جنگنده اف 22 رپتور در کجا ساخته می‌شود؟

جنگنده اف 22 رپتور یکی از توانمندترین جت‌های جنگی با قابلیت‌های رادارگریز آمریکا است. این هواپیما در کجا و به کمک چه کسانی ساخته شده است؟
کد خبر: ۱۲۶۸۳۰۸
|
۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰ 28 October 2024
|
1267 بازدید

به گزارش «تابناک» به نقل از گجت نیوز، جنگنده اف 22 رپتور، نشان دهنده اوج فناوری جت‌های جنگی است. این هواپیمای سریع السیر، با قابلیت رادارگریزی و پنهان کارانه‌ای که دارد، تبدیل به بهترین جنگنده در خدمت ارتش ایالات متحده آمریکا شده است. رپتور می‌تواند بیش از 1500 مایل در ساعت که دو برابر سرعت صوت است، پرواز کند و به لطف پیشرانه‌های توانمندی که دارد، 70 هزار پوند رانش ایجاد می‌کند.

مکان ساخت جنگنده اف 22 رپتور و سازندگان آن

علیرغم اینکه F-22 رپتور از سال 2005 میلادی به خدمت ارتش درآمده، اما به گفته نیروی هوایی ایالات متحده، نمی‌توان آن را با هیچ جنگنده دیگری در جهان مقایسه کرد. در حالی که پسر عمودی رادارگریز این جنگنده یعنی F-35 لایتنینگ 2 به نیروهای هوایی و دریایی سراسر جهان تحویل داده شده، اما اف 22 رپتور همچنان نزد آمریکا باقی مانده است.

جنگنده اف 22 رپتور

تنها ارتشی که از این جت جنگی بهره می‌برد، آمریکا است و با توجه به اینکه تولید آن در سال 2012 به پایان رسیده، بعید است که به این زودی‌ها آن را در اختیار سایر کشورها قرار دهد. در حال حاضر تنها 195 فروند از F-22 Raptor ساخته شده و با توجه به اینکه تعداد کمی از آن در مقایسه با اف 35 عرضه شده، ارزش این را دارد که ببینیم چه کسانی و در کجا آن را ساخته‌اند.

همکاری شرکت‌های مختلف برای تولید یک جنگنده

جنگنده رادارگریز و پنهان کار اف 22 رپتور را شرکت بزرگ لاکهید مارتین به کمک دو کمپانی مشهور بوئینگ و پرت اند ویتنی ساخته است. البته این هواپیمای جنگی نسل پنجم، در یک کارخانه واحد تولید نشده و نمونه تولیدی، نتیجه زحمات و تلاش‌های چندین کارخانه مختلف است.

جنگنده اف 22 رپتور

زادگاه اصلی F-22 رپتور، ماریتا واقع در ایالت جورجیا است و از این مکان بود که جنگنده‌های آماده شده تحویل ارتش آمریکا داده شدند. موتورهای F119 توربوفن پس سوز این جت جنگی در کارخانه پرت اند ویتنی ساخته شده و قسمت‌های عقبی بدنه و بال‌های این جت را بوئینگ توسعه داده است.

از مجموع 195 رپتوری که کارخانه لاکهید مارتین را به مقصد ارتش ایالات متحده آمریکا ترک کرده، 183 فروند به خدمت در آمده‌اند. اگرچه F-22 رپتور هیچ پیروزی رزمی علیه هواپیماهای سرنشین‌دار دشمن به ثبت نرسانده، اما برای نخستین مرتبه در سال گذشته موفق شد، یک بالن جاسوسی بدون سرنشین از جانب چین را رهگیری و منهدم کند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟