در گفتگو با تابناک مطرح شد

ابهامات تازه در واردات خودرو‌های کارکرده/رقابتی شدن یا زمین خوردن صنعت خودرو؟

در روز‌های پایانی فعالیت دولت سیزدهم آیین نامه اجرایی واردات خودرو پس از پاسکاری‌های بسیار، تصویب و جهت اجرا، ابلاغ شد. اقدامی که ابعاد مختلف آن چالش‌های زیادی دارد و بیشتر شبیه به پوست موزی زیر پای دولت چهاردهم است. چالش‌هایی که در صورت برطرف نشدن نمی‌توان به اجرایی شدن آن امیدوار بود.
کد خبر: ۱۲۵۵۹۵۷
|
۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳ 26 August 2024
|
1844 بازدید

امیرحسن کاکایی،کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار تابناک با اشاره به اینکه مشکلات صنعت خودرو با واردات حل نمی شود، گفت: این صنعت درگیر بسیاری از مشکلات دیگر از جمله کمبود ارز، کمبود برق، ضعف ارتباطات بین المللی، حمل و نقل و کشتیرانی، سومدیریت، تعرفه گذاری نامناسب و مشکلات گمرکی دارد و تا زمانی که این معضلات حل نشود مشکلات صنعت خودرو همچنان به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: کسانی که براین باور هستند که اگر درهای واردات خودرو به کشور باز شود بازار خودرو رقابتی می شود درک صحیحی از این بازار ندارند و حتی می توان گفت با بازشدن مسیر واردات خودرو باید منتظر زمین خوردن صنعت خودرو باشیم.

به گفته این استاد دانشگاه علم و صنعت، واردات خودرو لزوما باعث رقابتی شدن تولید در خودروسازی هایی مانند ایران خودرو و سایپا نمی شود؛ همچنین این اقدام آزادسازی واردات خودرو، دلیلی نمی شود که مونتاژ کاران، داخلی سازی را بیشتر کنند چراکه در چنین شرایطی داخلی سازی خودروسازی، صرفه اقتصادی ندارند و با این کار تولید در کشور که سال هاست زمین گیر شده با این روند معضل بزرگتر به وجود می آید.

آزادسازی واردات خودرو با شیوه کنونی امکان پذیر نیست

کاکایی درخصوص موانعی که در آیین نامه اجرایی واردات خودرو وجود دارد، توضیح داد: به نظر می رسد، بسیاری از موانع و دست اندازها عمدا در آیین نامه واردات خودرو وارد شده است، مانند الزام داشتن کارت بازرگانی برای ثبت آماری یا مشکلاتی که تامین ارز آن برای مردم وجود دارد، که شرایط را عملا برای افراد عادی غیرممکن می کند و شدنی نیست از طرف دیگر بسیاری از مشکلات مرتبط با واردات خودرو مانند خدمات پس از فروش و تامین قطعات نیز باید مشخص شود چرا که درصورت بروز مشکلات فنی با جان افراد سروکار دارد.

وی با بیان اینکه در ۶۰ سال گذشته سابقه نداشته که تک تک افراد بتوانند واردات خودرو انجام دهند چرا که نیاز به ظرفیت خاصی است، اظهار داشت: طرح شعار‌های ناشدنی بیشتر جنبه پوپولیستی داشت و شدنی هم نبود و عامدانه موانعی گذاشته شده که همه افراد نتوانند از آن استفاده کنند و اینکه چرا اصولا طرح واردات خودرو مطرح شد برمی گردد به اینکه مجلسی‌ها برای اینکه رای بیاورند و یا ناکارآمدی هایشان را پوشش دهند یا اینکه درمورد ترک فعل‌های خود پاسخ دهند با طرح چنین طرح‌هایی می‌خواهند در اقدامی عوام فریبانه قصد مطرح سازی خود را دارند بنابراین وارداتی که باعث شود بازار رقابتی شود و مردم در این بازار احساس آرامش داشته باشند امکان پذیر نیست.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...