تابناک گزارش می دهد؛

بانک مرکزی صنعت قیر را با خاک یکسان کرد/ فعال صنعت قیر: در هر تن ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌کنیم

مصوبه ای که سال گذشته برای الزام صادرکنندگان قیر به عرضه ارز در سامانه نیما صادر شد، باعث شده تا صنعت قیر در آستانه اضمحلال قرار بگیرد.
کد خبر: ۱۲۶۴۵۹۴
|
۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰ 11 October 2024
|
547 بازدید

بانک مرکزی صنعت قیر را با خاک یکسان کرد/ فعال صنعت قیر: در هر تن ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌کنیم

به گزارش خبرنگار تابناک، از سال گذشته مصوبه‌ای به صادرکنندگان قیر ابلاغ شد که بر اساس آن صادرکنندگان مکلف شده اند تا صرفا در سامانه نیما، ارز صادرات قیر را به کشور بازگردانند؛ این در حالی است که صادرکنندگان بدلیل تفاوت نرخ واقعی صادرات با نرخ گمرکی، با تعهدات مازاد مواجه شده و آنها را با چالش جدی روبه رو کرده است به طوری که قیمت قیر صادراتی ایران بدلیل اختلاف بالا با قیمت منطقه، قابلیت رقابت در بازار را ندارد درحالیکه صادرکنندگان قیر باید بتوانند برای رفع تعهدات ارزی خود مجوز استفاده از تمام روش‌های قانونی را داشته باشند.
مهرداد همتی، فعال صنعت قیر در خصوص مشکلات تولیدکنندگان قیر برای رفع تعهدات ارزی به خبرنگار تابناک گفت: درسال‌های گذشته سیاست‌های ارزی به گونه‌ای بود که تولیدکنندگان از مشوق‌های ارزی استفاده می‌کردند اما این مشوق‌ها به مرور حذف شد و بعد از مصوبه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات در آبان سال گذشته، صادرکنندگان قیر مکلف به بازگشت ارز حاصل از صادرات صرفا در سامانه نیما شدند. 

تراز قیمت ها به هم ریخت و صادرکنندگان به خاک سیاه نشستند

همتی افزود: اتفاقی که بعد از این مصوبه برای صادرکنندگان قیر رخ داد این بود که تراز قیمت‌ها به هم ریخت و رشد آن منفی شد یعنی قیمت تمام شده قیر برای صادرات از قیمتی که درمنطقه به فروش می‌رفت بیشتر شد؛ درنتیجه این مصوبه موجب افزایش صادر کردن و استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات شان به کشور شد.

وی اظهار داشت: درسال ۱۴۰۱ میزان ۴ میلیون تن قیر فروخته شد که از این میزان ۱ میلیارد و و ۸۰۰ میلیون دلار آن وارد کشور شد و در سال ۱۴۰۲ نیز ۶ میلیون تن قیر فروخته شد که ۲/۲ میلیارد دلار آن وارد شد که به سیاست‌گذاری غلط بانک مرکزی بر می گردد.

سیاست های نادرست فرزین کار دست صادرکنندگان قیر داد

این فعال صنعت قیر تاکید کرد: صادرکنندگان قیر مجبورند که وکیوم‌باتوم (ماده اولیه تولید قیر) را با نرخ رقابتی در بورس کالا خریداری کنند و با این روند قیمت‌گذاری صادرکننده در هر تن ۳۵ میلیون تومان ضرر می‌کند و اگر با همین روش ادامه رود شاهد تعطیلی صنعت قیر در کشور خواهیم بود این درحالی است که وزیر نفت در نامه ای مشکلات و زیان ناشی از تصمیم بانک مرکزی را به فرزین رییس کل بانک مرکزی گوشزد کرد.

به گفته وی، بهترین راه احیای صادرات قیر، بازگشت به روش‌های چهارگانه تعهد ارزی مانند گذشته است و در این صورت می توان این صنعت را از اغما درآورد. 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟