رقابت ورزشگاه‌های ایران با پارک‌های عمومی!

معضل نبود یک ورزشگاه مجهز به استانداردهای AFC در ایران برای پذیرایی از مسابقات بین‌المللی ماه‌هاست که دامن‌گیر فوتبال ایران شده است و علاوه بر اعتراض مربیان و بازیکنان لیگ برتر، صدای اعتراض کادر فنی و ملی‌پوشان را نیز بلند کرده است.
کد خبر: ۱۲۵۸۷۲۹
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰ 10 September 2024
|
35436 بازدید

به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، امروز _سه‌شنبه بیستم شهریور_ تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه هزاع بن‌زاید شهر العین به‌مصاف تیم ملی فوتبال امارات می‌رود. این بازی در چارچوب هفته دوم از مرحله سوم مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در گروه اول قاره آسیا برگزار خواهد شد و رأس ساعت ۱۹:۳۰ سوت شروع آن خواهد خورد.

تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایطی میهمان امارات است که یک ورزشگاه فوق‌العاده از بازی دو تیم پذیرایی خواهد کرد. درست برخلاف هفته گذشته که دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و قرقیزستان به میزبانی ورزشگاه فولادشهر اصفهان برگزار شد که این دیدار نه‌تنها باعث آبروریزی ایران در رسانه‌های مختلف شد، بلکه نشان داد فدراسیون فوتبال که در فراهم کردن شرایط میزبانی منفعل عمل کرده، همچنان اعتقادی به ورزشگاه‌های شهرهایی همچون تبریز یا کرمان ندارد و باوجود تکمیل ایرادات ورزشگاه‌ها، میزبانی در ورزشگاه‌های معیوب ترجیح داده می‌شود.

رقابت ورزشگاه‌های ایران با پارک‌های عمومی!

همزمان با تقابل تیم‌های ملی فوتبال ایران و قرقیزستان، تیم ملی فوتبال عراق در ورزشگاه بین‌المللی بصره پذیرای عمان بود. تصاویر این مسابقه از کیفیت بالای چمن استادیوم حکایت می‌کرد و باعث شد فوتبال‌دوستان کشورمان، ورزشگاه‌های بازی‌های ایران و عراق را با هم مقایسه کنند. البته کیفیتی که از دریچه تصاویر ثبت شد، اصلاً قابل قیاس نبود.

مقایسه با زمین‌های مسابقات در کشورهای عراق، قطر، عربستان، امارات و حتی ازبکستان و تاجیکستان نیز نشان می‌دهد که چرا این کشورها زمین‌های فوتبال مرتبی دارند، اما ایران به زمین‌هایی شبیه پارک‌های عمومی بسنده کرده است. مشکل اینجاست که مسئولان فقط طلبکار شرایط هستند و پذیرفتن مشکلات عجیب و بی‌پایان را هیچ‌کس گردن نمی‌گیرد.

فدراسیون فوتبال و رئیس آنکه هم‌اکنون از وضعیت ورزشگاه‌ها شاکی هستند، در دو دهه گذشته با عناوین مختلف در فوتبال حضور داشته‌اند اما همچنان مشکلاتی که طی سالیان اخیر وجود داشته بدون پیشرفت پابرجاست. فوتبال ایران مدت‌زمان طولانی است که با معضل آماده نبودن ورزشگاه‌ها مواجه شده و علاوه‌بر مقدماتی جام‌جهانی، لیگ‌نخبگان آسیا هم از چند روز دیگر آغاز خواهد شد.

با این تفاسیر شرایط ورزشگاه‌های ایران می‌تواند باعث آبروریزی بین‌المللی شود. استقلال در هفته اول لیگ‌نخبگان آسیا میزبان الغرافه قطر با ستاره‌های اروپایی‌اش است و قصد دارد بازی‌اش را در ورزشگاه شهدای شهر قدس برگزار کند. این ورزشگاه مدت‌ها به‌دلیل مشکلات مختلف از چرخه مسابقات لیگ‌برتر هم خارج بود و قرار است به یک‌باره میزبان مهم‌ترین مسابقات باشگاهی قاره آسیا شود.

رقابت ورزشگاه‌های ایران با پارک‌های عمومی!

 

ورزشگاه شهر قدس گنجایش تنها ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر را دارد و باتوجه به موقعیت جغرافیایی آن در مرکز شهر ممکن است در زمان برگزاری بازی ازدحام زیادی اطراف آن به‌وجود بیاید که کنترل کردن آن کار سختی است، این در شرایطی است که در هفته سوم لیگ‌برتر ایران، تیم‌های فوتبال سپاهان، پرسپولیس و استقلال به دلایل مختلف نتوانستند در ورزشگاه خانگی خود میزبانی کنند و مجبور شدند یا راهی شهرهای اراک و قزوین شوند یا با جنجال فراوان ورزشگاه تیم همشهری خود را قرض بگیرند.

ضمن اینکه سایر ورزشگاه‌های لیگ‌برتر هم شرایط مطلوبی برای میزبانی از مسابقات در سطح بالا ندارند و صرفاً دارای امکانات حداقلی برای برگزاری مسابقات هستند. اکنون هم دو ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک و سردار آزادگان قزوین که میزبان دیدارهای خانگی پرسپولیس، سپاهان و استقلال بوده‌اند به‌دلیل برگزاری بیش از حد مسابقات ممکن است دچار مشکلاتی شوند که دیگر آماده برگزاری بازی‌ها هم نباشد.

رقابت ورزشگاه‌های ایران با پارک‌های عمومی!

 

در این بین ورزشگاه امام‌رضا (ع) یکی از ورزشگاه‌هایی است که در شرایط فعلی می‌توانست کمک بزرگی به برگزاری دیدارهای ملی و باشگاهی فوتبال ایران کند. این ورزشگاه که از امکانات بسیار خوبی برخوردار است، در سال‌های اخیر چندان مورد استفاده قرار نگرفته و برای بازی هفته گذشته تیم ملی فوتبال ایران هم در اختیار شاگردان امیر قلعه‌نویی قرار داده نشد.

باشگاه استقلال تهران هم علاقه زیادی داشت تا دیدارهای خانگی خود در لیگ‌برتر و لیگ‌نخبگان آسیا را در مشهد برگزار کند اما تا این لحظه موفق به این کار نشده و به اجبار باید در شهر قدس از الغرافه میزبانی کند. ورزشگاه امام‌رضا (ع) در هفته دوم لیگ‌برتر در اختیار ذوب‌آهن قرار گرفت و این تیم با توجه به درگیر بودن ورزشگاه فولادشهر، در مشهد از هوادار میزبانی کرد تا تیم ملی فوتبال ایران که قصد داشت در مشهد بازی کند، بتواند در اصفهان میزبان قرقیزستان باشد و ذوب‌آهن در خراسان‌رضوی با حریف خود دیدار کرد.

رقابت ورزشگاه‌های ایران با پارک‌های عمومی!

 

این‌که برخی می‌گویند شرایط آب‌وهوایی کیفیت چمن‌های ورزشگاه‌های ایران را پایین آورده هم صحبت نامربوطی به‌شمار می‌رود چرا که هوای عراق از ایران گرم‌تر است اما کودهای باکیفیت‌تر و ماشین‌آلات خوبی برای نگهداری از چمن در عراق وجود دارد. در ایران هنگام بررسی محصول وارداتی متوجه می‌شوید که تاریخ مصرف این محصول گذشته و این مسئله در بذر چمن هم صدق می‌کند. در عراق بهترین کیفیت را می‌خواهند و هزینه در اولویت بعدی قرار دارد.

رقابت ورزشگاه‌های ایران با پارک‌های عمومی!

احداث زمین چمن با بالاترین کیفیت جهان ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان هزینه دارد که باشگاه‌ها همین رقم را برای جذب یک بازیکن هزینه می‌کنند. طول عمر زمین چمن از نظر استانداردهای فیفا ۱۰ تا ۱۵ سال است و این هزینه برای ۱۵ سال عدد خاصی نیست. زمین تمرین و آکادمی باشگاه یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های باشگاه محسوب می‌شود. به‌عنوان نمونه برای ساخت ورزشگاه الزورای عراق، از یک شرکت ایتالیایی مشارکت گرفته شده است و این مسئله در مورد ورزشگاه کربلا هم صدق می‌کند. یک مشاور خارجی طرحی کلی ارائه می‌کند و شرکت مجری هم باید شریک اروپایی داشته باشد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟