تابناک بررسی می کند؛

آخرین دست و پا زدن‌های ایران خودرو برای فرار از ورشکستگی/ علیمردان عظیمی می‌ماند یا می‌رود؟

بررسی ها نشان می دهد دغدغه این روزهای ایران خودرو فرار از بحران زیان انباشته ای است که مقدار آن به دو برابر سرمایه ثبتی این شرکت بورسی رسیده است. به نظر می رسد علیمردان عظیمی برای فرار از ورشکستگی قصد دارد قانون را دور بزند و با تجدید ارزیابی دارایی های ثابت ایران خودرو راهی برای بقای این صنعت پیدا کند.
کد خبر: ۱۲۸۲۳۱۵
|
۲۱ دی ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰ 10 January 2025
|
8908 بازدید
|

کاهش تولید و زیان انباشته ۱۲۵ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو از ابتدای سال تاکنون بیش از همه دستپخت مدیران قبلی و به ویژه علیمردان عظیمی است که زیان دو برابری نسبت به سرمایه ثبت شده به این خودروسازی تحمیل کرده است و همین مساله موجب شده تا ایران خودرو مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شود. حال این خودروساز برای برون رفت از این بحران تصمیم گرفته است قوانین کشور را درخصوص افزایش سرمایه را از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها دور بزند.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، خودروسازی که تا همین چند وقت قبل در آستانه اخراج از بورس قرار داشت و سهام‌داران ایران خودرو را بیش‌ از پیش نگران کرده بود در نهایت با موافقت رئیس سازمان بورس قرار به تمدید مهلت یک‌ساله جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت شد. 

به نظر می رسد، علیمردان عظیمی برای خروج از این بحران به‌جای برطرف‌کردن ضعف‌های مدیریتی و کاهش هزینه‌های اضافی و سربار، گزینه افزایش قیمت را با فشار به وزارت صمت فعال کرد و مجوز افزایش ۳۰ درصدی محصولات خود را باوجود بالا نبردن کیفیت محصولات از وزارت صمت گرفت. این درحالی بود که در بازار آزاد تا ۵۰ درصد نیز گرانی‌ها رقم خورد و موجب التهابات جدیدی در بازار و افزایش گلایه‌ها و انتقادات گسترده مردم شد. 

پس از آنکه افزایش قیمت‌ محصولات ایران خودرو، جوابگوی زیان انباشته فعلی ( حدود ۱۲۸ هزار میلیارد تومان) نشد؛ این خودروساز به منظور خروج از محدودیت‌های ماده ۱۴۱ قانون تجارت، نیازمند سرمایه‌ای معادل حداقل دو برابر زیان انباشته آن که حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان است نیاز دارد . 

ایران‌خودرو طی سال‌های گذشته نیز از ابزار تجدید‌ ارزیابی برای خروج از زیاندهی استفاده کرده است؛ بنابراین راه دیگری که در کوتاه مدت بتواند مانع خروج این شرکت بورسی از سازمان بورس و اوراق بهادار شود چیزی جز تجدید ارزیابی دارایی های ثابت نیست.

به نظر می رسد ایران خودرو قصد دارد تا علنا از دولت درخواست دارد که اجازه دهد قوانین کشور را درخصوص افزایش سرمایه را از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها دور بزنند و به جای اینکه به فکر برطرف‌کردن ضعف‌های مدیریتی و یا کاهش هزینه‌های اضافی سربار باشد خود را به زحمت ننداخته و راه ساده تر را برای حل بحران های اقتصادی خود درنظرگرفته است. حال باید منتظر ماند و دید که برنامه‌های مدیرعامل ایران خودرو برای خروج از قانون ۱۴۱ موثر واقع خواهد شد یا خیر؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۲
کارمند ساده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
تا زمانیکه خودرو ارزان تولید نکنند از ۷۰, درصد ملت ایران که طبقه متوسط رو به فقر است و حامی نگیرد ، از این بدتر خواهد شد و گره کار اینجاست که حقوقی این کارخانه ها باید حق انفال مردم را بعد از کسر هزینه ها دو جا اول پتروشیمی ها و بعد فولادی ها مجانی بگیرند و قیمت یک آلونک را به یک خودرو ندهیم ، را به اجرا بگذارند....
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
چندسال در این شرکت مافیایی کار کردم چه رشوه ها باندبازی ها و دزدی ها که شاهد نبودم،لاستیک چینی بااینکه از لحاظ ایمنی رد شده بود رو با دریافت رشوه از واردکننده روی تمامی خودروها بستند فقط یک‌نمونه کوچک...
ناشناس
|
France
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
این همه بدهی چیه میشه دو میلیارد دلار یعنی یک شرکت به این بزرگی نمیتونه دو میلیاردلار صاف کنه
ناشناس
|
Finland
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
انشالله که هر چه سریعتر این ۲ مونتاژکار لگن های سیار و ارابه های مرگ ؛ به نقطه ورشکستگی کامل برسند و مرزهای ایران به روی خودروهای باکیفیت و ارزان خارجی باز گردد .
به امید آن روز
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
ارز کجا بود که باز بشه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
عجب
ناشناس
|
Finland
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
۴۰ سال تضییع حقوق مردم در عرصه خرید خودرو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
یعنی شما فکر کن یک شرکتی انحصار بازار دستشه ، هر اشغالی رو با هر کیفیت و قیمتی پیش فروش می کنه ، پولش رو میگیره هر وقت دلش خواست به مشتری تحویل میده ، هر چند وقت یکبار هم از جیب مردم کمک میلیارد دلاری بش میشه از طرف دولت ، آخر هم همیشه زیانده و در حال ورشکستگیه ! همچین پدیده ای از عصر حجر تا الان منحصر به فرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
حتی شده یه کلیه از هر ایرانی را در بیاورند و صادر کنند این دوتا خودرو ساز باید سرپا بمانند و به حیات ننگین خود ادامه دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
عامل بدبختی ایران واقتصاد نابود شده
1-این دو خودرو ساز
2-بانکها با دادن وام الکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
برای ورشکستگیشون ، اجماعا" صلوات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
صلواتو بلندتر ختم کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
من که 10ماهه بیکارم رفتم زیر خط فقربرام دیگه فرقی نمیکنه چی بشه
ناشناس
|
India
|
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
فقط ایران خودرو ورشکست نشده کل مملکت ورشکسته است. تبریک به جلیلی و پایداری چی ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
ورشکستگی در بازار انحصاری!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
کار درستی کرده . در ایران با این وضع دلار ( ارزش ریال ) ، شرکت ها باید هر سال تجدید ارزیابی دارایی ها را انجام دهند . دلار پارسال چند بوده ؟ یا نسبت ارزش ریال به دلار پارسال چقدر بوده ؟ ده سال قبل چقدر بوده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
خدا رو شکر تو این همه حرفهای بی ربط ، یکی یه حرف درست و علمی زد.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
چه حسی به آتش سوزی مهیب لس آنجلس دارید؟