مشکل مسکن به دست چه کسی حل می شود؟/پیش بینی قیمت مسکن در سال آینده

برنامه هفتم توسعه کشور و همچنین آمارهای وزارت راه حاکی از ۷ میلیون واحد ناترازی در حوزه مسکن می دهد درحالیکه به عقیده کارشناسان مسکن با اقتصاد دولتی و گرفتار تورم نمی توان بیش از سالی ۶۰۰ هزار مسکن آن هم در بهترین حالت ساخت .
کد خبر: ۱۲۶۶۵۵۲
|
۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸ 21 October 2024
|
2070 بازدید
|
۷

 

مشکل مسکن به دست چه کسی حل می شود ؟/پیش بینی قیمت مسکن در سال آینده

مطابق آماری که  وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده است حدود ۷ میلیون واحد ناترازی در حوزه مسکن وجود دارد که ۲ میلیون واحد آن در حال ساخت است از سوی دیگر بر اساس برنامه هفتم توسعه باید ۵.۵ میلیون واحد مسکونی ساخته شود این درحالی است که علاوه بر ساخت مسکن نیاز به زیرساخت های دیگر وجود دارد که فراهم کردن آن نیاز به توسعه اقتصادی دارد که اقتصاد دچار تورم کنونی کشور اجازه آن را نمی دهد. 

بیت الله ستاریان، کارشناس حوزه مسکن در خصوص کمبود ساخت مسکن به خبرنگار تابناک گفت: بیش از ۵ میلیون کمبود واحد مسکونی در سال های گذشته داریم که از این میزان برای اینکه به تعادل میزان تولید و تقاضا برسیم باید سالی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا دو دهه آینده تولید شود تا هم کسری سال های گذشته تامین شود و هم نیاز کنونی تقاضای مسکن برطرف شود.

وی ادامه داد: باتوجه به مستهلک شدن مسکن های ساخته شده، خانوارهای کنونی و سیاست های جمعیتی تولیدات مسکن باید افزایش یابد. این درحالی است که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در هر سال به معنی این است که کل واحدهای مسکونی حدود ۲۴ میلیون است که اگر قرار باشد سالی حداقل  ۱ میلیون مسکن ساخته شود یعنی حدود ۴ تا ۵ درصد زمین های موجود باید ساخته شود که نیاز به فضاهای مختلفی از جمله فضای بهداشتی، خدماتی، تفریحی، آموزشی، تجاری، فرهنگی است و همچنین نیاز به زیرساخت های عمرانی مانند آب، ساخت جاده، اتوبان، خیابان و برای تامین برق نیاز به ساخت نیروگاه های جدید دارد.

قیمت مسکن جلوتر از تورم 

وی اظهار داشت: ساخت ۴ درصد زمین های موجود نیاز به توسعه عمرانی است که نیازمند رشد اقتصادی حداقل دو رقمی و بالای ۲۰ درصدی است. قطعا با چنین اقتصاد بسته و دولتی نمی توان انتظار چنین توسعه ای داشت از سوی دیگر هم اگر این تعداد مسکن ساخته نشود خیر قیمتی مسکن به صعود خود ادامه می دهد.

به گفته این کارشناس حوزه مسکن، نمودار ۵۰ سال اخیر در بخش مسکن نشان می دهد که رشد قیمت مسکن همواره از تورم بالاتر بوده و اگر این تعداد مسکن تولید نشود قیمت اجاره و فروش مسکن به مرحله انفجار می رسد و هر روز شاهد بیشتری از  بد مسکن ها مانند کارتن خواب ها، چادرخوابی و پشت بام خوابی و قبر خواهی هستیم.

ستاریان با اشاره به ناتوانی بخش خصوصی از ساخت مسکن، ادامه داد: بخش خصوصی نمی تواند سالی ۱ میلیون مسکن تولید کند چراکه خارج از توان اقتصادی آنهاست و از طرف دیگر زیرساخت های مسکن از قبیل ساخت فضاهای بهداشتی و آموزشی را چه کسی عهده دار شود. بنابراین بخش خصوصی به دلیل نداشتن منابع کافی و نبود زیرساخت های لازم و همچنین عدم امکان تدوین ابزارهای مالی قادر نخواهد بود سالی ۱ میلیون مسکن را تولید کند. 

وزارت راه و مسکن اختیار کامل در حوزه مسکن ندارد

این کارشناس مسکن بیان کرد: ساخت مسکن امری نیست که در اقتصاد خرد به دنبال آن باشیم بلکه باید آن را در اقتصاد کلان جستجو کرد به این معنی که باید کسانی درمورد مشکل مسکن به چاره اندیشی بشینند که اختیار کامل در حوزه اقتصاد کلان و شوراهای اقتصادی کشور داشته باشد و وزارت صمت، وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی را توجیه کامل کند درحالی که وزارت راه و مسکن تنها یک متولی است و اختیار کامل دراین حوزه را ندارد. 

این فعال حوزه مسکن گفت: بخش خصوصی در بهترین حالت بیشتر از سالی ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نمی تواند تولید کند که در دو سه سال اخیر این رقم به رقمی زیر ۳۰۰ هزار واحد رسیده است بنابراین ساخت این رقم فقط در حد شعار است و شدنی نیست.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
اصلا فرض کن ساختی؟ کی می تونه بخره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
مگه قراره مشکلی تو این خراب شده حل بشه که مسکن هم حل بشه . خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
سلام تابی جون
عمرمون داره تمام میشه . دیگه برای من فرقی نداره خونه متری چند باشه . هر چه قدر هم بیاد پایین با این تورم و گرونی فقط میشه شکم رو سیر کرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
مشکل مسکن حل نخواهد شد به این دلیل که دولت منابع مالی برای دخالت در این حوزه را در اختیار ندار‌د.از گذشته های دور هم بر خلاف پتروشیمی و خودروسازی ساخت و ساز دست بخش خصوصی بوده و بصورت متمرکز نیست که مثلا با انتساب یک مدیر دست نشانده و قیمت گذاری دستوری بشود قیمت رو کنترل کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
به خاطر گرانی مسکن نتونستم مستقل بشم و ازدواج کنم با اینکه خیلی دلم میخواست.
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
نظر فوق کارشناسی فقط نظر ان کارشناس خبره که چند ماه پیش پیشبینی فرموده بودند که هریس رییس جمهور خواهد شد و قیمت مسکن ۳۰ درصد !!!! کاهش خواهد یافت !
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
گفته این کارشناس حوزه مسکن، نمودار ۵۰ سال اخیر در بخش مسکن نشان می دهد که رشد قیمت مسکن همواره از تورم بالاتر بوده و اگر این تعداد مسکن تولید نشود قیمت اجاره و فروش مسکن به مرحله انفجار می رسد و هر روز شاهد بیشتری از بد مسکن ها مانند کارتن خواب ها، چادرخوابی و پشت بام خوابی و قبر خوابی !!! هستیم
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات