از ابتدای سال ۹۹ بحث موتورهای سه سیلندر داغتر از همیشه شد و آن زمان چندین شرکت مدعی انجام تحقیق و توسعه و تولید این نوع موتور شدند که درنهایت در مرداد همان سال، فرشاد مقیمی، مدیرعامل وقت ایران خودرو توانست از موتور سه سیلندر رونمایی کند که تلاش این موتورها برای تولید پیشرانههای کم مصرف و کم آلاینده طبق استانداردهای یورو۶ بود. حال پس از گذشت چندین سال، فعالیت های تولیدی این موتورها به دلیل تصمیم های سلیقه ای درحال نابودی است.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، پس از چندین سال فعالیت، پروژه موتور IK۳ که در راستای کاهش مصرف سوخت در ایران خودرو فعال بود، به نظر می رسد در دوره مدیریت فعلی ایران خودرو قرار است به طور عامدانه متوقف و تعطیل شود!
طبق شنیده ها برای آن که استفاده از این نوع موتور خودرو توجیه اقتصادی داشته باشد قرار است تا خرید موتور از کشور چین انجام شود؛ این در حالی است که چند ماه گذشته این پروژه مورد بازدید رهبری انقلاب قرار گرفت و مدیر عامل ایران خودرو قول مساعد داد که این پروژه تا پایان امسال اجرایی شود.
تضعیف تولید داخل به چه قیمت؟!
به گفته مطلعین، شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو که بزرگترین شرکت موتورسازی در داخل ایران و حتی خاورمیانه است، در معرض تعطیلی قرار دارد و واردات موتور از چین در دستور کار مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفته است.
نکته مهم اینجاست که به جای خرید موتور CBU چرا نقدینگی ارزی کشور به جای اینکه صرف هزینه برای موتور Ik۳، هیبرید و گازسوز داخلی شود، صرف خرید موتورهای خارجی از چین میشود؟ چرا در شرایط فعلی که خرید موتورهای خارجی ارز بری زیادی برای کشور دارد به جای اینکه درآمد ارزی کشور برای کالاهای اساسی اختصاص یابد برای موارد غیرضروری هزینه میشود و باعث از کار افتادن و فلج شدن صنایع داخلی میشود؟