آغاز موج دوم سفر‌های نوروزی؛ زنگ خطر به‌صدا درآمد

با ثبت ۵۰۹ فوتی و بیش از ۶۰ هزار مصدوم در تصادفات جاده‌ای از آغاز تعطیلات نوروزی، زنگ خطر سوانح رانندگی در جاده‌های کشور به صدا درآمده است.
کد خبر: ۱۲۹۶۷۸۰
|
۱۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۴ 31 March 2025
|
1374 بازدید

موج دوم سفر‌های نوروزی؛ زنگ خطر سوانح به‌صدا درآمد

با ثبت ۵۰۹ فوتی و بیش از ۶۰ هزار مصدوم در تصادفات جاده‌ای از آغاز تعطیلات نوروزی، زنگ خطر سوانح رانندگی در جاده‌های کشور به صدا درآمده است.

به گزارش تابناک به نقل از اقتصاد 24، عامل انسانی، از جمله بی‌توجهی به جلو و خستگی رانندگان، همچنان مهم‌ترین علت بروز این حوادث مرگبار عنوان شده است. این در حالی است که پلیس راهور و پویش ملی #نه_به_تصادف بر لزوم رعایت قوانین و کاهش سرعت به‌عنوان راهکار‌های اصلی برای کاهش تلفات تأکید دارند ثبت ۵۰۹ فوتی در جاده‌ها از آغاز تعطیلات نوروزی از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۹ فروردین ۱۴۰۴، مجموعاً ۵۰۹ نفر در تصادفات جاده‌ای جان باخته‌اند و بیش از ۶۰ هزار نفر مصدوم شده‌اند که از این میان، ۱۴ هزار نفر به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند.

دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی پویش ملی «نه به تصادف!» اعلام کرد که عامل انسانی، به‌ویژه عدم توجه به جلو، علت اصلی ۴۰ درصد از تصادفات بوده است. خواب‌آلودگی و انحراف به چپ نیز از دیگر دلایل عمده این حوادث گزارش شده‌اند. رئیسی با اشاره به تصادف مرگبار دو موتورسیکلت در سیستان و بلوچستان که به فوت ۴ نفر انجامید، از رانندگان خواست با رعایت قوانین، ایمنی را جدی بگیرند. وی همچنین تأکید کرد که عصبانیت در حین رانندگی خطرناک است و بر لزوم پرهیز از رانندگی در حالت خستگی تأکید کرد. وی با اشاره به آغاز موج دوم سفر‌های نوروزی، گفت: «حجم سفر‌ها از ظرفیت جاده‌ها بیشتر است، بنابراین رانندگان نباید تنها به کیفیت جاده‌ها و خودروهایشان اعتماد کنند، بلکه خودشان هم باید مراقب ایمنی باشند.»

وی تأکید کرد که برخورد با رانندگان متخلف، به‌ویژه مرتکبان سرعت غیرمجاز، سبقت خطرناک، حرکات مارپیچ و عبور از چراغ قرمز، با جدیت انجام شده و خودرو‌های توقیفی تا پایان تعطیلات نوروزی در پارکینگ خواهند ماند.

پلیس هشدار داد که رانندگی پرخطر نه‌تنها امنیت راننده، بلکه جان سایر شهروندان را نیز تهدید می‌کند. ۵ کیلومتر بر ساعت کمتر؛ تفاوت بین مرگ و زندگی! بازسازی یک تصادف نشان داد که اگر راننده به‌جای ۶۵ کیلومتر بر ساعت، تنها با ۶۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌کرد، شدت حادثه از آسیب جدی به یک کبودی جزئی کاهش می‌یافت. این تفاوت کوچک نشان می‌دهد که کاهش سرعت، حتی اندک، می‌تواند جان‌ها را نجات دهد. رعایت سرعت مجاز و ترمز به‌موقع، مرز میان یک حادثه مرگبار و یک اتفاق ساده است.

یشترین حوادث رانندگی در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۳ رخ می‌دهد، بنابراین در این ساعات با احتیاط بیشتری رانندگی کنید. بیمه مرکزی: اقدامات صنعت بیمه در پویش “نه به تصادف” را واقع‌بینانه ببینید بیمه مرکزی در واکنش به گزارش‌هایی درباره عدم پیوستن این نهاد به پویش ملی “نه به تصادف”، تأکید کرد که این سازمان مستقیماً بیمه‌نامه صادر نمی‌کند و نقش نظارتی و حمایتی دارد. در این بیانیه آمده است که بیمه مرکزی از اوایل اسفند ۱۴۰۳ با اجرای برنامه‌هایی مانند پخش ۱۹۰۰ تیزر تلویزیونی، اکران بیلبورد‌های شهری و جاده‌ای و انجام نظرسنجی ملی در این پویش نقش‌آفرینی کرده است. 

سردار حسن مومنی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، در جلسه کمیسیون ایمنی حمل‌ونقل گلستان با اشاره به آمار تلخ سوانح نوروزی سال گذشته که هزار نفر جان باختند، پویش «نه به تصادف» را راهی برای کاهش تصادفات و تلفات رانندگی دانست. وی تأکید کرد که این پویش با افزایش آگاهی عمومی و تشویق به رعایت قوانین می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از حوادث ایفا کند. مومنی همچنین به آمار سال گذشته اشاره کرد که بیش از ۲۰ هزار کشته و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مجروح بر جای گذاشت. او خواستار همکاری همگانی برای کاهش این فاجعه و حمایت ویژه دولت از این پویش شد. پویش #نه_به_تصادف؛ فرصتی برای همگرایی یا چالشی برای ایمنی جاده‌ها؟ پویش ملی #نه_به_تصادف با هدف کاهش تصادفات و ارتقای فرهنگ رانندگی، با ابتکار وزارت بهداشت و حمایت پلیس راهور در اواخر سال ۱۴۰۳ آغاز شد.

 با این حال، عدم هماهنگی سازمان راهداری و مشکلات زیرساختی، چالشی جدی در مسیر تحقق اهداف این پویش ایجاد کرده است. این پویش که در راستای دغدغه‌های رهبر انقلاب و مطالبات پلیس راهور شکل گرفته، با حمایت دولت به یک برنامه ملی تبدیل شده است. با این حال، سازمان راهداری به دلیل نبود هماهنگی و نواقص زیرساختی، در کاهش تلفات جاده‌ای نقش پررنگی ایفا نکرده است. چالش‌های سازمان راهداری شامل وجود ۳۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز، خرابی دوربین‌های نظارتی و اولویت‌بندی نادرست منابع مالی، مانعی برای بهبود ایمنی جاده‌ها شده است.

برخی رانندگان به دلیل نقص سیستم‌های نظارتی و خرابی دوربین‌ها، احساس می‌کنند که نظارت کافی بر تخلفات وجود ندارد.

سید جواد حسینی، رییس سازمان بهزیستی، اعلام کرد که سالانه ۶۷ هزار تصادف جاده‌ای منجر به معلولیت در کشور می‌شود. وی افزود که کاهش این تصادفات می‌تواند خدمات بیشتری به جامعه هدف بهزیستی ارائه دهد و بر لزوم اصلاح فرهنگ رانندگی، بهبود کیفیت خودرو‌ها و جاده‌ها تأکید کرد. حسینی همچنین به ناترازی منابع و نیروی انسانی در سازمان بهزیستی اشاره کرده و خواستار همراهی تمامی مسئولان و مردم در کاهش تلفات جاده‌ای شد.

نماینده ایلام نیز در تشریح پویش «نه به تصادف» اعلام کرد: جاده، خودرو و رعایت قوانین عوامل تاثیرگذار در وقوع تصادف است.

 سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس، در توضیح پویش «نه به تصادف» تاکید کرد که برای کاهش حوادث جاده‌ای، ایمنی راه‌ها، کیفیت خودرو‌ها و رعایت مقررات رانندگی اهمیت دارند. وی افزود که هماهنگی میان این سه عامل می‌تواند به کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای منجر شود. فلاحی با اشاره به موفقیت پویش در کاهش تصادفات در نوروز امسال، خواستار مشارکت جدی مردم و مسئولان در این پویش شد و تأکید کرد که این طرح نباید صرفاً شعاری باشد. 

اشتراک گذاری
برچسب ها
داریک موبایل صفحه خبر
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# ترامپ # قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # سلاح پلاسمایی # سریال پایتخت
الی گشت
نظرسنجی
رشد قیمت دلار با مذاکره با آمریکا متوقف می شود؟