بازار سهام در هفته‌ای که گذشت

سبزپوشی بورس تهران در روز‌های پایان هفته/ سوال بورسی‌ها؛ محدودیت دامنه نوسان تا کی؟

روند بورس در دو هفته اخیر به گونه‌ای بوده که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها میان فعالان بازار، پایان محدودیت دامنه نوسان است. تصمیمی که برای مدیریت رفتار‌های هیجانی برخی سهامداران در روز‌های پرالتهاب بازار گرفته شد.
کد خبر: ۱۲۶۴۶۷۲
|
۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷ 10 October 2024
|
594 بازدید
سبزپوشی بورس تهران روز‌های پایان هفته/ سوال بورسی ها؛ محدودیت دامنه نوسان تا کی؟
به گزارش خبرنگار تابناک، بازار سهام سرانجام پس از هشت روز روند نزولی، طی دو روز پایانی هفته رنگ و بوی صعود به خود گرفت و با رشد شاخص کل بورس در کانال ۲ میلیون واحد به تعطیلات دو روزه رفت.
 
بورس تهران از صبح شنبه هفتم مهرماه، هم‌زمان با خبر‌های ضدونقیض از ترور دبیر کل حزب‌الله و افزایش ریسک‌های سیاسی و منطقه‌ای، با کاهش شروع به کار کرد. این در حالی بود سازمان بورس پیش از شروع معاملات، دامنه نوسان معاملات بازار سهام را به مثبت و منفی یک درصد کاهش داده بود. در نهایت روز شنبه شاخص کل بورس با روند نزولی بسته شد.
 
افت شاخص در روز‌های بعد نیز ادامه داشت و پس از هشت روز متوالی روند کاهشی نماگر بورس، بالاخره بازار سرمایه در روز سه شنبه ۱۷ مهرماه، از زیر بار قرمز پوشی خارج شد و شاخص کل بورس سبزپوش بسته شد.
 
رشد شاخص بازار سهام در آخرین روز هفته نیز ادامه یافت و در پایان روز گذشته، شاخص کل بورس با رشد ۲۳۱۵ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۹۹ هزار واحد رسید. هرچند شاخص کل فرابورس با کاهش حدود ۷ واحدی مواجه شد.
 
رشد شاخص‌های بازار سرمایه در شرایطی رقم خورده است که بازار از یک‌سو با ریسک‌های سیستماتیک و غیراقتصادی و نااطمینانی مواجه بوده و از سوی دیگر فعالان بورس، شاهد تقویت متغیر‌های مهم برای رشد بازدهی بورس نظیر رشد نرخ دلار نیمایی و نزدیک شدن به نرخ بازار آزاد و همچنین افزایش بهای طلای سیاه در بازار جهانی هستند؛ بنابراین کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با عبور از روز‌های هیجانی و برگشت ثبات به بازار‌های مالی و سرمایه‌ای، باید منتظر خودنمایی عوامل بنیادین در رشد بورس باشیم. چراکه بازار سهام، عقب‌ماندگی از سایر بازار‌ها را جبران می‌کند.

دامنه نوسان با روال قبل برمی‌گردد؟

از سوی دیگر، روند بورس طی دو هفته اخیر به گونه‌ای بوده است که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها میان فعالان بازار، موضوع محدودیت دامنه نوسان است. تصمیمی که سازمان بورس در جهت مدیریت رفتار‌های هیجانی برخی از سهامداران در روز‌های پرالتهاب بازار گرفت تا با کاهش دامنه نوسان به مثبت و منفی یک درصد، هیجانات موجود در بورس تخلیه شود و بازار به ثبات نسبی برسد. اما حالا با گذشت دو هفته از شروع محدودیت دامنه نوسان، سازمان بورس با انتقاد گروهی از معامله گران مواجه شده است و این افراد خواستار بازنگری در مسئله دامنه نوسان هستند. بسیاری نیز معتقدند بورس باید به سمتی حرکت کند که این محدودیت‌ها آرام‌آرام و به صورت پله‌‌ای کاهش پیدا کنند. 
 
دیدگاه های محتلف در خصوص دامنه نوسان در میان فعالان بازار، در شرایطی است که چند روز قبل، حجت الله صیدی رئیس سازمان بورس در نشستی ضمن اشاره به وضعیت حال حاضر بازار و لزوم بهبود توسعه‌ای آن، تاکید کرد تا زمانی که سایه سنگین ریسک سیستماتیک بر بورس وجود دارد، برداشته شدن محدودیت دامنه نوسان دور از انتظار خواهد بود.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟