معاون وزیر بهداشت در گفتگو با تابناک اعلام کرد

۱۲.۵ میلیارد دلار در ۴ سال خرج صنعت دارویی شد/رئیس سازمان غذا و دارو: مشکل نقدینگی داریم

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، کمبود نقدینگی یکی از اساسی‌ترین چالش‌های صنعت دارویی است. طبق گفته وی، علاوه بر پرداختی‌های اخیر دولت جدید، طی ۴ سال گذشته ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز برای این حوزه تخصیص داده شد، این در حالی است که تولید دارو ۳۰ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۱۲۵۹۵۹۱
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ 15 September 2024
|
3619 بازدید
|

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تولید مواد و محصولات شیمیایی ۱/۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل و تولید دارو‌ها و فرآورده‌های دارویی شیمیایی و گیاهی ۷/۵ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته، این درحالی است که برای واردات مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی امسال ۱ میلیارد و ۴۶۳ میلیون دلار ارز تأمین شده است گزارشی که تابناک پیش تر با عنوان « یک میلیارد و ۴۶۳ میلیون دلار ارز دارو کجا خرج شد؟ » منتشر کرد و سازمان غذا و دارو در این خصوص حاضر به پاسخگویی نشد، اما پس از گذشت چند روز رییس سازمان غذا و دارو توضیحاتی دراین خصوص ارائه داد.  

افزایش قیمت دارو به این دلیل بود که قیمت واقعی نبود

سیدحیدر محمدی، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص میزان ارز تخصیص یافته به دارو در سال‌های اخیر به خبرنگار تابناک گفت: ارز دارو در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵ میلیارد دلار بود که بخشی از آن برای تامین واکسن کرونا و بخشی نیز برای دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت، اما در سال ۱۴۰۱ این میزان تغییری نداشت. همچنین سال گذشته سهمیه ارزی ۴ میلیارد دلاری اختصاص یافت و امسال این رقم به ۳.۵ میلیارد رسید.

وی افزایش قیمت دارو را ناشی از قیمت پایین دارو در سال‌های گذشته خواند و افزود: زمانی که سیاست ارزی اصلاح می‌شود، قیمت دارو بالا می‌رود و بخشی از مصرف نادرست دارو که ناشی از قیمت پایین دارو است کاهش پیدا می‌کند. برای مثال محصولی که رایگان یا بسیار ارزان ارائه می‌شود مصرف آن بی رویه بالا می‌رود. بنابراین این ارزانی قیمت دارو، یکی از دلایل مصرف داروی زیاد شده بود. در نتیجه اصلاح نرخ ارز ترجیحی، در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مصرف دارو اصلاح شد و به تبع آن تولید کاهش یافت.  

کاهش تولید دارو زیاد ملموس نیست!  

وی در مورد علت کاهش تولید دارو در سال جاری توضیح داد: میانگین مصرف برخی از دارو‌ها بررسی شد که بر اساس آن، تولید برخی، ۱۰ درصد کاهش داشت که این عدد ملموسی نیست. بار‌ها اعلام کردیم یکی از نیاز‌های ما نقدینگی است و شرکت‌ها نیاز به تسهیلات نقدی و ارزی دارند و باید مطالبات شان را از سازمان‌های بیمه گر بگیرند.

۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با دستور رئیس جمهور پرداخت شد 

رئیس سازمان غذا و دارو درمورد اصلاح سیاست‌های ارزی دارو گفت: اصلاح سیاست ارزی، نیاز به نقدینگی و تسهیلات ارزی و ریالی دارد. همچنین مطالبات حوزه دارو باید از سوی سازمان‌های بیمه گر پرداخت شود. این درحالی است که مسعودی پزشکیان، رییس جمهوری، مبلغ ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه ها، شرکت‌های دارویی و پخش را دستور به پرداخت داد. همچنین مبلغ ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه دستور به تامین اعتبار شد.  

معاون وزیر بهداشت مصوبات دولت را در بخش دارویی موثر خواند و افزود: از مصوبات خوب دولت انتقال بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها به بودجه عمومی بود که قبلا اعلام کردیم که منابع دارو باید از هدفمندی جدا شود و منابع دارویار به بودجه عمومی منتقل شود که با تصویب هیات وزیران بخش زیادی از منابع دارویار به بودجه عمومی منتقل شد.

وی تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم صنایع دارویی آسیب ببینند و با پیگیری تسهیلات ریالی و نقدینگی کمک می‌کنیم که این حوزه تقویت شود. همان گونه که در سال ۱۴۰۲ روند تولید در بسیاری از شرکت‌ها رشد مثبت داشت امسال نیز امیدواریم مشکلات حوزه دارو برطرف شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور: میزان تولید دارو ۳۰ درصد کاهش داشت

گفته‌های رئیس سازمان غذا و دارو، کاهش میزان نامحسوس تولید دارو در کشور در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش جعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی رئیس جمهور دراین خصوص گفت: مشکلات مربوط به عدم تخصیص بودجه طرح دارویار، باعث شده که در سال جاری نسبت به سال گذشته میزان تولید دارو ۳۰ درصد کاهش داشته باشد.

به گفته قائم پناه، بازار دارویی کشور تا چندسال پیش ۶۵ همت بود که در سال ۱۴۰۲ پس از اصلاح سیاست‌های ارزی به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسید که به دلیل افزایش نیاز به نقدینگی، باعث بروز مشکل در تامین دارو‌ها شد.

وی معتقد است یکی دیگر از مشکلات تامین دارو، تخصیص ارز است و تغییر نرخ ارز ترجیحی از ۴۲۰۰ به ۲۸۵۰۰ تومان نیاز تولیدکنندگان به نقدینگی را ۷ برابر افزایش داده است. همچنین سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی مانع تامین منابع مالی دارو شده است. از سوی دیگر مشکلات مربوط به عدم تخصیص بودجه طرح دارویار، باعث شده که در سال جاری نسبت به سال گذشته میزان تولید دارو ۳۰ درصد کاهش داشته باشد.

به گزارش خبرنگار تابناک، حال سوال اینجاست که باوجود تغییر نرخ ارز ترجیحی و تغییر نرخ ارز از ۴۲۰۰ به ۲۸۵۰۰ تومان و همچنین حمایت‌های مالی دولت از بودجه به سازمان غذا و دارو چرا شرکت‌های دارویی باوجود کمک ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان جهت پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی، اما به گفته معاون اجرایی رئیس جمهور نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش تولید داشته اند و نکته حائز اهمیت این است که چنانچه ۳۰ درصد کاهش تولید دارو از نظر رئیس سازمان غذا و دارو کاهش ناچیز و نامحسوس محسوب می‌شود مشخص نیست فرمان صنعت دارویی کشور که در دست این سازمان است با نگاه چنین مدیرانی به کدام سو پیش می رود؟!

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
عجب!
ریال دیگه جواب نمیده!؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
موضوع دارو خیلی جالبه
مسوولین میگن ۹۹ درصد دارو ها داخل تولید میشه میگیم قبول بعد دلار بالا میره میگن باید دارو گران شود چون دلار بالا رفته میپرسی مگر ۹۹ درصد داخل تولید نمیشه میگن بله ولی ماده اولیه واردانی و با دلار هست ظاهرا شیشه و برچسبش ایرانی باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
خود مسولان و مالکان شرکت‌های بزرگ دارویی اعتراف کردند

که بخاطر گرانی دلار ، دولت سیزدهم به آنها دستور داده بود

تا داروها را گران نکنند و بجای آن، کیفیت داروها را با کمتر

کردن میزان مواد خارجی موثر آنها را تولید کنند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
چیزی به اسم صنعت نداریم
اینا سال ها به سود بدون دردسر مونتاژ عادت کردن .
امروز وابستگی صنعتی کشور وابستگی مطلق هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
بریز و بپاش و ضعف شدید مدیریت و حقوق های .... چنان در صنایع دولتی و نیمه دولتی زیاد شده که هر چه پول و ارز به آنها پرداخت می شود باز هم کمبود نقدینگی دارند و تولیدات آنها بی کیفیت و گران است
پاسخ ها
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
خرابی های بسیار زیاد استادیوم آزادی تهران ، که بخاطر عدم نگهداری و تعمیر ات نوبه ای به این نابودی افتاده

کاری که در ۴۵ سال گذشته و باید هر ساله انجام میگرفت و انجام نشده است و فقط از ان بهره برداری کردا اند

نمونه بسیار روشنی از اوضاع اسفبار اداره کل کشور و وضعیت زیر ساخت‌های کشور میباشد
که اکثرا نابود و تخریب و نیاز به تعمیرات اساسی دارند و
الان اکثرا غیر قابل استفاده شده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
علت رانتی است که به خودیها داده میشود که اکثر صنایع دارویی را در دست دارند
برزگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
بنظرم برای اینکه بشه درست قضاوت کرد باید داده ها با جزئیات بیشتری منتشر کنی:
1. کدام شرکتها این مبلغ را دریافت نموده اند؟
2.این شرکتها این مبالغ را به چه ترکیبی هزینه کرده اند؟ ( واردات محصول نهائی ، واردات مواد اولیه ، تحقیق و توسعه و ...)
3. سهامداران این شرکتها چه افرادی هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
چون اکثر اونها مال آغاها و آغازاده هاست نمیشه از جمله دوشرکت بزرک دارویی....
اردبیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
داروی همه ی بیماری در طبیعت است ،حتی داروی سرطان...
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
جوشونده سیر و لیمو برا سرطان فکری خوبه
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
اسب زین شده ؟!!!!؟
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
اگه فقط ده درصد این مبلغ صرف پیشگیری و توسعه بهداشت و سلامت می شد الان بیش از 80 درصد بیماری ها رو نداشتیم و صادر کننده هم می بودیم! اما کجاست عقلانیت؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
۱۳ میلیارد میشه سالی ۳ میلیارد دلار برای جمعیت ۹۰ میلیونی نفری ۳۳ دلار سالی ، ایا این مبلغ زیاد است ، واقعا برای عوام و بی اطلاعی و بی سوادی متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
دوستان عزیز نان دارو خوردن ندارد در مورد ارز پرداختی مبالغ هنگفتی صرف ورود داروهای تقویتی انرزی زا و دیگر نمدانم چه بگویم وارد نیستم ولی داروی تالاسمی ها وارد نشد داروی پروانه ایها داروهای مهم که به مرگ عزیزان منتهی میشود داروی بیماران قندی داروی بیماران پیوتد عضو که موجب از دست رفتن عضو پیوندی و مرگ بیمار شد خدایا شما داعم از شهادت در راه امام حسین میگوعیید ایا بیماران انسان نیستند ایا امام حسین اباالفضل عزیزمان میگفتند به بیماران رسیدگی نکنید یا خود خادم بیماران بودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
همه را گفتی ولی یک مطلب جاماند و آن کیفت داروهای تولید داخل است . اغلب کیفیت لازم را ندارد و بیمار مجبور است زیاد تر از حد لازم مصرف کند . دلیل اصلی ورود مواد اولیه از کشورهایی مثل چین و هند است . ضمنا ما تحریم دارو نیستیم .
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟