«تابناک» خبر داد

مقصر تولید «سورن پلاس» با موتور «پژو پارس» پیدا شد!/ مجلس چه برخوردی با «متخلف» می‌کند؟! + توضیحات

طبق اطلاعات به دست آمده، این دو عامل در کنار هم باعث می شود تصمیم گیران و مدیریت فعلی ایران خودرو « علیمردان عظیمی - که مدرک حقوق دارد» دستور تولید سورن پلاس با موتور خودروی پارس را صادر کنند که اگر مجلس به این موضوع ورود نمی کرد، قطعا هیچگاه ایران خودرو صدای آن را در نمی آورد!
کد خبر: ۱۲۵۹۷۴۰
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸ 15 September 2024
|
72906 بازدید
|

مقصر تولید «سورن پلاس» با موتور «پژو پارس» پیدا شد!/ وزیر صمت فورا یک مدیر متخصص برای ایرانخودرو انتخاب کند

به گزارش خبرنگار «تابناک»، روز گذشته خبری در فضای رسانه ای کشور مطرح شد مبنی بر اینکه مجلس شورای اسلامی قصد دارد درباره تولید و تحویل سورن پلاس با موتور XU۷p به جای EF۷ توسط ایران خودرو، ورود کرده و موضوع را واکاوی کند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار «تابناک» نشان می دهد که گویا در بهمن و اسفند سال ۱۴۰۱ زمانی که هنوز «مهدی خطیبی»، سکان مدیریت ایران خودرو را بر عهده داشت، فشار‌های زیادی از طرف وزارت صمت به وی وارد می شود مبنی بر اینکه چون قول داده ایم قرعه کشی حذف می شود باید پیش فروش گسترده‌ای اعلام کنید و به همه نوبت دهی شود و اینگونه بگوییم قرعه کشی حذف شده است!

مدیر عامل وقت ایران خودرو در آن زمان، به دلایل فنی و اقتصادی از پذیرش چنین درخواستی سر باز می زند و شنیده شده که حتی در نامه‌ای محرمانه به شدت از این خواسته وزارت صمت انتقاد می کند که چرا به جای حل مشکل با واژه‌ها بازی می کنید و اطلاعات اشتباه به مردم می دهید! چرا که حذف قرعه کشی زمانی معنی می دهد که عرضه خودرو بر تقاضای آن پیشی بگیرد.

با عنایت به نگارش چنین نامه ای و ایستادگی خطیبی مدیرعامل سابق ایران خودرو مقابل این درخواست وزارت صمت و موضوعاتی نظیر درگیری با یک سازمان رسانه ای بر سر نامه درخواست خودرو رانتی به این سازمان و عرضه خودرو در بورس و اعتراض به قیمت گذاری دستوری و مواردی از این قبیل در نهایت تصمیم گرفته می شود که در تاریخ ۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ تغییر مدیریتی در ایران خودرو صورت گرفته و فردی بکار گماشته شود که با چنین خواسته هایی همراه باشد.

پس از جابجایی مدیر عامل شرکت ایران خودرو در اواخر اسفند ۱۴۰۱ مساله طرح پیش فروشی که پیشتر با آن مخالفت صورت گرفته بود، آغاز می شود و تا سال ۱۴۰۳ محصولات پیش فروش می شود که یکی از موارد همین سورن پلاس‌هایی است که اکنون مجلس تصمیم به پیگیری آن گرفته است!

از طرفی در سال ۱۴۰۲بنا به درخواست سازمان ملی استاندارد و به دلیل غیر استاندارد بودن خودروی پارس، گروه صنعتی ایران خودرو علیرغم رایزنی های بسیار برای ادامه تولید این خودروی غیر استاندارد و تحویل آن به مردم با همان شرایط نامناسب به منظور رفع مشکلات مربوط به تعهدات مبتنی بر پیش فروش صورت گرفته، در نهایت مجبور به توقف تولید مجبور به توقف تولید پارس هم می شود که این موضوع مشکلات را بیشتر هم می کند!

طبق اطلاعات به دست آمده، این دو عامل در کنار هم باعث می شود تصمیم گیران و مدیریت فعلی ایران خودرو « علیمردان عظیمی - که مدرک حقوق دارد» دستور تولید سورن پلاس با موتور خودروی پارس را صادر کنند که اگر مجلس به این موضوع ورود نمی کرد، قطعا هیچگاه ایران خودرو صدای آن را در نمی آورد!

این در حالی است که هویت سورن پلاس با موتور EF۷ معنی می شود و قبل از ۱۴۰۲ فقط در سایت تبریز این شرکت خودرو سازی، با این موتور تولید می شد.

این هم شاهکار جدید  مدیریتی در  خودروسازی هاست و طبیعتا افراد بله قربان گو و غیر متخصص که برای انتصاب در یک مسئولیت حاضر به پذیرش هر اقدامی می شوند، باعث بروز چنین خطاهایی هستند. به گفته متخصصین صنعت خودرو، هزینه استقامت در برابر دخالت‌های نابجای دولت در انتصاب مدیران غیر متخصص و بله قربان گو‌ را مدیران متخصص و سالم و مردم همیشه داده و می دهند.

 لذا وزیر صمت در دوره جدید لازم است علاوه بر انتخاب یک افراد متخصص برای مدیریت ایران خودرو و سایپا و پرهیز از انتصاب مدیران غیر متخصص و بله قربان گو‌ فضای صنعت خودروسازی کشور را به سمتی سوق بدهند که علاوه بر نوآوری و بروزرسانی در تولید محصولات، شرایط و فضا را به گونه ای پیش ببرند که نیاز به ورود مجلس برای تولید یک خودروی من درآوردی و گذاشتن کلاه گشاد بر سر مردم صرفا برای تامین نظر دیگران نباشد.

 

تکمیلی: توضیحات شرکت ایران خودرو

پیرو درج این گزارش، شرکت ایران خودرو توضیحاتی ارائه کرده که وفق قانون عینا درج می‌شود. متن این جوابیه بدین شرح است:

تیراژ تولید محصول سورن پلاس با موتور EF۷ پایه گازسوز که از گذشته تاکنون روی خط تولید کارخانه تبریز قرار دارد، نه تنها با کاهش روبه‌رو نشده، بلکه هم‌زمان با ایفای تعهدات مشتریان خودرو‌های شخصی، با توافقات اخیر با وزارت کشور و با هدف توسعه ناوگان تاکسی‌رانی، برنامه‌ریزی برای افزایش تولید این خودرو برای ناوگان تاکسی‌رانی نیز در حال انجام است.


علاوه بر ادامه تولید این محصول، لازم به ذکر است، موتور XUP، نسخه بهبودیافته پیشرانه XU۷ با مزایای کاهش مصرف سوخت و بهبود گشتاور و توان این موتور بوده و در آخرین تولیدات پارس نیز نصب شده است. این موتور با ظرفیت تولید بالا از سرمایه‌های ایران‌خودرو بوده و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری زیادی در زنجیره تامین آن کرده است.

 
پس از توقف تولید پژو پارس، بر اساس الزامات سازمان ملی استاندارد ایران، مقرر شده برای جایگزینی ظرفیت تولید این محصول، سورن با موتور XUP در سایت‌های چهارگانه تولید پارس در کشور تولید شود. این برنامه در آن مقطع زمانی به اطلاع متولیان امر از جمله وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و سازمان بازرسی کل کشور رسید. در این موضوع، علاوه بر تولید سورن پلاس با موتور EF۷ در سایت تبریز با حداکثر توان، ظرفیت تولید پارس به سورن XUP اختصاص یافت. با توجه به تجربه فروش این محصول طی حدود یک سال گذشته و استقبال خوب مشتریان به گواه نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، هم اکنون سورن XUP جزء محصولات مورد پسند مشتریان است و در طرح اخیر فروش این شرکت نیز تعداد قابل توجهی درخواست خرید از متقاضیان دریافت شده است.

 
در انتها یادآور می‌شود، سورن XUP نسخه جدید خانواده سورن است که جایگزین پارس شده و هیچ برنامه‌ای برای حذف یا جایگزینی آن با نمونه EF۷ وجود ندارد.

 

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
مدیریت فعلی ایران خودرو علیمردان عظیمی - که مدرک حقوق دارد !!!!
بعد قیمت پایین تولیدات را عامل زیان دهی خودرسازان معرفی می کنند
پاسخ ها
کارمند ایرانخودرو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
این آقا برای حفظ صندلیش هرکاری میکنه... اخیرا رسول خطیبی رو گذاشته مدیرعامل باشگاه پیکان چون روابط نزدیکی با پزشکیان و پسراش داره؛ شاید بتونه دو روز بیشتر توی ایرانخودرو بمونه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
این بنده خدا همه جا حراست بوده و بازرسی
توی سایپا هم فقط همین مسئولیت ها رو داشته!!!!
چطور یکباره مدیرعامل ایرانخودرو شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حالا فهمیدم چون حاضر شده گنجشک رو رنگ کنه جای قناری بده بازار
صدیقه شاهمرادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
این عظیمی خودش هیچکاره س... بنده خدا براش تصمیم می گیرن و این فقط مجری اوامر کسانیه که گذاشتنش اینجا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
وزیر صمت فوری این عظیمی رو باید برکنار کنه.... همین مدت هم که به اشتباه مدیرعامل ایران خودرو شده بود کلی ضرر و زیان زده و کافیه از جیب مردم خرج کردن برای موندن......... آقای اتابک لطفا این آقای حقوق خوانده با سهمیه آزادگی رو فوری برکنار کن....... در مورد سایپا هم فوری باید نفر جدید در دولت پزشکیان معرفی بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
برای مردمی که به خاطر دوریال سود بیشتر،حاضر میشن تن به هر شرط و شروط این تابوت سازها بدن،همین ارابه های مرگ هم،از سرشون زیادی،یه شاسی با چهارتا چرخ،کفایت میکنه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
ایرانخودرو خط تولید سمند ۲۵۰ میلیونی را به دلایل واهی متوقف کرده و صرفا با تغییر چراغهای سمند با نام سورن به قیمت ۵۰۰ میلیون به ملت نگون بخت قالب میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
در دولت مرحوم و در ادامه سیاست قبلی همه دوستان حراستی تبدیل به مدیران ارشد کشوری شدند. گرچه مدیران قبل‌تر از ایشان هم اکثرا رانتی بودند ولی دولت مرحوم و دولت سایه دیگه رکورد شکستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
دوستان
چه انتظاری از این دولت دارید ؟
در شرایطی که بشهادت اعتراضات گسترده بازنشستگان در سراسر مملکت که انتظارمعادل سازی حقوق دارند
دولت پزشکیان به استناد همین پروژه بازنشستگان را مشمول پرداخت مجدد حق بین ۷ درصد و مالیات کرده
آنوقت شما انتظار دارید در انتخاب مدیران تخصص را در نظر بگیرند درحالی یک پزشک با سابقه وزارت یک وزارتخانه می‌شود رئیس جمهور کشور عزیزمان
همگی میدانیم که آن چهل درصد واج: شرایط رای دادن تنها به این دلیل که مخالف انتخاب جلیلی بودن نه موافق پزشکیان
و این نشان می‌دهد که باز در انتخاب اشتباه شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
پارس، سمند، سورن، دنا همگی بر پایه پلت فورم پژو 405 ساخته شده اند. در واقع گنجشک را به رنگهای مختلف رنگ کرده به مردم می فروشند.
همین کار را هم سایپا با پراید کرده و ساینا، تیبا و کوییک را خلق کرده است.

بعد از 46 سال دوباره به نقطه صفر رسیدم. حقا پیکان و ژیان از این ماشینها در زمان خودشان بهتر بودند.
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
اینا که شما میگی یه طرف اینکه الان توی موتور باز برگشتن موتور وانت آرسیان رو گذاشتن روی سورن هم یه طرف! یعنی خریدارارو مسخره کردن رسما و به سود حاصل از بدنه قدیمی فروختن هم اکتفا نمیکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
هر دو یک هستند، .... عوض شده اند.
افشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
من فکر میکنم قبل از ورود به موضوع خودروی غیر استاندارد به وضع خیابانها رسید، وقتی خیابنها جا ندارد و همه سوبله پارک میکنند و راهی برای رفتن نیست ماشین تولیدی باید ملخ داشته باشه تا پرواز کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
اگر برادران خیامی به کار خود در ایران ناسیونال ادامه می دادند، اکنون ایران بالاتر از کره، یکی از قطب های تولید خودرو با کیفیت در آسیا و جهان بود.
پاسخ ها
شهروند ساده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
احتمالش زیاد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
فقط ورشکسته کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
خب که چی!!!
همه می دانند.کشف عجیبی نکردی
پارس xu7 به خاطر بدنه تولیدش متوقف شده نه به خاطر موتور 8 سوپاپش
بعدش موتور ef7 گرانتر از موتور xu7p است
ویرانخودرو هم دربه در دنبال هزینه کمتر و سود بیشتر
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
گند زدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
گند زدند. ما ملت‌تقصیری نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
از ایشان که فارغ التحصیل رشته حقوق هستند انتظار می رود بیشتر نسبت به احقاق حقوق مشتریان حساس و کوشا باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
بیش از حد خوش خیالی
جلالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
این حرف ها چیه! ما سورن با موتور ef7 نوشتیم و همونو میخوایم و زیر بار تحویل سورن xu7p نمیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
میری خوب هم میری!!دیدم که میگم
ارشيا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
خوب چه ربطي داره مدير عامل رشتش حقوق باشه يا حسابداري يا مديريت يا مهندس

مهم اينه كه دولت قبل دست در جيب خودرو ساز كرده و بعنوان زاد و ولد بيشتر به مادران از جيب سهامدار و كاركنان داره خودروي رانتي ميده
قيمت گذاري دستوري - پيش فروش بيش از حد پدر صنعت رو دراورده

ول نميكنيد اين مريض سرطاني رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
این مریض سرطانی رو باید خفش کرد تا بمیره و مردم نجات پیدا کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
برای رسیدن به توازن بین عرضه و تقاضا باید واردات خودرو با تعرفه معقول آزاد شود تا هم خودروی خارجی به قیمت
متعادلی برسد و هم خودرو داخلی بتواند وارد چرخه
رقابت شود. . این اهرمی است که قانون در اختیار
دولت قرار داده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
خودرو سازی بعد از انقلاب به عنوان صنعت مادر محسوب کرد که الان انقدر گرفتاری درست شده ...
چطورر میتونن الان جمعش کنن؟
این همه سرمایه و نیروی انسانی در این چرخه مشغول هستند که هیچ کاریش نمیشه کرد ...
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟