تعدد سامانه‌های پر ایراد صدای رئیس قوه قضائیه را هم در آورد!

«هر ایرانی یک سامانه!» این شوخی برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی است که ظاهرا برخی مسئولان خواسته یا ناخواسته در صدد تحقق آن هستند. سامانه‌هایی که برخی شان پسوند «جامع» هم دارند، اما به قدری نقص و ایراد دارند که رسیدگی به وضعیتشان در دستور کار جلسات عالی قرارمی‌گیرد.
کد خبر: ۱۲۶۴۸۳۰
|
۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴ 11 October 2024
|
1407 بازدید
|
۵

تعدد سامانه‌های پر ایراد صدای رئیس قوه را هم در آورد!

به گزارش «تابناک»، آخرین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در حالی با حضور اعضا برگزار شد که یکی از مباحث مهم مطرح شده در آن -که البته کسری از زمان جلسه را به خود اختصاص داد-، رسیدگی به وضعیت سامانه‌های پرشمار دایر شده در کشور و اشکالات و ایراداتشان بود.

سامانه‌هایی که به تاکید دبیر این شورا، تکمیل و رفع اشکالاتی مانند متصل نبودن و برخط نبودنشان، موجب بروز مشکلاتی شده است، مثل سامانه «تی‌تک» وزارت بهداشت که دارای ۱۹ زیرسامانه است و با سامانه‌های وزارت صمت، بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی، اتصال و همپوشانی دقیقی ندارد!

به گفته جهانگیر، همین عدم اتصال سامانه‌ها به همدیگر موجب فراهم آمدن فرصتی برای نشت دارو است. این در حالی که به رغم دایر شدن این سامانه و زیرسامانه‌های متعدد، هنوز تعدادی از بیمارستان‌ها به سامانه‌های حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی متصل نیستند و باید به قید فوریت این اتصال‌ها برقرار شود.

نکته قابل تامل در این میان این است که چرا اتصال سامانه‌ها و ایجاد سامانه‌های جامع که به کمک کنترل، توزیع، نظارت، توزیع و امثالهم می‌آیند و در پیشگیری از وقوع جرم نقش ایفا می‌کنند، به رغم الزام قانونی و وضع آیین‌نامه‌های مرتبط توسط دولت، انجام نمی‌شود؟ این سوالی است که رئیس دستگاه قضا در انتقاد به وضع موجود پرسیده است.

ابهام بزرگی که موجب تعجب قاضی القضات هم شده و نشان از وضعیت وخیم سامانه‌ها در کشور دارد. سامانه‌هایی که به تاکید اژه‌ای، در برخی مولفه‌ها مانند اتصالِ برخط بعضا ۳۰ تا ۵۰ درصد محقق شده است و در بعضی رویکرد‌ها مانند ایجاد سامانه‌های جامع، گاه به کل پیش نرفته و معطل روی زمین مانده‌است.

تعداد بازدید : 75

وضعیت مبهمی که مطابق مثال مطرح شده در شورای عالی پیشگیری از جرم که دست بر قضا دولتمردان هم عضو آن هستند، تنها در یک حوزه محدود یعنی دارو و تجهیزات پزشکی، انواع و اقسام اشکالات را دارد؛ از دایرشدن سامانه‌ای با ۱۹ زیرسامانه که اتصال آن با بخش‌های دیگر دولت و سامانه‌های زیرمجموعه آنها یا دایر نیست، یا برخط و بروز نیست و یا با ایراداتی مهم همراه است.

سامانه‌هایی که با سلامت و جان مردم در ارتباط هستند، اما به رغم تاکیدات موکد قانونی، گاه آنقدر در مسیر توسعه و الزامات قانونی پیش نرفته اند که نتیجه‌اش عدم اتصال شماری از بیمارستان‌ها به سامانه‌های مرتبط با حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است. عدم اتصالی که قابل حدس است چه مشکلات بزرگی متوجه مراجعان این بیمارستان‌ها کرده است.
این تازه در حوزه‌ای است که از فرط اهمیت، رهبری بار‌ها و بار‌ها در خصوص اهمیت آن سخنانی ایراد فرموده و یادآور شده‌اند که «مساله‌ی سلامت، جزو مسائل درجه‌ی یک هر کشوری است» یا حتی فراتر، تاکید کرده‌اند که «بیمار جز رنج بیماری نباید درد دیگری داشته باشد»؛ دستور کاری که نیاز به گفتن ندارد عدم اتصال سامانه‌های مورد نیاز برای تسهیل فرایند درمان به حتی یک بیمارستان، تا چه اندازه غیرقابل قبول است.

با این مثال، مشخص است که اوضاع در دیگر عرصه‌ها تا چه اندازه وخیم است و انبوه سامانه‌های دایر شده، با چه مشکلات و نارسایی‌هایی مواجه هستند. سامانه‌هایی که بعید است صابون ایرادات پرشمارشان به تن هیچ یک از شهروندان ایرانی نخورده باشد، چراکه بسیاری از امور روزمره و جاری کشور با آنها صورت می‌گیرد.

برای آنکه درک بهتری از وضعیت داشته باشید، کافی است آخرین باری را به یاد بیاورید که به اداره یا سازمان یا بانک و یا هر نهاد دیگری مراجعه کرده اید و با شنیدن جمله مشهور «سیستم قطع است»، کارتان به تعویق نیفتاده و حتی به روز بعد موکول نشده باشد؛ جمله‌ای که احتمال قریب به یقین در پس آن، اشکالات یک یا بیش از یک سامانه وجود دارد.

این در حالی است که اگر کمی دقیق‌تر شویم، بسیاری از اطاله‌ها و تاخیر‌ها در انجام امور اداری هم به این مشکل مرتبط است و در نتیجه عدم ارتباط سامانه‌ها و یا عدم ایجاد سامانه‌های جامع است. الزامی قانونی که بایستی رقم می‌خورده، اما در کمال تعجب این گونه نشده تا صدای رئیس قوه قضاییه هم در بیاید!

وضعیت غیرقابل قبولی که باید امیدوار باشیم طرح گلایه‌هایی از این دست، مقدمه رفع آن شده و تدابیری را به دنبال داشته باشد که این معضل بزرگ در قالب برنامه زمان بندی مشخصی، حل شود. مشکلی که رفع آن هم رضایت عمومی را به دنبال خواهد داشت و هم فواید دیگری به دنبال دارد که از جمله آنها کاهش وقوع جرایم و پیشگیری از سودجویی‌هایی است که به واسطه این اشکالات رقم می‌خورند.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۰
سپامک وزارت راه و شهرسازی رو برید ببینید فقط . ماهها طول می‌کشه از یک مرحله بره مرحله بعد . احدی پاسخگو نیست . وضعیت کاملا شلخته و نابسامان که به خوبی وضعیت سیستمهای دولتی را نمایان می‌کند . بدون مسئولیت پذیری و کارایی.
علی مقدم
|
Germany
|
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۰
دلیلش روشنه نمیخوان ارگانها و دوایر دیگر دولتی سر از کارشون در بیاره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۰
من کارمند آی تی یکی از بانکاای کشورم. وضعیت افتضاحه. تمام نخبه ها مهاجرت می کنند. متاسفانه واگذاری سمت هم فقط بر اساس سابقه در سازمانه. حتی توی شرکت یک منشی بخاطر سابقه کاریش مدیر پروژه شده و جالبه که حتی با وجود شکستهای پیاپیش جا برای کسی باز نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۰
چون بک عده غیر متخصص و یا متحصص ضعیف که دانشی در مورد نرم افزار ندارند با رانت و پارتی پروژه های نرم افزاری دولتی را با قراردادهای سنگین گرفته و خرابکاری می کنند .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۰
اشکال سامانه یعنی تمام تصمیم گیران و یا کادر فناوری آن سامانه تعویض شود.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟