این حال پیگیری‌ها برای متوقف نشدن خطوط تولید و ادامه یافتن فعالیت‌های این کارخانه همچنان در دستور کار متولیان امر قرار گرفت.

نگرانی از تعطیلی

اما حالا که بیش از یک سال از واگذاری این کارخانه به مدیریت جدید می‌گذرد اخبار منتشر شده در برخی شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که این واحد تولیدی با مشکلاتی برای تأمین مواد اولیه و پرداخت حقوق کارگردان مواجه شده است‌.

در اخبار منتشر شده از قول کارگران این کارخانه آمده که حقوق تیر و مردادماه آنها هنوز به حساب‌شان واریز نشده و تاریخ مشخصی هم برای پرداخت حقوق وجود ندارد؛ همچنین آنها اعلام کرده‌اند که مدیران این کارخانه به دلیل نداشتن کارت بازرگانی قادر به وارد کردن و تأمین مواد اولیه نیستند.

پاسخ مسئولان

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شایعاتی که مبنی بر تعطیلی و یا تغییر کاربری این واحد تولیدی منتشر شده قویا تکذیب می‌شود؛ این کارخانه در حال حاضر با مشکلات حقوقی روبه روست که این مشکلات هم در حال پیگیری است.

مرتضی شریفی افزود: کارخانه روغن نباتی شیراز به دلیل سوءمدیریتی که در سال‌های گذشته داشت بحران‌های بسیاری را پشت سر گذاشت؛ بیشتر این بحران‌ها به دلیل ناکارآمدی مدیریت قبلی کارخانه ایجاد شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس ادامه داد: در طول سال‌های گذشته پیگیری‌های لازم برای بهتر شدن شرایط این کارخانه صورت گرفت و در نهایت هم این واحد تولیدی به فرد جدیدی واگذار شد؛ با آغاز به کار مدیریت جدید فرآیند تولید این کارخانه نیز به نحو احسن ادامه یافت اما بروز مشکلات ناشی از مسائل حقوقی مرتبط با مدیریت قبلی به تدریج مدیریت جدید را درگیر کرد.

 
وی اضافه کرد: این مشکلات موجب اعمال محدودیت‌هایی برای مدیریت جدید شد که در پی آن حساب‌های او مسدود و کارت بازرگانی‌اش دچار مشکل شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس یادآور شد: در واقع مشکلات کنونی این کارخانه به مسائل و مشکلاتی که مدیریت قبلی با بانک ملی در تهران داشت برمی‌گردد؛ مشکلاتی که در حال حاضر منجر به مسدود شدن حساب‌های بانکی، عدم استفاده از تسهیلات بانکی و تمدید نشدن کارت بازرگانی مدیریت جدید شده است.

آیا مشکلات این کارخانه حل می‌شود؟

او افزود: برای حل این مشکلات جلسات مختلفی در کارگروه تسهیل هم در بخش استانی و هم در بخش ملی تشکیل شد؛ همچنین استاندار فارس مکاتباتی با سازمان بازرسی کل کشور انجام داد و جلسات مختلفی در کمیته حقوقی ستاد تسهیل برگزار شد.

شریفی که معتقد است این کارخانه به دلیل داشتن مشکل در کارت بازرگانی امکان ارائه ضمانت نامه بانکی و تأمین روغن خام ندارد، گفت: خرید روغن خام مستلزم ارایه ضمانت‌نامه است؛ به دلیل اینکه کارخانه روغن نباتی شیراز نمی‌تواند ضمانت‌نامه بانکی ارائه دهد مجبور می‌شود روغن خام مورد نیاز خود را از واسطه تأمین کند؛ این اقدام موجب بالا رفتن هزینه تولید می‌شود اما پیگیری‌های لازم برای حل این مشکل در حال انجام است.

تلاش برای حل مشکل خرید مواد اولیه

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اضافه کرد: این کارخانه مطالباتی از فروشگاه رفاه داشت که پیگیری‌هایی هم برای حل این دغدغه انجام شده تا با حل آن بتواند بخشی از مطالبات کارگران را پرداخت کند.

او افزود: هماهنگی‌های لازم برای فروش روغن‌های موجود در انبار این کارخانه توسط فروشگاه‌های معتبر و بازرگانان با هدف پرداخت حقوق کارگران نیز انجام شده است.

شریفی اضافه کرد: در واقع این کارخانه با مسائل و مشکلات حقوقی مواجه شده که این مسائل با همکاری دستگاه قضایی، شبکه بانکی، استانداری و اداره‌کل صمت در حال پیگیری و حل شدن است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: عمده مشکلات این کارخانه در سطح ملی در حال پیگیری است و حتی با رییس کل بانک ملی هم مکاتباتی برای تسهیل امور این واحد صنعتی انجام شده است.

پرداخت مطالبات کارگران در اسرع وقت

وی ادامه داد: مطالبات کارگران در اسرع وقت پرداخت خواهد شد و این واحد صنعتی به کار تولیدی خود ادامه می‌دهد و به موازات آن فرآیند انتقال این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی نیز بدون ایجاد خللی در فرآیند تولید انجام می‌شود.

شریفی ابراز کرد: این اطمینان خاطر را به مردم فارس و کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز می‌دهیم که این کارخانه به عنوان یکی از برندهای استان فارس و شهر شیراز، کار تولید خود را ادامه می‌دهد و مجموعه مدیریت استان اجازه تعطیلی این واحد تولیدی را نمی‌دهد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: این چند روز تعطیلی هم به خاطر موارد حقوقی است که برای کارخانه پیش آمده که همانگونه که گفتم حل این مسائل به صورت جدی در دستور کار است؛ در حال حاضر تمام هم و غم مدیران این کارخانه فعالان کردن خطوط تولید است و بدون شک در آینده‌ای نزدیک شاهد رونق خطوط تولید این کارخانه خواهیم بود.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
لی لی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
پرداخت مطالبات کارگران در اسرع وقت !
ببینیم و تعریف کنیم
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...