به گزارش تابناک، در راستای تکریم مراجعین و با عنایت به سیاستهای دستگاه قضایی مبنی بر مدیریت مراجعین و کنترل تردد به واحدهایی قضایی و همچنین جلوگیری از تضییع زمان اشخاص ذی سمت و مرتبط با پرونده قضایی، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در درگاه عدل ایران (به آدرس اینترنتی adliran.ir) خدمت نوبت دهی قضایی را راه اندازی نموده است.
مراجعین به دستگاه قضایی از طریق این زیر سامانه میتوانند در صورت نیاز به مراجعه حضوری به واحدهای قضایی، نسبت به تعیین وقت بر اساس زمان بندی مجاز اعلامی از ناحیه آن مرجع قضایی و برنامه کاری خود اقدام نمایند.
توجه: برای دریافت این خدمت و نوبت گیری غیرحضوری به صورت آنلاین، ثبت نام در سامانه ثنا برای متقاضیان و وجود پرونده قضایی الزامی است.
برای نوبت گیری باید به درگاه عدلیران به آدرس adliran.ir بروید. دقت کنید که فرقی ندارد از چه مرورگری استفاده میکنید، اما بهتر است از بروزرهای مطمئن مانند گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس و یا سافاری استفاده کنید. البته فرقی ندارد این کار را با چه دستگاهی انجام میدهید؛ تلفن همراه هوشمند یا انواع رایانه و لپ تاپ.
در صفحه نخست عدل ایران یا همان درگاه خدمات الکترونیک قضایی، روی گزینه «سامانه نوبت دهی قضایی» کلیک کنید.
توجه: یک راه دیگر برای دریافت نوبت قضایی، استفاده از اپلیکیشن عدالت همراه است. اگر قصد دریافت و نصب این نرم افزار موبایلی و کار با آن را دارید، به اینجا بروید یا روی لینک زیر کلیک کنید.
دانلود اپلیکیشن عدالت همراه و راهنمای استفاده از آن
در سامانه نوبت دهی قضایی، دو گزینه پیش رویتان قرار دارد:
اخذ نوبت برای واحد قضایی و شعبه قضایی
اخذ نوبت برای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
با انتخاب گزینه مورد نظر، به زیرسامانه مربوطه منتقل خواهید شد، با این یادآوری که اگر قصد اخذ نوبت برای واحد یا شعبه قضایی را داشته باشید، پنجره تازهای باز خواهد شد که در آن سه گزینه تازه پیش رویتان قرار دارد که به کمک آنها میتوانید با استفاده از شماره پرونده یا شماره ابلاغیه یا بر اساس واحد قضایی، فرایند نوبت گرفتن را انجام دهید:
اخذ نوبت بر اساس شماره پرونده
اخذ نوبت بر اساس شماره ابلاغیه
اخذ نوبت بر اساس واحد قضایی
همان گونه که بالاتر توضیح دادیم، دریافت نوبت قضایی نیازمند در اختیار داشتن شماره پرونده یا شماره ابلاغیه الکترونیکی یا اطلاع از نام و شماره شعبه قضایی است. با در دست داشتن هر یک از این اطلاعات و با فرایندی مشابه، میتوانید برای نوبت گرفتن اقدام کنید.
از آنجایی که فرایند دریافت نوبت الکترونیک قضایی با شماره پرونده، شماره ابلاغیه و اطلاعات شعبه قضایی، تقریبا یکسان است (به عکس فوق دقت کنید)، در ادامه برخی نکات که اطلاع از آنها ضروری است را مرور خواهیم کرد.
✯ در حاشیه همه فرمهایی که میبایست تکمیل کنید، توضیحات مورد نیاز و راهنمای تکمیل کادرها آمده است، از جمله این توضیح ضروری که «کاربرد رمز پرونده در خصوص مواردی است که شماره ملی شخص در پرونده درج نشده است.»
✯ علت مراجعه: در این بخش، سامانه به صورت خودکار نام، نام خانوادگی و شماره ملی کاربر (کد ملی متقاضی) را بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه ثنا، نمایش میدهد. دقت کنید که این اطلاعات، غیر قابل تغییر و ویرایش است.
✯ در بخش علت مراجعه، کاربران میبایست از میان علتهای موجود، علتی را که برای آن نیازمند مراجعه حضوری به شعبه هستند را انتخاب نماید. باید دقت کنید که علت انتخابی، منطبق با نیاز کاربر گزینش شود، چراکه فرمهای بعدی بر اساس این علت نمایش داده میشود. به عنوان مثال در صورتی که علت مراجعه، «اجرای حکم» انتخاب شود، گزینههای بعدی مرتبط با آن و شعبه مورد نظر نمایش داده میشود.
برخی از علل مراجعه به شرح زیر است:
- اخذ اظهارات متعاقب طرح شکایت
- مواجهه حضوری
- درخواست رفع توقیف خودرو
- درخواست ممنوع الخروجی متهم
- درخواست اجرای حکم
✯ مدارک مورد نیاز: در این قسمت، سامانه به ازاء علت انتخاب شده توسط کاربر، مدارکی را که میبایست مراجع در زمان حضور به همراه داشته باشد، نمایش میدهد. به عنوان مثال، در صورت انتخاب «اجرای حکم»، به متقاضی دریافت نوبت اعلام میشود که بایستی در زمان مراجعه، کارت ملی و رای نهایی (تصمیم نهایی) را همراه ببرد.
✯ محل مراجعه: پس از صحت سنجی اطلاعات توسط سامانه و انطباق اطلاعات، کاربر به صفحه «محل مراجعه» هدایت خواهد شد.
✯ انتخاب واحد قضایی: درصورتی که موضوع مراجعه از مواردی باشد که شعبه مرجوعه پرونده مشخص است، سامانه به صورت خودکار و در وضعیت غیر قابل تغییر، شعبه محل مراجعه را تعیین و اعلام خواهد نمود. در صورتی که علت انتخاب شده مرتبط با شعبه خاصی نباشد، کاربر امکان انتخاب واحد قضایی محل مراجعه را خواهد داشت.
✯ انتخاب سمت: در این بخش، کاربر از بین اقلام اطلاعاتی (سمتهای موجود)، میبایست مقامی که میخواهد با وی ملاقات کند را انتخاب نماید. دقت کنید که انتخاب سمت، در ادامه روند کار و تعیین نوبت و زمان ملاقات اثر دارد.
✯ دریافت نوبت: در این بخش که قسمت اصلی برای فرایند تعیین نوبت است، کاربر میبایست روز و ساعت ملاقات پیشنهادی خود را از تقویم موجود انتخاب کند. برای انجام این کار، تقویم ماه جاری که کاربر در آن قرار دارد، نمایش داده میشود و در صورت نیاز به تعیین وقت برای ماههای آتی، لازم است کاربر ماه را با فلشهای تعبیه شده، تغییر دهد. بعد از انتخاب روز، ساعات قابل انتخاب در آن روز، نمایش داده میشود.
✯ مدت زمان درخواستی: این گزینه، مجموع زمانهای انتخاب شده توسط مخاطب برای ملاقات را نشان میدهد. به عنوان مثال اگر مجموع دو پانزده دقیقه انتخاب شود، عدد ۳۰ دقیقه نمایش داده خواهد شد. دقت کنید مقدار زمان برای هر شخص در اطلاعات پایه سامانه مشخص میشود و امکان تعیین زمانی بیش از آن، وجود ندارد.
✯ ثبت و دریافت نوبت: جهت ذخیره سازی نوبت تعیین شده، کاربر باید در انتها گزینه «ثبت و دریافت نوبت» را انتخاب کند. با این کار، پیامی نمایش داده میشود با این مضمون که وقت درتاریخ ... و مدت زمان درخواستی ... مورد تایید است. در صورت تایید، گزینه "بلی" و در صورت عدم تایید، گزینه "خیر" را انتخاب کنید.
✯ در صورتی که قصد پیگیری نوبت قضایی، ابطال نوبت یا چاپ (پرینت) آن را داشته باشید، میتوانید به صفحه نخست سامانه نوبت دهی قضایی مراجعه کرده و با انتخاب گزینه مورد نظر و درج کد رهگیری دریافت شده در انتهای فرایند دریافت نوبت، این امور را انجام دهید.