در گفتگو با تابناک بررسی شد

عشقی از بورس رفت، اما چرا بازار همچنان عشقی است؟/فاجعه ای بنام حاشیه سود ۱۱ درصدی صنایع بورسی

کارشناس بورس به تابناک گفت: با وجود اینکه تغییر رئیس سازمان بورس در دستور کار قرار گرفت، اما هنوز تغییر سیاست‌های اقتصادی رخ نداده و همچنان نرخ بهره در سطح بالایی است و نرخ ارز نیمایی با نرخ واقعی ارز، فاصله جدی دارد.
کد خبر: ۱۲۵۹۷۸۹
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴ 15 September 2024
|
3746 بازدید
|

عشقی از بورس رفت، اما چرا روند بازار همچنان عشقی است؟ / حاشیه سود ۱۱ درصدی صنایع بورسی، فاجعه است/ سیاست انقباضی بانک مرکزی بازار‌ها را به رکود کشاند

به گزارش خبرنگار تابناک، بازار سرمایه در ماه‌های اخیر حال‌وروز خوشی نداشته و شاخص کل بورس در بسیاری از روز‌ها با روند منفی مواجه بوده است. در این میان، با استعفای مجید عشقی از ریاست سازمان بورس و انتصاب حجت‌الله صیدی به عنوان رئیس جدید سازمان بورس، سهامداران چشم‌انتظار بهبود شرایط بازار بودند، اما خروجی روز‌های پس از حضور صیدی بر مسند بورس، تا به امروز منفی است. به‌گونه‌ای که طی سه روز کاری اخیر، شاخص کل بورس با کاهش ۲۲ هزار و ۸۴۵ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۶۵ هزار واحد رسیده است.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تابناک در پاسخ به این سؤال که چرا روند بورس با وجود تغییر رئیس سازمان بورس، همچنان منفی است، اظهار داشت: متأسفانه با وجود اینکه تغییر مدیریت در سازمان بورس در دستور کار قرار گرفت، اما تغییر سیاست‌های اقتصادی رخ نداده است و همچنان نرخ بهره در سطح بالایی است، نرخ ارز نیمایی با نرخ واقعی ارز، فاصله جدی دارد. این در حالی است که همچنان قیمت‌گذاری دستوری در صنایع بورسی را شاهد هستیم و در مجموع اقدامی برای برطرف‌کردن ناترازی‌ها در اقتصاد نمی‌بینیم؛ بنابراین مجموع این موضوعات و ناترازی‌ها، فشار خودش را به همه بازار‌ها وارد می‌کند.

وی یادآور شد: در این میان، سیاست انقباضی بانک مرکزی هم بازار‌ها را با شدت زیاد به سمت رکود برده است. به‌گونه‌ای که ما شاخص بورس را در این وضعیت می‌بینیم و سایر بازار‌ها نظیر املاک هم به یکی از سنگین‌ترین رکود‌ها سوق پیدا کرده است.

دارابی افزود: این در شرایطی است که سرمایه‌گذاری و اشتغال در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و کل اقتصاد کشور با توقف چرخ‌دنده‌هایش دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ بنابراین اگر فکری برای روغن‌کاری این چرخ‌دنده‌ها نشود، وضعیت رکودی بسیار شدیدتری در ماه‌های پایانی سال خواهیم داشت.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش‌بینی روند آتی بازار و پیش‌نیاز‌های تغییر روند فعلی بورس گفت: آینده بازار سهام منوط به تغییرات اساسی در حوزه سیاست‌هاست؛ به بیان دیگر تا زمانی که سیاست‌های اقتصادی عوض نشود، روند بورس هم تغییر نمی‌کند. این در حالی است که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از گذشته تا به امروز، بر خلاف همتایانش همچون رئیس کل بانک مرکزی و رئیس اتاق بازرگانی ایران، در شورا‌ها و نهاد‌های نظارتی و تصمیم‌گیری عضویت ندارد. مثلاً رئیس‌کل بانک مرکزی عضو شورای‌عالی بورس است، ولی رئیس سازمان بورس عضو شورای‌عالی پول و اعتبار نیست. یا رئیس اتاق بازرگانی ایران تقریباً در تمام شورا‌های مهم اقتصادی، نماینده دارد.

دارابی افزود: در کنار این موضوعات، با وجود تغییر رئیس سازمان بورس، هنوز هیئت مدیره این سازمان اعلام نشده است که این مسئله، از جمله ابهامات در فضای بازار سرمایه است.

عشقی از بورس رفت، اما چرا روند بازار همچنان عشقی است؟ / حاشیه سود ۱۱ درصدی صنایع بورسی، فاجعه است/ سیاست انقباضی بانک مرکزی بازار‌ها را به رکود کشاند

کارشناس بورس در پاسخ به این سؤال که به نظر شما، آیا سهامداران در مقطع کنونی، نگاهی به تحولات بین‌المللی نظیر انتخابات آمریکا دارند؟ گفت: تعداد بسیار زیادی از سهامداران حقیقی، فعالیتشان را در بازار کم کرده‌اند و بازار به مسائل مختلف چندان واکنشی نشان نمی‌دهد. هرچند مسائل بین‌المللی هم برای بورس ایران مهم است، ولی تا زمانی که سیاست انقباضی در پیش گرفته شود، نه تحولات مثبت و نه تحولات منفی تأثیر چندانی روی بازار نخواهند داشت و بازار سهام در حالت رکودی، با کاهش پیوسته مواجه است. یعنی یک حالتی از پیوستگی رکودی را در بازار سهام شاهد هستیم.

وی اظهار داشت: هرچند معتقدم صرفاً سیاست انبساطی محور اصلی نیست، ولی تصمیم‌گیری در خصوص نرخ ارز و یا قیمت‌گذاری دستوری، باید هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد. ما انتظار داشتیم متناسب با تغییر دولت، حداقل وضعیت صنایع و مشکلاتشان درک شود، ولی عملاً همچنان قیمت‌های قبلی به کارخانه‌ها تحمیل می‌شود و اکثر کارخانه‌ها با کاهش حاشیه سود مواجه هستند. حاشیه سودی که برای شرکت‌های بورسی از رقم ۲۳ درصد در سال گذشته به ۱۱ درصد در سه ماهه ابتدایی امسال کاهش پیدا کرده است که این یک فاجعه برای صنایع کشورمان است و تاثیرش را هم در بازار شاهد هستیم.  

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
پریروز بود یه ناشناسی کارشناسی میکرد که با انتخاب رییس بورس همه چیز گل و بلبل میشه. خواستم یه سلامی بش عرض کنم و بگم از کارشناسیت لذت میبریم داداش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
علت خرابی بورس به سیاستهای بانک مرکزی ودولتها برمی گردد که هردو سعی میکنند مردم را ناامید کنند واین یعنی فرار سرمایه از ایران به سمت بازارهای خارجی مردم نسبت به دولتها بی اعتماد شده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
بازار سرمایه در ماه‌های اخیر حال‌وروز خوشی نداشته .....شما بفرمایید کجا حال خوشی داره که بازار سرمایه داشته باشهههههه؟؟؟؟؟!!!
جلیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
بسمه تعالی
درسته تحلیل.باید زودتر فرزین و تیم ناکارآمدش را از بانک مرکزی اخراج کرد. تو این مدت فقط با قلدری بدنه بانک و بازار را خراب کرده به طمه منافع فردی و خانوادگی و جناحی خودش
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
داستان سرایی این و اون نکنید اعتماد از بین رفته از بس دروغ شنیدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
رانت خوران عشقی هنوز هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
فکر کردین باندی که عشقی تو بورس درست کرده به همین راحتی دست از سر ملت برمی‌داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
تا جناب اژ ه ای به قولش عمل نکنه و عاملین رو محاکمه نکنه محال کشور درستوبشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
دلیل وضعیت فعلی بازار تیرهای زهرآلودی هست که در دوره ریاست جمهوری قبل بر پیکر نحیف بورس خورده.از طرفی غیر از بستر اقتصاد وضعیت مدیریت شرکت‌های بورسی و سلسله مراتب موجود در این شرکت ها به شکلی هست که کسی حاظر نیست پولی جهت خرید این سهم ها پرداخت کنه.سهم خوب در بازار بیشتر از انگشتان دو دست نداریم.این سهم ها هم به تنهایی توان تاثیر بر بازار به این بزرگی ندارند.وضعیت مجامع و صورتهای مالی سهم های بانکی و خودرویی رو بررسی کنید حرف من رو قطعا قبول می کنید.اصلا تعجب می کنید که این سهم ها چرا در بورس حضور دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
افزایش حداقلی حقوق ها در مقابل افزایش حداکثری قیمت ها همراه با افزایش مالیات ها برنامه ای بود که خاندوزی با هدف جبران کاهش درآمدهای نفتی دولت از مردم اجرا کرد افزایش درآمد دولت از مردم به قیمت کاهش شدید قدرت خرید مردم و رکود سنگین که عوارض اولیه چنین برنامه ای بود رکود بورس و افزایش بیکاری و افزایش مهاجرت و فرار سرمایه و ... عوارض سنگین بعدی این تصمیمات است
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟