دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی یادبود قربانیان ترافیک جاده ای، خواستارحفظ جان مردم و اقدام برای جلوگیری از مرگ ومیربیشتر در جاده ها شد.
به گزارش خبرنگار «
تابناک اجتماعی»،
بان کي مون در پيامي به مناسبت
روز جهاني يادبود قربانيان ترافيک جاده اي (21 نوامبر 2010 برابر با 30
آبان) با اشاره به اهميت جان يک ميليون و 300 هزار نفري که سالانه در
خيابانها و بزرگراههاي جهان جان خود را از دست مي دهند، خواستار حفظ جان
مردم و اقدام براي جلوگيري از مرگ و مير بيشتر در جاده ها شد. به گفته دبیر کل سازمان ملل، او گفت:به رسمیت شناختن گسترش خطرناک و چالش سلامت عمومی که به دلیل جراحات و مرگ به خاطر تصادفات رخ می دهد در حال افزایش است. این آگاهی فزاینده موجب شده دولت ها و شرکای آن ها به سرعت نسبت به آن عکس العمل نشان دهند.
دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: در ابتدای امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد نخستین "دهه اقدام برای ایمنی جاده ای" را اعلام كردکه فرصتی برای اقدام جهانی است.
ایشان از تمامی کشور های عضو سازمان ملل متحد، آژانس های بین المللی، سازمان های جامعه مدنی، مسئولان اجتماعی و تجاری خواست تضمین كنند این دهه موجب بهبود شرایط شود.
او افزود: به عنوان نخستین گام در این راستا، دولت ها باید برنامه های ملی خود را برای این دهه منتشر كنند یعنی مصادف با هنگامی که رسما دهه مذکور درتاریخ 11 ماه می 2011 در جهان معرفی می شود.
بان کی مون گفت همکاری ایمنی جاده ای ملل متحد به زودی طرح جهانی خود را برای این دهه اعلام می كند که خواستار اقدامات برای ایمن تر کردن جاده ها و خودروها، بهبود رفتار رانندگان و افراد پیاده و تقویت خدمات اوژانس است.
به گزارش خبرنگار ما، تخطي از سرعت مطمئنه و قانونی، عدم توجه به جلو، انحراف به چپ و
عدم رعايت حق تقدم، عدم رعایت فاصله مجاز با خودروی جلویی و ... مهمترين علل تصادفات جادهاي در ایران است که بارها و بارها مورد تاکید مسئولین راهور بوده است.پیام یونیسف برای روز جهانی یادبود قربانیان تصادفات رانندگیایمنی جادهها و رانندگی برای کودکان و نوجوانان در ایران باید در اولویت سیاستگذران قرار بگیرد.
کریستین سالازار، رییس دفتر یونیسف ایران به مناسبت 27 آبان ماه - 18 نوامبر، روز جهانی "یادبود قربانیان تصادفات رانندگی" گفت: «آمارهای سال گذشته به وضوح نشان میدهند که تعداد مجروحین تصادفات جادهای در صدر جراحات منجر به مرگ در تمامی گروههای سنی قراردارد.»
کریستین سالازار فولکمن با بیان این مطلب ادامه داد: «سال گذشته در ایران نزدیک به 28 هزار نفر یعنی حدود 60 درصد تمامی مرگهای ناشی از جراحت در کشور، در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.»
در کل2.5درصد از کل تصادفات جاده ای دنیا، در ایران اتفاق میافتد. این به آن معناست که آمار تصادفات جاده ای در ایران بیست برابر دیگر کشورهای جهان است.
وی خاطر نشان کرد: «با توجه به این که حدود 48 درصد ازساکنان ایران زیر 15 سال دارند جراحات و فوتهای ناشی از تصادفات رانندگی کودکان و نوجوانان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار میدهد.» سالازار ادامه داد: «بالا بردن امنیت رانندگی جادهای برای کودکان و نوجوانان باید در اولویت برنامههای سیاستگذران قرار گیرد.»
نزدیک به 2700 کودک زیر 15 سال در سال 2006 (1385) در اثر تصادفات جادهای جان سپردند. در همان حال نزدیک به 95 هزار کودک و نوجوان زیر 20 سال در اثر تصادفات رانندگی مجروح شدند.
«درحالی که پیشبرد برنامههای پیشگیری از آسیبدیدن کودکان در خانهها، مهدها و مدارس محتملتر به نظر میرسد، اما حفاظت کارآمد و موثر از کودکان در تصادفات جادهای بسیار مشکل است.» آقای سالازار گفت: «یونیسف ایران تمایل دارد تا در حوزه پیشگیری از جراحات کودکان درتصادفات رانندگی با مقامات ایرانی به صورت مشترک کار کند.»
رییس دفتر یونیسف ایران خاطر نشان کرد که فعالیتهای آموزشی و ارتباطی با هدف تغییر رفتارهای نوجوانان پسر و مردان جوان – که بیشترین گروه آسیبپذیر را در جراحات جادهای تشکیل میدهند- استراتژی چالشی اما موفقی است که میتواند آموزش مهارتهای زندگی، آموزش همسالان و استراتژیهای کاهش آسیبها را نیز دربربگیرد.
او تاکید کرد که پیشگیری اولیه بهترین درمان است: «کودکان اگر در سنین پایین در مورد زندگی امن یاد بگیرند و رفتارهای امن را بیاموزند بهتر است. بنابراین ایمنی باید به برنامههای درسی مهدکودکها، پیشدبستانها و مدارس افزوده شود.
مهمترین علت مرگ در تصادفات رانندگی چیست؟ضربه به سر مهمترین علت مرگ در تصادفات رانندگی است.
در گزارشی که سازمان پزشکی قانونی کشور چندی پیش منتشر کرده آمده است: از لحاظ محل فوت، ۴/۶۱ درصد قربانیان قبل از رسیدن به بیمارستان و ۷/۳۷ درصد در بیمارستان فوت کردهاند.
بیشترین گروه افراد متوفی با ۳/۴۳ درصد سرنشین خودرو یا ترک وسیله نقلیه بودهاند و عمده افراد متوفی در جادههای برون شهری(۸/۶۷ درصد) تصادف کردهاند. ۲/۴۷ درصد افراد کمتر از ۳۰سال، ۳۰ درصد ۳۰ تا ۴۹ سال و ۵/۲۲ درصد بالای ۵۰ سال داشتهاند.
مهمترین علت مرگ ضربه به سر(۲/۵۸ درصد) و بیشترین خودرو مورد استفاده قربانیان، سواری(۹/۴۲درصد) و سپس موتورسیکلت(۸/۲۲ درصد) بودهاست. ۸/۶۱ درصد از عابران متوفی با سواری و ۹/۱۴ درصد با وانت بار تصادف کردهاند.