عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفتگو با تابناک؛

فروش سایپا بدون شفافیت، ضربه به اعتماد عمومی است/ نهادهای نظارتی پیش از فاجعه اقدام کنند

در حالی که خبر فروش ۴۲ درصد از سهام سایپا به صورت بلوکی موجی از ابهام و نگرانی را در میان کارشناسان و افکار عمومی برانگیخته، یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با هشدار درباره تبعات واگذاری‌های غیراصولی، بر لزوم شفافیت کامل، قیمت‌گذاری واقعی، احراز صلاحیت خریداران و نظارت مؤثر نهاد‌های مسئول تأکید کرد.
کد خبر: ۱۳۰۱۶۲۶
|
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۰ 27 April 2025
|
6261 بازدید
|

فروش سایپا بدون شفافیت، ضربه به اعتماد عمومی است/ نهادهای نظارتی قبل از وقوع تخلف وارد شوند

در روزهای اخیر، درج آگهی فروش ۴۲ درصد از سهام شرکت سایپا به صورت بلوکی، ابهامات زیادی را برانگیخته و توجه جدی نهادهای نظارتی را می‌طلبد. تصمیم به فروش بخش قابل توجهی از سهام گروه خودروسازی سایپا به یک شخص حقیقی، در شرایطی اتخاذ شده که پیش از این نیز شاهد واگذاری جنجالی ایران‌خودرو به بخش خصوصی بوده‌ایم.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک درباره این واگذاری اظهار داشت: هیأت عالی واگذاری، سازمان خصوصی‌سازی را موظف کرده تا نسبت به واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا اقدام کند. اما یکی از مسائل مهم در این زمینه، بررسی سهام تو در تو (سهامداری متقابل) میان شرکت‌های فرعی و وابسته با شرکت‌های اصلی است. در همین راستا، هیأت واگذاری مقرر کرده است که پس از برگزاری جلسات تخصصی با مسئولان مربوطه، درباره نحوه واگذاری این سهام تصمیم‌گیری شود.

وی درباره هدف از این واگذاری گفت: این اقدام در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و کاهش تصدی‌گری دولت در بخش صنعت خودروسازی انجام می شود. هدف، افزایش بهره‌وری، ارتقای رقابت‌پذیری و بهبود عملکرد شرکت‌های خودروسازی است.

حاجی دلیگانی ادامه داد: در حال حاضر، سازمان خصوصی‌سازی مسئول اجرای این واگذاری است و انتظار می‌رود در آینده جزئیات بیشتری درباره زمان‌بندی و روش واگذاری (از طریق بورس یا مزایده) اعلام شود. اما سؤال بسیار مهمی مطرح کردید؛ واگذاری شرکت‌های بزرگی مانند سایپا، نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از منظر اعتماد عمومی، شفافیت و عدالت نیز حساسیت بالایی دارد.

فروش سایپا بدون شفافیت، ضربه به اعتماد عمومی است/ نهادهای نظارتی قبل از وقوع تخلف وارد شوند

شروط چهارگانه برای واگذاری سالم سایپا

این نماینده مجلس تأکید کرد: در این گونه واگذاری‌ها، چند نکته کلیدی باید حتماً مدنظر قرار گیرد تا از بروز شائبه فساد، رانت یا تضییع بیت‌المال جلوگیری شود: نخست؛ شفافیت کامل در فرآیند واگذاری؛ باید انتشار جزئیات مزایده، شامل قیمت‌گذاری، شرایط شرکت‌کنندگان، نحوه ارزیابی صلاحیت خریداران، دسترسی آزاد رسانه‌ها و نهادهای ناظر به اطلاعات، و اطلاع‌رسانی عمومی پیش از واگذاری، به گونه‌ای باشد که فرصت برابر برای حضور همه متقاضیان بالقوه فراهم شود.

دوم؛ قیمت‌گذاری واقعی و کارشناسی‌شده؛ قیمت سهام باید بر اساس تحلیل دقیق مالی، ارزش دارایی‌ها، سودآوری و جایگاه برند تعیین شود. استفاده از کارشناسان مستقل و خبره مالی برای جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری یا ساختگی، ضروری است. همچنین باید به ارزش روز بازار، ارزش جایگزینی شرکت و شرایط بورسی توجه جدی شود.

سوم؛ احراز صلاحیت خریداران؛ باید از ورود شرکت‌هایی با سابقه بدهی بانکی، تخلفات مالیاتی یا فاقد توان مدیریتی و سرمایه‌ای جلوگیری شود. بررسی دقیق منبع تأمین مالی خریداران برای اطمینان از عدم استفاده از تسهیلات بانکی یا رانت دولتی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

چهارم؛ نقش فعال نهادهای نظارتی و مجلس؛ سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، مجلس شورای اسلامی و حتی قوه قضائیه باید نقش پیشگیرانه، نظارتی و کارشناسی ایفا کنند؛ نه اینکه تنها پس از وقوع تخلف وارد عمل شوند.

فرصت چابک‌سازی یا بحران جدید؟

به گفته حاجی دلیگانی، بدون تردید، واگذاری سایپا می‌تواند فرصت بزرگی برای چابک‌سازی صنعت خودرو و ارتقای بهره‌وری باشد. اما اگر این فرایند با دقت، شفافیت، نظارت و عقلانیت اقتصادی همراه نباشد، به یک بحران جدید در افکار عمومی تبدیل می شود. بنابراین قطعاً باید قیمت‌گذاری به‌روز و واقعی باشد، خریداران صلاحیت‌دار باشند و نهادهای مستقل نظارت کامل و علنی داشته باشند.

هشدار نسبت به خطر انحصارگرایی و نابودی اشتغال

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تأکید کرد: مسأله بسیار مهم این است که سهام به خودروسازانی واگذار شود که به دنبال تولید متنوع، کیفی و طراحی و ساخت پلتفرم‌های به‌روز جهانی باشند و برنامه عملیاتی برای نیاز داخلی و صادرات داشته باشند. با این رویکرد، می‌توان برند ایران را در بازارهای جهانی نهادینه کرد و با ایجاد اشتغال در زنجیره وسیع صنایع وابسته به خودرو، مبلغ کیفیت، استاندارد و توانمندی صنعتگران ملی شد. این مسیر در نهایت موجب رشد مثبت تراز بازرگانی، توسعه صادرات و خلق ثروت برای اقتصاد کشور خواهد شد. اما اگر این فرایند در جهت واگذاری به بخش خصوصی انحصارگرای قطعه‌ساز پیش برود و برخلاف سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی عمل شود، نتیجه‌ای جز نابودی اشتغال پایدار، ایجاد رانت تمامیت‌خواهی، تشدید گرانی و تورم و افزایش فقر و بیکاری در پی نخواهد داشت.

 

 

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۷
یک بار در طرح های فروششرکت نکنن متوجه میشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۷
حرف بیخود نزنیم! ملت ماشین لازم دارن. خب وقتی همه درهارو بستن ناچارا بخرن
راه حل واقعی اینه که واردات آزاد بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۷
۹:۱۶
هیچکس ۶ ماه از بی ماشینی بلایی سرش نمیاد اتحاد
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۷
با سلام
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۷
با سلام طرح فرسوده خودرو جایگزین از مرداد پارسال ۲۵۰ میلیون ریختم و کوئیک بوده و خودرو هم اسقاط دادم موقع ثبت نام ۳ ماره بود الان میگن تاخیر جریمه نداره وسرشون رو بخوره جواب نمیدن کی بی خودرو می‌رسیم-این تیر ماه بیاد میشه یکسال -هیچ کس هم ناظر نیست ک صدامون به هیچ جانمیرسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۷
همه می دانیم نگرانی شما بابت چیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۷
از این جیب به آن جیب مثل باشگاه های فوتبال !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۷
نهاد نظارتی ککجا بوده عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۷
حالا انگار تا الان سایپا با این نوع ماشین ها و این همه هزینه جانی و مالی برای کشور باعث افزایش اعتماد عمومی شده بود که این یه بار بخواد ضربه بزنه!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۷
من اطلس جی ثبت نام کردم از خرداد پارسال نصف پول را واریز کردم قرار بوده بهمن تحویل بدن ولی هنوز خبری نیست هیچ کس هم پاسخگو نیست
از چنین شرکتی چه انتظاری دارین
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۷
چه نظارتی از اسفند ۴۰۲ اطلس پیش خرید کردیم قرار بود آبان ۴۰۳ تحویل بدن الان اردیبهشت ۴۰۴ هنوز فاکتور نشده هیچکس هم جوابگو نیست بعد دم از نظارت میزنید
رسولی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۷
با سلام
اردیبهشت سال گذشته اقدام به ثبت نام خودروی سهند کردیم با موعد تحویل 15 بهمن 1403 حالا با حدود سه ماه تاخیر نه تنها خودروی سهند تحویل ما نشده بلکه دعوتنامه کوییک برای ما صادر شده، در این میان نه نهاد نظارتی، نه برخورد تعزیراتی هیچی، بیچاره ما که کلی ارزش سرمایه مون افت کرده و حالا هم خودرویی در کار نیست.
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۰۷
مگه تا حالا واگذاری قانونی و البته حساب شده هم داشته ایم؟؟
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# ترامپ # قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # سلاح پلاسمایی # سریال پایتخت
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت