با این باتری می‌شود موبایلی به نازکی کارت بانکی ساخت

تیمی از دانشگاه صنعتی چالمرز در سوئد یک باتری فوق‌العاده قوی و سبک از جنس فیبر کربن ساخته اند که به‌ قدر کافی چگالی انرژی دارد تا بتواند برق هواپیماهای برقی را تامین کند، وزن یک لپ‌تاپ را به نصف کاهش دهد یا یک تلفن همراه را به نازکی یک کارت اعتباری کند.
کد خبر: ۱۲۶۰۰۱۰
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰ 16 September 2024
|
2745 بازدید

 

به گزارش تابناک، دانشمندان یک باتری فوق‌العاده قوی و سبک از جنس فیبر کربن اختراع کرده‌اند و مدعی‌اند به‌ قدر کافی چگالی انرژی دارد تا بتواند برق هواپیماهای برقی را تامین کند.

تیمی از دانشگاه صنعتی چالمرز در سوئد این باتری را قوی‌ترین باتری جهان معرفی کردند و گفتند که این ماده به‌اندازه‌ای مستحکم است که می‌تواند همچون یک سازه باربر عمل کند، به این معنا که می‌توان آن را در طراحی یک وسیله نقلیه جاسازی کرد تا به‌شکل قابل توجهی وزن را کاهش و برد را افزایش دهد.

ریشا چاداری، یکی از دانشمندان چالمرز که این پژوهش را سرپرستی کرده است، می‌گوید: «ما موفق شده‌ایم یک باتری از کامپوزیت فیبر کربن بسازیم که به سختی آلومینیوم است و به‌ اندازه‌ای چگالی انرژی دارد که بتوان از آن به‌شکل تجاری استفاده کرد.»

«درست مانند اسکلت انسان، این باتری هم‌زمان چند کار را انجام می‌دهد.»

[این] طراحی جدید باتری می‌تواند در طیف وسیعی از کاربردها استفاده شود، از جمله اینکه وزن یک لپ‌تاپ را به نصف کاهش دهد یا یک تلفن همراه را به نازکی یک کارت اعتباری کند. پژوهشگران همچنین می‌گویند که این باتری می‌تواند برد یک خودرو برقی را تا ۷۰ درصد افزایش دهد.

استفاده از فیبرهای کربن برای ساخت باتری‌ها نخستین بار در سال ۲۰۱۸ آزمایش شد، اما چگالی انرژی آن به اندازه‌ای کافی نبود که بتوان از آن در کاربردهای تجاری استفاده کرد. طراحی جدید باتری چگالی انرژی ۳۰ وات ساعت بر کیلوگرم دارد که تقریبا با یک‌چهارم ظرفیت یک باتری لیتیوم-یونی قابل مقایسه است. با این حال، امکان ساخت وسیله نقلیه با این باتری سبب می‌شود که به مراتب فضای کمتری اشغال کند و وزن بسیار کمتری داشته باشد.

پروفسور لیف اسپ از دانشگاه صنعتی چالمرز با اشاره به اینکه صنایع خودروسازی و هوافضا نیز به این فناوری علاقه نشان داده‌اند، گفت: «باتری جدید به لحاظ ویژگی‌های چندکاربردی، دو برابر بهتر از مدل قبلی است - و در واقع بهترین باتری ساخته‌شده در جهان است.»

«می‌توان تصور کرد که تلفن‌های همراه به نازکی کارت اعتباری یا لپ‌تاپ‌هایی که نصف وزن امروز[شان وزن] دارند به‌زودی به واقعیت بپیوندند. همچنین ممکن است قطعاتی مانند لوازم الکترونیکی در خودروها یا هواپیماها انرژی‌شان را از باتری‌های سازه‌ای بگیرند.»

«برای پاسخ دادن به نیازهای انرژی چالش‌برانگیز صنعت حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری‌های وسیعی لازم خواهد بود، اما این دقیقا همان جایی است که این فناوری می‌تواند بیشترین تفاوت را ایجاد کند.»

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟