به گزارش «تابناک» به نقل از پدال؛ خودروهای روباز به دلیل محدودیتهایی که دارند، از لحاظ حداکثر سرعت ضعیفتر از همتایان سقف ثابت خود هستند. بااینحال، طی یک دههٔ گذشته، خودروهای روبازی ساخته شدهاند که رکوردهای حداکثر سرعت فوقالعادهای را به ثبت رساندهاند. چند روز پیش هم رکورد سریعترین خودروی روباز جهان توسط بوگاتی میسترال شکسته شد. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با سریعترین خودروهای روباز جهان آشنا شویم.
حداکثر سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۶۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۲۰ نیوتن متر |
SLR مکلارن استرلینگ ماس نسخهٔ پایانی خانوادهٔ SLR بود که بهافتخار رانندهٔ مسابقهای افسانهای بریتانیایی «سر استرلینگ ماس» نامگذاری شد. این ماشین حتی سالها پس از معرفی، هنوز هم با کاپوت کشیده، خطوط عمیقی که در کنارهها کشیده شده، سر اگزوزهای جانبی و مهمتر از همه، فقدان شیشه جلو و سقف، هنوز هم بسیار چشمگیر و جذاب به نظر میرسد. SLR استرلینگ ماس همچنین به لطف پیشرانهٔ V8 قدرتمند خود میتوانست به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای خودرویی بدون ستون و شیشهٔ جلو، رقم بسیار چشمگیری محسوب میشود.
حداکثر سرعت: ۴۰۹ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۸.۰ لیتری W16 چهار توربو |
قدرت | ۱۲۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۰۰ نیوتن متر |
نیروگاه ۸ لیتری W16 چهار توربو در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک با دیفرانسیل لغزش محدود عقب باعث شدند بوگاتی بتواند استاندارد جدیدی را برای سرعت خودروهای روباز تعیین کند. ویرون گرند اسپرت ویتس با دستیابی به حداکثر سرعت ۴۰۹ کیلومتر بر ساعت، سریعترین خودروی روباز جهان لقب گرفت و اولین خودروی روبازی بود که توانست از سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت فراتر برود. برای دستیابی به چنین سرعت فوقالعادهای اما اسکلت ویرون به اصلاح نیاز داشت و بوگاتی این مشکل را با تقویت رکابهای جانبی و تونل گیربکس برطرف کرد.
حداکثر سرعت: ۴۲۸ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۷.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۱۴۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۴۵ نیوتن متر |
ونوم GT اولین هایپرکار هنسی بود که بر اساس شاسی لوتوس الیزه ساخته شد. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکرد که بر اساس موتور LS7 جنرال موتورز ساخته شده بود. ونوم GT ابتدا بهصورت کوپه معرفی شد ولی بعداً نسخهٔ روباز آنهم با نام اسپایدر ساخته شد. در این نسخه، قدرت موتور به ۱۴۵۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. هنسی ابتدا با نسخهٔ کوپه اقدام به رکوردشکنی کرد و توانست به سرعت ۴۳۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. ونوم GT اسپایدر نیز هرچند حداکثر سرعت پایینتری نسبت به همتای کوپهٔ خود داشت ولی بااینحال، توانست با اختلافی نزدیک به ۲۰ کیلومتر بر ساعت، بوگاتی را از سلطنت بر دنیای خودروهای روباز خلق کند.
حداکثر سرعت: ۴۵۴ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۸.۰ لیتری W16 چهار توربو |
قدرت | ۱۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۶۰۰ نیوتن متر |
میسترال آخرین خودرویی است که از پیشرانهٔ W16 افسانهای بوگاتی استفاده میکند. این خودرو همچنین تنها مدل روبازی است که بر اساس شیرون ساخته شد. بوگاتی سرانجام چند روز پیش به هدف اصلی ساخت میسترال یعنی کسب عنوان سریعترین خودروی روباز جهان دست پیدا کرد و با ثبت سرعت ۴۵۴ کیلومتر بر ساعت، توانست رکورد سریعترین خودروی روباز جهان که از سال ۲۰۱۴ در اختیار هنسی ونوم GT اسپایدر بود را بشکند. این رکورد با رانندگی اندی والاس یعنی همان کسی که در سال ۲۰۱۹ با شیرون سوپراسپرت ۳۰۰ به سرعت ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت رسید در پیست پاپنبورگ به ثبت رسیده است.
حداکثر سرعت: ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت
پیشرانه | ۶.۶ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۱۸۱۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۶۱۷ نیوتن متر |
هرچند هنسی رکورد سریعترین خودروی روباز جهان را به بوگاتی واگذار کرد ولی ابزار بازپسگیری این رکورد را دارد. این ابزار، جانشین ونوم GT یعنی ونوم F5 است. نسخهٔ رودستر این ماشین در اواسط سال ۲۰۲۲ با ادعایی مشابه بوگاتی میسترال یعنی سریعترین خودروی روباز جهان معرفی شد. ونوم F5 رودستر از همان نیروگاه ۶.۶ لیتری V8 توئین توربوی همتای کوپهٔ خود استفاده میکند که با نام فیوری شناخته میشود و ۱۸۱۷ اسب بخار قدرت دارد. به گفتهٔ هنسی، این ماشین میتواند به حداکثر سرعتی بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. آیا ونوم F5 رودستر خواهد توانست رکورد سریعترین خودروی روباز جهان را از بوگاتی میسترال بگیرد؟