به گزارش تابناک به نقل از مشرق، کمپین "تهران دوستداشتنی" یکی از کمپینهای تبلیغاتیای بود که در سال ۱۴۰۳ برگزار شد. این کمپین با هدف بهبود تصویر ذهنی شهر تهران و افزایش حس تعلق شهروندان به این شهر اجرا شد. این کمپین همچنین سعی داشته رابطهای مثبت و عاطفی با مردم برقرار کند تا باعث تغییر نگرشهای منفی در مورد شهر و مشکلات آن شود. الگوبرداری این کمپین از کمپینهای موفق دنیا باعث دیده شدن و موفقیت نسبی آن شده است.
«تهران دوست داشتنی» با هدف گذاری روی شهروندان تهرانی میخواست مردم را به پذیرش زیباییهای تهران و همکاری بیشتر در حفظ شهر تشویق کند. پیام واضح این کمپین این است که تهران را نه فقط به عنوان یک شهر دارای مشکلات، بلکه به عنوان شهری با زیباییهای خاص و روحیه مثبت ببینیم. این کمپین تلاش کرده با خلاقیت و نوآوری در استفاده از تصاویر و داستانها، ذهنیتها را تغییر دهد و در تعامل با مخاطبان هم سعی کرده مردم را تشویق به مشارکت در شبکههای اجتماعی و به اشتراکگذاری تجربیات خود درباره تهران کند.
در واقع این کمپین را میتوان یک کمپین ۳۶۰ درجه دانست چرا که از تمامی کانالهای تبلیغاتی ممکن، از جمله بیلبوردها، رسانههای دیجیتال، شبکههای اجتماعی و رویدادهای عمومی استفاده کرد تا پیام خود را به بیشترین تعداد افراد ممکن برساند و این چنین تلاش کند تهران را از آنچه که هست دوست داشتنی تر کند.
در شهرهای مدرن، ایجاد حس تعلق و هویت یکی از چالشهای اصلی است، زیرا جمعیت متنوع، سبک زندگی پرشتاب و تغییرات مداوم میتوانند مانع از ایجاد ارتباط عمیق شهروندان با محیط شهری شوند. برای مقابله با این مسئله، کمپینهای مختلفی طراحی میشوند که هدف آنها تقویت پیوندهای اجتماعی، هویت محلی و حس افتخار نسبت به شهر است.
تهران به عنوان یک کلانشهر پرجمعیت و پایتخت ایران، با چالشهایی مانند ترافیک، آلودگی هوا، کاهش تعاملات اجتماعی و احساس بیگانگی برخی شهروندان نسبت به محیط شهری روبهرو است. در چنین شرایطی، اجرای کمپینهایی مانند کمپین «تهران دوستداشتنی» میتواند نقشی کلیدی در افزایش حس تعلق، بهبود کیفیت زندگی و تقویت ارتباط بین شهروندان و فضای شهری داشته باشد.
گزارش پیشرو با استفاده از روش پیمایش و گردآوری دادههای میدانی از گروههای مختلف شهروندان به دنبال بررسی میزان موفقیت و اثرگذاری کمپین «تهران دوستداشتنی» است.
این طبقهبندی امکان مقایسه نگرشها و الگوهای رفتاری شهروندان را در مناطق با سطوح مختلف برخورداری فراهم آورده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با در نظر گرفتن پارامترهای آماری استاندارد محاسبه شده است. با لحاظ کردن سطح اطمینان ۹۵ درصد و خطای نمونهگیری ۳ درصد، حجم نمونه ۱۱۰۱ نفر تعیین شده است. این حجم نمونه با توجه به تنوع جمعیتی و گستردگی جغرافیایی جامعه هدف، تعمیمپذیری مناسبی را برای یافتههای پژوهش تضمین کرده است.
توزیع نمونه در میان خوشههای سهگانه به تناسب جمعیت هر خوشه صورت گرفت. این شیوه نمونهگیری متناسب با حجم اطمینان حاصل کرده است که هر یک از مناطق شهری به نسبت جمعیت خود در نمونه نهایی حضور داشتهاند و بدین ترتیب نتایج پژوهش از نظر پراکندگی جغرافیایی نیز از اعتبار کافی برخوردار شده است.
۴۹ درصد از پاسخگویان به این پرسشنامه مرد و ۵۰/۵ درصد پاسخگویان زن هستند.
۲۳/۷ درصد جوان، ۵۰/۳ درصد میانسال و ۲۶ درصد سالمند هستند.
- میزان تحصیلات: ۱۸/۲ درصد زیردیپلم، ۴۰/۶ درصد دیپلم و ۴۱/۲ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
- ۱۳/۳ درصد در خوشه یک، ۳۸ درصد در خوشه دو و ۴۸/۸ درصد در خوشه سه ساکن هستند.
- ۳۵/۲ درصد شاغل بخش خصوصی، ۱۵/۸ درصد شاغل بخش دولتی و ۴۹/۱ درصد در گزینه سایر هستند.
- ۴۳/۹ درصد از پاسخگویان سابقه سکونت ۱ تا ۳۰ سال در شهر تهران را دارند، ۴۹/۵ درصد ۳۱ تا ۶۰ سال ساکن تهران بودهاند و تنها ۶/۷ درصد بیش از ۶۰ سال در تهران سکونت دارند.
همچنین از پاسخگویان پرسیده شده است: «آیا شما تبلیغی با عنوان تهران دوستداشتنی دیدهاید؟» در پاسخ، ۵۳/۱ درصد گزینه بله را انتخاب کردهاند و ۴۶/۸۵ درصد ابراز کردهاند که این تبلیغات را در سطح شهر مشاهده نکردهاند(نمودار شماره ۲).
بر اساس تحلیلهای آماری این پژوهش: افراد دانشگاهی (۵۳/۷ درصد) بیشتر از کسانی که دیپلم و زیردیپلم بودهاند، از کمپین تهران دوستداشتنی اطلاع داشتهاند. شاغلین بخش دولتی (۶۰/۵ درصد) بیشتر از دیگر گروههای شغلی پاسخشان در برابر اطلاع از کمپین تهران دوستداشتنی بله بوده است.
گفتنی است که از پاسخگویان پرسیده شده است: «کجا تبلیغات این پویش، یعنی پویش تهران دوستداشتنی را دیدهاید؟» و در در پاسخ گفته شده ۴۳/۲ درصد تصاویر مربوط به کمپین را روی بدنه اتوبوسها مشاهده کردهاند. ۳۳ درصد از طریق بیلبوردها و تبلیغات دیواری در سطح شهر با آن آشنا شدهاند. ۱۸ درصد از طریق صدا و سیما. تنها ۵/۶ درصد از پاسخگویان کمپین تهران دوستداشتنی را از طریق شبکههای اجتماعی رویت کردهاند.
جمع بندی
به طور کلی باید ابراز کرد که دیدگاه پاسخگویان نسبت به کمپین تهران دوست داشتنی مثبت بوده است؛ به گونه ای که ۶۱ درصد از پاسخگویان انجام چنین کمپی نهایی را ضروری دانسته؛ ۶۵ درصد احساس مثبتی نسبت به این کمپین داشته؛ نزدیک به پنجاه درصد ابراز کرده اند که نگاهشان بعد از این کمپین نسبت به تهران بهتر شده است و همچنین بیش از هشتاد درصد عبارت «تهران دوست داشتنی» را مناسب ارزیابی کردهاند.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.