دومین رویداد نوآوری و فناوری کرمان موتور

دومین رویداد فرصت های نوآوری و فناوری کرمان موتور در سالن آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۶۷۴۸۰
|
۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳ 23 October 2024
|
322 بازدید

دومین رویداد نوآوری و فناوری کرمان موتور

سید محمد موسوی: معاون صنایع ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، با ابراز امیدواری با برگزاری از این دست رویداد‌ها و استفاده از ظرفیت‌های نهفته دانشگاه‌ها، توضیح داد: ابتدا رحمت بفرستیم به کسانی که بنيان‌گذاران این صنعت بودند و از پایه‌‌گذاران صنعت خودروی امروز ایران بودند؛ تلاش‌هایی که امروز ما ثمره آن‌ها را داریم مشاهده می‌کنیم.
موسوی با اشاره به اینکه به حدود ٧١٣ هزار تولید خودرو در پایان مهر ماه امسال دست یافتیم تصریح کرد: مشکلات مالی و تامین ارز و تحریم‌ها، در فعالیت تمام صنایع از جمله صنعت خودروسازی اثرگذار است؛ اما قطعه سازان و تولیدکنندگان با تمام موانعی که وجود دارد، در حال تولید و تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز هستند.
وی با بیان اینکه امروزه تحریم‌ها با پیشرفت تکنولوژی همسو شدند و روزانه پیشرفت می‌کنند، توضیح داد: حدود ٨۶٠ همت منابع مالی در حوزه خودروسازی در چرحش است که عدد بزرگی است و در کنار آن سهم ١٢ درصدی صنعت خودرو در ارزش افزوده کشور و رتبه ١۶ کشور ایران در جهان برای صنعت خودروسازی نشان دهنده اهمیت و البته پیشرفت این صنعت است. 
معاون صنایع و تجهیزات وزارت صمت ادامه داد: بر اساس داده‌های موجود، نیاز‌ امروز کشور تولید حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال است.  یک زمانی تنها ایران خودرو و سایپا بودند به یاد دارم که در خط تولید سمند برای تولید هزار دستگاه جشن می‌گرفتند و تولید این عدد خودرو بسیار با ارزش بود اما امروز این اعداد چندین برابر شده است. امروز با گسترش صنعت خودروسازی در ایران و افزایش فعالیت و تولید، مونتاژکاران نیاز به تغییر اسم دارند و داخلی سازی بالای ۶٠ درصد تولید خودروها واقعا قابل تحسین است و به همین دلیل است که نمی‌توانیم دیگر مثل دهه‌های گذشته، مونتاژکاران را تنها یک مونتاژکار خودرو بدانیم و سهم آن‌ها در صنعت خودروسازی افزایش یافته است. 
سید محمد موسوی با توضیح این موضوع که حجم بالای قطعه سازی و تولید که در صنعت خودروی امروز کشور وجود دارد، نیازمند حمایت است، ادامه داد: باید رویکرد و نوع نگاه به این صنعت تغییر کند، دانشگاه‌ها باید برای کمک به صنایع قدم بردارند و تغییراتی را رقم بزنند که امروز با تلاش‌ها و کمک کرمان موتور شاهد این تغییرات هستیم که این اتفاقات مثبت باید تکرار شود و گسترش یابد.
وی ادامه داد: راهکار این موضوع، اعمال بعضی از حمایت‌های درست و به جا است که باید به بهترین شکل و البته فکر شده انجام شود و حتی نیاز است که بعضی از حمایت‌هایی که وجود دارد، حذف شود.
موسوی در پایان با تشکر از مدیران کرمان موتور و روسای دانشگاه شریف، گفت: امیدوارم بتوانیم به بهترین شکل ممکن از این فرصت‌ها استفاده کنیم که بتوانم روزبه‌روز در این صنعت پیشرفت‌های چشم‌گیری را مشاهده کنیم.

سید محمد موسوی با اشاره به تحریم‌های گسترده توضیح داد: در زمان جنگ تحمیلی، آن محدودیت‌های شدیدی که وجود داشت، باعث پیشرفت‌های بسیاری شد که در تاریخ ثبت شده است: اما امروز نیز باید بتوانیم از تحریم‌های زیادی که در تمام صنایع وجود دارد، فرصت بسازیم و از حداکثر ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و بهترین محصولات را با بالاترین کیفیت تولید و عرضه کنیم.

دومین رویداد نوآوری و فناوری کرمان موتور

حسن حدادپور: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به اینکه صنعت خودرو یکی از صنعت‌های پیشتاز در سراسر دنیاست و از حدود ٢٠٠ سال پیش که علم به صورت چشم‌گیری گسترش پیدا کرد، صنعت خودرو هم شکل گرفت و تا امروز که به حد کمال رسیده است و مسیر پیشرفت آن شیب زیادی پیدا کرده است. 
حدادپور در ادامه تاکید کرد: امروز با نوآوری‌های علم و تکنولوژی، صنعت خودرو نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته و در سال‌های آینده شاهد گسترش خودروهای برقی، خودران و خودروهای متصل خواهیم بود که در دهه‌های گذشته تنها صحبت‌ها و تحقیق درباره این موضوع وجود داشت؛ اما امروز شاهد تولید انبوه این خودروهای پیشرفته هستیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف توضیح داد: پیشرانه‌های جدیدی نیز در دنیا در حال توسعه و طراحی است که امیدواریم بتوانیم از آن‌‌ها با بهترین شکل و کیفیت در داخل کشور نیز استفاده کنیم؛ همانطور که امروز شاهد به‌روزترین خودروهای برقی در سطح خیابان‌های کشور هستیم که تا سال گذشته هیچ نمونه‌ای از آن‌ها در کشور وجود نداشت. خداروشکر تمام پتانسیل‌های مورد نیاز استفاده از پیشرانه‌های به‌روز دنیا در کشور وجود دارد؛ که به این مسئله امیدواریم که بتوانیم از حداکثر توان علمی و فناوری کشور، در زمینه‌های مختلف در این موضوع استفاده کنیم.
وی در ادامه گفت: با تصمیم‌گیری درست و حساب شده در سطح گسترده نیز می‌توانیم از صنایع مقدم در کشور باشیم. دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌های کشور محل ورود استعداد‌ها و نخبگان کشور هستند که پتانسیل‌های بسیاری در این محل‌های آموز عالی وجود دارد. می‌توانیم از ظرفیت‌های علمی و تجربی حدود ١٠ هزار دانشجو و چند صد استاد، از استادان برتر دانشگاه‌ها را برای پیشرفت صنعت خودروسازی استفاده کنیم و ظرفیت‌های اکوسیستم آموزشی و پژوهشی کشور در بهترین مسیر و با روش‌های صحیح مورد استفاده قرار دهیم. 
حدادپور در پایان با اشاره به پیشرفت‌های اخیر صنعت خودروسازی در استفاده از تکنولوژی روز دنیا بیان کرد: با آرزوی فرارسیدن روزهایی که در هنگام استفاده از خودروهای ایرانی، بهترین تکنولوژی‌ها با بالاترین کیفیت در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد و خودروهای ایرانی در بازار با خودروهای روز دنیا رقابت کند.

دومین رویداد نوآوری و فناوری کرمان موتور

ابوالفضل خلخالی: با اشاره به شروع توسعه اولین محصول بر روی پلتفرم KP2 كه محصول KP21 است، توضیح داد: یک محصول شاسی بلند است در گروه سواری بزرگ به صورت SUV و فرايندهای طراحی استایل انجام شده، نمونه‌های طراحی محصول در حال انجام است.  
معاون توسعه محصول کرمان موتور درباره داخلی سازی قوای محرکه بنزينی تصریح کرد: در بخش قوای محركه بنزينی كم‌مصرف يک موتور ١۵٠٠ سی‌سی با ٧٠ درصد داخلی سازی داریم و در حال حاضر با تعريف پروژه‌های فناورانه ارتقاط اين موتور در شرکت کرمان موتور در حال انجام است؛ به گونه‌ای كه مصرف سوخت آن و آلایندگی آن به صورت قابل توجهی كاهش پيدا خواهد كرد و هم بر اين اساس كاهش خواهد داشت. بر اين اساس اگر پايان برنامه توسعه هفتم را در نظر بگیریم در سال 1407، شرکت به ۵٠٠ هزار دستگاه تولید دست خواهيم يافت. كه از اين قسمت بر اساس تقسيم‌بندی یاد شده حدود ٢٠ درصد آن متعلق به محصولات CKD (وارداتی) و الباقی كاملا محصولات ايرانی است كه روی سه پلتفرمی که اشاره کردیم، در سه تيپ قوای محركه برقی، هيبريدی و بنزينی كم‌مصرف عرضه خواهد شد. بر اين اساس ميزان ساخت داخل کرمان موتور به ٧٠ درصد میرسد و می‌توانيم در GDP ملی به اندازه نيم درصد با كمک شركت كرمان موتور رشد داشته باشیم. 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات