مرور تابناک/

نقدی بر گرانی نان/ کتاب‌ها شاید روزی بنویسند؛ بابا جان داد... تا لقمه‌ای نان داد!

در میان خبرهای گران شدن یا نشدن نان، نگاهی به حال و گذشته مان کرده ایم، تا شاید اثری در آینده ما و نان ما داشته باشد.حال ما را هم ببینید. کاش سفره ما را که مشخص بود کاندیداهای محترم، تا پیش از انتخابات، خوب رصد کرده داند، باز هم ببینند.
کد خبر: ۱۲۵۸۶۶۹
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱ 10 September 2024
|
8267 بازدید
|

کتابها شاید روزی بنویسند؛ بابا جان داد... تا لقمه ای نان داد!

سرویس اجتماعی؛ تابناک_ شما که در تحلیل هایتان درباب ضرورت افزایش قیمت بنزین و نان و ...ابعاد متعدد و قابل تاملی را می بینید و بیان می کنید، خوب است در لای این تحلیل ها، بعد مهم دیگری را نیز لحاظ کنید؛ حال ما‌.

حال ما را هم ببینید. کاش سفره ما را که مشخص بود کاندیداهای محترم، تا پیش از انتخابات، خوب رصد کرده داند، باز هم ببینند.

گاهی یاد حرف آن رفیقی می افتم که می‌گفت اینطور که پیش می رود، دیگر در کتاب‌های درسی هم، نانی برای بابا نخواهد ماند تا به بچه ها بدهد. می گفتم شاید آن روزها به جای بابا نان داد، بنویسند، بابا جان داد... تا لقمه ای نان داد.

 

نان گران می‌شود یا نه؟ نان‌هایی که ما می‌خوریم واقعا سالم است یا نه؟ آرد نانوایی‌ها بهترین آرد است؟ و... نان همیشه مساله مهمی در تاریخ ایران بوده چون قوت اصلی ما نان است.

و همین نان، باعث کلی شورش در چند صد سال اخیر کشورمان شده. شاید اولین چیزی که به خاطر بیاید، ماجرای شورش نان در 17 آذر 1321 باشد. اما این همه ماجرا نیست.

 

بیایید مروری داشته باشیم بر ماجرای نان و طبقه ضعیف جامعه که اگر هر چیزی را تحمل کند، در برابر افزایش قیمت نان یا کاهش شدید کیفیت آن واقعا توان مقابله نداشته و ندارد. نان او واقعا نباید آجر شود.

 

نان سیاسی است؟

نوزدهم شهریور در تابناک با محمدرضا خواجه، عضو کمیته تدوین استاندارد گندم و آرد کشور، درباره گرانی نان و چندنرخی بودن آن مصاحبه شده و او پس از یک سری توضیحات درباره نرخ‌دهی به یک نکته جالب اشاره کرده است: «متاسفانه این نرخ نیز مانند نرخ‌های دیگر با ملاحظات داخلی و سیاسی جلوی آن گرفته شد و درنهایت به زیان نانوایان و سقوط کیفیت نان مصرفی مردم انجامید. سال ۱۴۰۱ رییس جمهور تاکید ویژه به عدم تغییر نرخ نان داشتند سال ۱۴۰۲ نیز قیمت‌ها افزایش نیافت و نتیجه این می‌شود که نانوا با نرخ سه سال پیش نان دست مردم می‌دهد و هرساله به خاطر مسایل سیاسی مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری و شورای شهر که صدای اعتراض مردم بلند نشود نرخ‌ها را دست نمی‌زنند درحالیکه هزینه آب و برق و گاز بیمه مالیات حقوق و عیدی پرسنل و هزینه‌های جاری برای نانوایان روند افزایشی دارد.»

 

آقای خواجه به نکته مهمی اشاره کرده است: عدم بلند شدن صدای اعتراض مردم. نان آنقدر خوردنیِ مهمی است که خیلی با احتیاط باید نسبت به تغییر نرخ‌های آن اقدام کرد.

 

استادیار گروه تاریخ، دانشگاه تهران، داریوش رحمانیان و مهدی میرکیایی، مقاله‌ای دارند با عنوان «تأثیر بلواهای نان بر روابط حکومت و مردم در عصر ناصری» که در آن کلی سند عجیب و گاهی بامزه و گاهی ترسناک نشان می‌دهند که وقتی نان گران می‌شده و به تبعش قحطی پیش می‌آمده، چه اتفاقی رخ می‌داده. البته خدا را شکر که ما آنقدر گندم و نانوا داریم که به قحطی نیفتیم. اما نظارت درست نیاز داریم که لابد این هم انجام خواهم شد.

 

چه کسانی اعتراض می‌کردند؟

در بعضی از این بلواها و اعتراض‌ها گاهی مردها شلوغ می‌کردند، گاهی زن‌ها، گاهی هم علما در خانه‌هایشان بست می‌نشستند و به نشانه اعتراض مسجد را ترک می‌کردند اما متفاوت‌ترینش این است که در دهه آخر حکومت ناصرالدین شاه هر وقت نان گران می‌شده، این زن‌ها بوده‌اند که اعتراض می‌کردند. زن‌هایی که روبنده هم داشتند و با خیال راحت گاهی حتی گروه‌های هزار نفری تشکیل می‌دادند و خواستار نان ارزان و گران نشدن آن می‌شدند. زن‌هایی که باید در خانه، خوراک بچه‌ها و شوهرانشان را آماده می‌کردند و بدون نان کار برایشان خیلی سخت می‌شد و چه بسا مجبور می‌شدند که طعم گرسنگی را بچشند.

 

نانِ دندان‌شکن!

در دوران حکومت پنجاه ساله ناصرالدین شاه، 72 بار قطحی نان و گرانی نان ایجاد شد که 47 بار آن منجر به بلوا و شورش شد. البته که در بیش از نیمی از این اعتراض‌ها مدیرانی که توانایی مدیریت درست را نداشتند، برکنار شدند و درِ انبارهای احتکارکننده‌های گندم باز شد و گاهی اوقات هم حاکمیت یک قدم عقب آمد و دوباره قیمت نان کاهش پیدا کرد. حالا سوال این است: اصلا چه اتفاقی رخ می‌داد تا مردم دست به شورش بزنند؟

 

در آن هفتاد و دو بار، افراد برای گرفتن یک نان مجبور می‌شدند که سه یا چهار ساعت پشت در نانوایی‌ها بایستند و آخر سر یک نان سیاه و بی‌کیفیت بگیرند. حتی در یکی از گزارش‌ها آمده، مردی بعد از انتظار چندساعته برای خرید یک نصفه نان، اولین گاز را که به نان زده، دندانش شکسته. پس به نظر طبیعی می‌رسد که در چنین بحرانی دیگر صبر افراد لبریز شود.

 

نان همیشه و همیشه مهم بوده

این‌ها که گفتیم برای زمان‌های خیلی قدیم است. نان همیشه مهم بوده. حتی امام خمینی (ره) هم در سخنرانی‌هایشان به نان‌های بی‌کیفیت و قطحی آن در زمان جنگ جهانی دوم اشاره می‌کردند: «ما اين جنگ دومى كه بسيارى از شما يادتان هست. اين جنگ با اينكه به ما هيچ ارتباط نداشت، ما داخل جنگ نبوديم، ما هيچى، كنار بوديم. در عين حال به واسطه همين جنگ، ايران قحطى شد؛ در ايران نان‏ پيدا نمى‏شد، يك چيزى بود سياه، مثل اين عباى من سياه بود، يك چيز اين طور قلمبه‏اى بود، مى‏دادند مردم. يك دانه نان‏ سنگكى شما در تهران پيدا نمى‏كرديد. در قم كه ما بوديم، تمام دكان‌ها بسته شده بود و هيچ پيدا نمى‏شد. امروز بحمد اللَّه، نعمت فراوان است. مى‏گوييد گرانى است، شما يك توجهى به ساير جاها بكنيد.

كجا گرانى نيست؟ قبول دارم كه بايد گرانى را جلويش را بگيرند. قبول دارم كه بايد زحمت بكشند...»

 

کمی جلوتر که بیاییم در ایام جنگ یعنی در سال 62، دسترسی مردم به نان کم شده بود که این نامه سریع از رهبر انقلاب به دفتر نخست‌وزیری می‌رسد:

«بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏

 

جناب آقاى مهندس موسوى، نخست وزير

از مسئله كمبود نان خبرهايى مى‏رسد كه اين جانب را شديداً نگران كرده است.

 

جنابعالى مأمور هستيد اين مسأله مهم را هر چه زود حل كنيد. اگر كسانى در اين امر اخلال مى‏كنند مورد تعقيب قرار دهيد. و اگر اشخاصى مسامحه مى‏كنند و از كارمندان هستند اخراج كنيد؛ و اشخاص متعهد را به اين كار بگماريد. در درجه دوم، قضيه برنج بايد حل شود. به شما مأموريت حل آن نيز داده مى‏شود. مراتب را پس از انجام به اطلاع اين جانب برسانيد. توفيق شما را خواهانم.

16 تير ماه 1362

 

روح اللَّه الموسوي الخمينى‏»

لطفا حواستان به ما مردم عادی باشد

نگاهی به تاریخ انداختیم تا بگوییم که صحبت محمدرضا خواجه، عضو کمیته تدوین استاندارد گندم و آرد کشور، درباره سیاسی شدن نان مصداق‌های تاریخی فراوانی دارد. فقط باید یادمان باشد که فارغ از همه بحث‌ها، نانوا و کشاورز و مردم عادی که قوت روزانه‌شان نان است، نباید متضرر شوند.

نان ساده‌ترین و حداقل‌ خوراکی است که می‌توان با آن سیر شد و توانی دوباره برای کار کردن و پول درآوردن پیدا کرد. اگر نان هم به سادگی گران شود، اگر نان‌ها هم سالم نباشند، این حداقل هم از ما مردم عادی، ما مردمی که هر روز به خط فقر نزدیک‌تر می‌شویم، دریغ می‌شود.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
باید گران کرد
فرقی نمی کند
بنزین نشد
نان
نان نشد
شکر
شکرنشد
مرغ و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
دولت وفاق ملی!!!!

دولت پزشکیان وفاق ملی را با افزایش قیمت قوت لایموت مردم یعنی نان آغاز کرد و در ادامه قصد دارد قیمت بنزین را افزایش دهد.

چرا این دولت برای وفاق ملی، میزان درآمدهای مالیاتی و نفتی را شفاف سازی نمی کند؟ چرا محل خرج آنها راشفاف سازی نمی کند؟ چرا جلوی ریخت و پاشهای بی حد
حصر بیت المال را نمی گیرد؟ یک قلم آن همین وامهای قرض الحسنه چندصد میلیون و چند میلیاردی است که امثال عشقی و عشقی ها از آن بهره مند می شوند.
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
جناب ناشناس ۷:۴۲ ما وفاق ملی با طعم گران شدن نان و بنزین میخواهیم شما ناراحت میشی؟! میشه لطفا نگران ما مردم ایران نباشی؟! مطمئن باش که تا آخرین قطره خون از دولت جناب پزشکیان حمایت میکنیم تا کشور را از دست شما نجات بدهیم گران شدن نان و بنزین که چیزی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
آقایان فکری برای مهاجران افغان بکنید که بخش عمده ای صرف آنها می شود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
۱۱:۱۷
تو و امثال تو هنوز متوجه نیستید که همه اینها برای بازی دادن شما می باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
آقایی که دولت پزشکیان را را مسئول گرانی نان می دانی
یا نمی فهمی و یا خودت را به نفهمی زده ای نان چندین ماه است که گرانن شده بود و آقای رئیسی هم در قید حیات بودند .
بنده چند بار به اتحادیه شکایت کردم گفتم که باید قیمت واقعی شود !!!
بنابراین بجای اتهام برو به خودت یه سری بزن که چطور تا امروز و استقرار دولت به اصطلاح وفاق متوجه گرانی نان نشده ای؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
چرا باید ارزان بدهدند؟
سالانه به ازای هر ایرانی حدود 2.5 میلیون تومان یارانه نان میدهند!
آن هم درحالی که نان یارانه ای بدتین کیفیت را دارد
بیشتر جامعه اصلا دسترسی به نان دولتی ندارند
فقط میشود سهم مهاجرین یا قاچاق میشود کشور های دیگر
ف. صفوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
30000 نفر کمشته در سال بواسطه نان مشکل دار. میشه روزی بیش از 82 نفر. انگار نان گرم تو ایران از اسلحه گرم تو امریکا خطرناک تر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
در امریکا سالی ۵۰ هزار نفر بر اسر. تیراندازی با اسلحه کشته می شوند و سالی ۱۰۷ هزار نفر هم بر اثر اوردوز مواد مخدر می میرند. الکل و بقیه موارد پیشکش. شرایط ایران از خیلی جهات ایده آل درست نیست ولی فکر نکنید امریکا هم بهشته. یک درصد مردم امریکا پولدارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
۰۹:۰۸
آره بابا اصلا آمریکایی ها همه فقیرن
فقط فقیر آمریکا وضع زندگیش از ثروتمندای ما بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
ناشناس 09:08 خیلی مثلا آمدی آمار بدی بگی درک می کنی و می فهمی ؟ عمو جوون برو مشقاتو بنویس جمعیت امریکا حدود پنج برابر ایران هست با این آماری که تو دادی دقیقا یعنی بهشته چون ما با یک پنجم جمعیت فقط بیست سی درصد آمارمون تو فجایع پایین تره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
ناشناس 9:8 تمام مرزهای هذیان گویی در نوردیدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
مهمترین مسئله، دروغ پشت گرانی است. در سرتاسر تهران قبل از اعلام نرخ‌های جدید نان بربری با مختصری کنجد اجباری ده هزارتومان و نان سنگک با کنجد اجباری بین ده تا پانزده هزارتومان فروخته میشد. هم اینک نان سنگک ساده - اگر لطف کنند و بپزند - با وزنی کمتر از مصوب حداقل ده هزارتومان است . بعد از اعلام نرخ‌های جدید چه خواهد شد ؟ چرا یک گزارش میدانی از این گران‌فروشی ها تهیه نمیکنید؟
اسدالله شیواری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
متاسفانه هیچ نقطه و حوزه و بخشی نمانده تا از ناکار امدی و فساد و بی کفایتی ، خیلی

از مسولان، دچار آسیب و اشکال و اشتباه و خطا و حتی خرابکاری و خیانت نشده باشد

و شوربختانه آنکه ، در هیچ کدام از موارد نبوده که مسولان ذیربط ، به اشتباه و خطای

شان ، با بزرگ‌منشی و شجاعت ، اعتراف به کنار کرده و از مردم فلکزده عذر خواهی کرده باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
چرا باید 60% اقتصاد ایران از حسابرسی مالیاتی معاف باشد؟
چرا فقط مردم باید هزینه ها را پرداخت کنند؟ هزینه های ناشی از سیاستها ی غلط مسئولان و بریز و بپاش های بی حد و حصر درآمدهای کشور برای هیچ و پوچ؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
اگه نان.قیمت.واقعی ازاول داشت .روزی.چندین.تن.ضایعات.نداشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
10 میلیون افغانی ساکن ایران اگر هر یک تنها روزیانه یک نان مصرف کنند، حساب کنید که از چه میزان از یارانه های پنهان و آشکار مملکت استفاده می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
طبق حساب شما یارانه پرداختی دولت برای نان بربری افاغنه می‌شود روزی دویست ملیارد تومان ولی از آنجائیکه افاغنه محترم بسیار بیش از یک بربری در روز تناول می‌فرمایند این یارانه پنهان می‌شود حدود روزی هزار ملیارد تومان. به این میگن مدیریت در سایه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
بهترین کار برای خروج افغانها اعمال قانون و جریمه کارفرمایان متخلف است . نان و سایر خدمات هم باید برای افغانها بدون سوبسید باشد. وقتی دیدند ماندن از نظر اقتصادی به صرفه نیست خیلی ها خودشان برمی‌گردند و بقیه را هم با اعمال قانون باید اخراج کرد
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
در دوبی استخدام کارگر بدون اجازه اقامت تا دویست هزار درهم جریمه دارد
ناشناس
|
Romania
|
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
قرار بود همه چیز سر سفره بیاد و فقط مونده سفره مردم را هم بخورند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
برای آقایان فقط فریب مردم در زمان انتخابات برای رسیدن به قدرت مهم است !
آقای پزشکیان بعد از انتخابات از جراحی اقتصادی و رگانی بنزین و انؤزی و تصمیمات سخت برای مردم گفت ولی هیچ وقت سخنی از معیشت کارگران نزد!
جالب است که این فریب توسط دوستان و مخالفان ایشان پذیرفته شده و همگی یک سدت بر طبا گرانی و نابودی معیشت قشر فقیر بلند می کوبند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
نانوایی خودش کارت میکشه و برای دو تا نان سنگگ شش تا نان را انتخاب می کنه اعتراض هم می کنی میگه خود اتحادیه گفته نمی نوانیم گران کنیم خودتان عمل کنیدوقتی خود دولت مقصر باشد دیگر اعتراض هم به جز اعصاب خوردی فایده ای ندارد.
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
ببخشید شهرستان ها گران شد مسئله ای نیست نوبت به تهران رسید ای داد گران شد در ضمن در تهران صفی برای نان نیست و کیفیت آرد هم قابل قیاس با شهرستان نیست ارد مرغوب نان مرغوب ارزان برای تهران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
عمو من دو ساله دارم بربری می خرم ده تومن این اعداد رو بشنو و باور نکن تو تهران فقط رسمیش کردن شما تو شهرستان هنوز برربری پنج تومنی نخوردی و تا دو سال دیگه هم نخواهی خورد اینقدر مغزتو کوچیک نگه ندار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
۰۹:۳۳
اولا ادب را رعایت کنیم
دوما بر طبق حرف شما این تغییر قیمت اصلا در تهران حس نمیشه
در اصل در شهرستان ها و روستا ها محسوس است چون آنجا واقعا نان دولتی است
و درآمد در شهرستان شاید یک سوم تهران هم نباشد
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟