ممنوعیت تردد خودرو‌های لوکس گذرموقت در خیابان‌ها!

انتشار فیلم تصادف یک خودروی رولزرویس ریث که یک خودروی گرانقیمت در جهان شناخته می شود؛ آن هم با یک وانت پراید در خیابان‌های تهران، بار دیگر موضوع تردد خودروهای گذرموقت در کشور را بر سر زبان‌ها انداخته و این پرسش مطرح شده که چرا خودروهای لوکس که واردات رسمی آنها ممنوع است، با این ترفند در خیابان‌ها جولان می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۵۹۵۰۰
|
۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱ 14 September 2024
|
8783 بازدید
|
۲

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا؛ ممنوعیت واردات خودرو به کشور که در دوره ای به دلیل مدیریت منابع ارزی کشور در شرایط تحریم اعمال شد، تشنگان خرید و فروش خودروهای خارجی را ناکام گذاشت و به دنبال آن، کسانی که به دنبال استفاده از این نوع خودروهای لوکس بودند نیز تا مدتها چشم براه تغییر قانون و آزاد شدن مجدد واردات ماندند.

اما یک بخشنامه که در تیرماه ۱۴۰۲ از سوی گمرک منتشر شد، امیدها را برای باز شدن مجدد پای خودروهای لوکس و مدرن به خیابان های ایران بیشتر کرد زیرا بر اساس آن تسهیلاتی برای ورود موقت خودروهای سواری درنظر گرفت تا مهلت تردد خودروهای سواری ورود موقت توسط اتباع خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور از تمام کشورها حداکثر ۵ ماه «بدون تمدید» تعیین شود.

همین امر سبب شد تا تبلیغات خرید و فروش خودروهای گذرموقت در فضای مجازی نیز در یکسال گذشته شدت یابد و در همین مدت ساکنان کلانشهرها و بویژه تهران نیز شاهد تردد خودروهایی بوده اند که مدل سال های جدید بوده و حتی برخی از آنان حجم موتور بالا دارند که «رولزرویس ریث» تصادفی که در قیمت جهانی آن بیش از ۲۸۰ هزار پوند اعلام شده - یعنی مبلغی در حدود ۲۲ میلیارد تومان - از جمله آنهاست.

ممنوعیت تردد خودرو‌های لوکس گذرموقت در خیابان‌ها!

بخشنامه گمرک چه می‌گوید؟

همانگونه که گفته شد، گمرک تیرماه سال گذشته با هدف تسهیل ورود موقت خودروهای سواری به کشور، شفافیت و انحصارزدایی شرایط جدیدی را برای خودروهای وارداتی گذر موقت اعلام کرد که البته با هدف حمایت از گردشگران و سرمایه گذاران خارجی، ایرانیان مقیم خارج از کشور، مسافران غیر مقیم ایران و ساکنان مناطق آزاد نگاشته شده است.

بر اساس این بخشنامه متقاضیان مشمول این تسهیلات می توانند به مدت پنج ماه خودروی سواری را به شیوه ورود موقت وارد کشور کنند. پیش از این مدت زمان یاد شده فقط دو ماه بود و در صورت امکان و موافقت گمرک سه ماه دیگر نیز تمدید می شد اما با تعیین سقف زمان قانونی تعیین شده از ابتدا ضمن از بین رفتن حاشیه فساد احتمالی ، هم اکنون متقاضیان در بدو ورود به کشور می توانند از تسهیلات پنج ماهه ورود موقت خودرو به کشور استفاده نمایند. همچنین با ابلاغ این بخشنامه محدودیت کشورها نیز که قبلاً شامل کشورهای خاصی می شد، برداشته شده است.

در این بخشنامه آمده است، مهلت‌های قانونی اعطا شده غیرقابل تمدید خواهد بود که این امر از سوءاستفاده های احتمالی جلوگیری می‌کند.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
آره بگیرید ببندید ممنوع کنید کار دیگه ای از دستتون برنمیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
خوب محدود کنید. کمکی به تولید داخل کرده. روز به روز ماشینهای داخلی افتضاح تر شدند. فقط حسرت سوار شدن، خودروی امن و با کیفیت مونده به دل مردم ایران.
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟