به مناسبت 30 آبان ماه روز جهانی «یاد بود قربانیان ترافیک جاده‌ای» اعلام شد،

سوگواری سازمان ملل برای 1.3 میلیون کشته تصادف جاده ای

بان کي مون در پيامي به مناسبت روز جهاني يادبود قربانيان ترافيک جاده اي (21 نوامبر 2010 برابر با 30 آبان) با اشاره به اهميت جان يک ميليون و 300 هزار نفري که سالانه در خيابانها و بزرگراههاي جهان جان خود را از دست مي دهند، خواستار حفظ جان مردم و اقدام براي جلوگيري از مرگ و مير بيشتر در جاده ها شد.
کد خبر: ۱۳۱۶۱۲
|
۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۹ 20 November 2010
|
8921 بازدید
|
دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی یادبود قربانیان ترافیک جاده ای، خواستارحفظ جان مردم و اقدام برای جلوگیری از مرگ ومیربیشتر در جاده ها شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک اجتماعی»، بان کي مون در پيامي به مناسبت روز جهاني يادبود قربانيان ترافيک جاده اي (21 نوامبر 2010 برابر با 30 آبان) با اشاره به اهميت جان يک ميليون و 300 هزار نفري که سالانه در خيابانها و بزرگراههاي جهان جان خود را از دست مي دهند، خواستار حفظ جان مردم و اقدام براي جلوگيري از مرگ و مير بيشتر در جاده ها شد.

به گفته دبیر کل سازمان ملل، او گفت:‌به رسمیت شناختن گسترش خطرناک و چالش سلامت عمومی که به دلیل جراحات و مرگ به خاطر تصادفات رخ می دهد در حال افزایش است. این آگاهی فزاینده موجب شده دولت ها و شرکای آن ها به سرعت نسبت به آن عکس العمل نشان دهند.

دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: در ابتدای امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد نخستین "دهه اقدام برای ایمنی جاده ای" را اعلام كردکه فرصتی برای اقدام جهانی است.

ایشان از تمامی کشور های عضو سازمان ملل متحد، آژانس های بین المللی، سازمان های جامعه مدنی، مسئولان اجتماعی و تجاری خواست تضمین كنند این دهه موجب بهبود شرایط شود.

او افزود: به عنوان نخستین گام در این راستا، دولت ها باید برنامه های ملی خود را برای این دهه منتشر كنند یعنی مصادف با هنگامی که رسما دهه مذکور درتاریخ 11 ماه می 2011 در جهان معرفی می شود.

بان کی مون گفت همکاری ایمنی جاده ای ملل متحد به زودی طرح جهانی خود را برای این دهه اعلام می كند که خواستار اقدامات برای ایمن تر کردن جاده ها و خودروها، بهبود رفتار رانندگان و افراد پیاده و تقویت خدمات اوژانس است.

به گزارش خبرنگار ما، تخطي از سرعت مطمئنه و قانونی، عدم توجه به جلو، انحراف به چپ و عدم رعايت حق تقدم، عدم رعایت فاصله مجاز با خودروی جلویی و ... مهم‌‌ترين علل تصادفات جاده‌اي در ایران است که بارها و بارها مورد تاکید مسئولین راهور بوده است.

پیام یونیسف برای روز جهانی یادبود قربانیان تصادفات رانندگی
ایمنی جاده‌ها و رانندگی برای کودکان و نوجوانان در ایران باید در اولویت سیاستگذران قرار بگیرد.

کریستین سالازار، رییس دفتر یونیسف ایران به مناسبت 27 آبان ماه - 18 نوامبر،  روز جهانی "یادبود قربانیان تصادفات رانندگی" گفت: «آمارهای سال گذشته به وضوح نشان می‌دهند که تعداد مجروحین تصادفات جاده‌ای در صدر جراحات منجر به مرگ در تمامی گروه‌های سنی قراردارد.»

کریستین سالازار فولکمن با بیان این مطلب ادامه داد: «سال گذشته در ایران نزدیک به 28  هزار نفر یعنی حدود 60 درصد تمامی مرگ‌های ناشی از جراحت در کشور، در اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.»

در کل2.5درصد از کل تصادفات جاده ای  دنیا، در ایران اتفاق می‌افتد. این به آن معناست که آمار تصادفات جاده ای در ایران بیست برابر دیگر کشورهای جهان است.

وی خاطر نشان کرد: «با توجه به این که حدود 48  درصد ازساکنان ایران زیر 15  سال دارند جراحات و فوت‌های ناشی از تصادفات رانندگی کودکان و نوجوانان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.» سالازار ادامه داد: «بالا بردن امنیت رانندگی جاده‌ای برای کودکان و نوجوانان باید در اولویت برنامه‌های سیاستگذران قرار گیرد.»

نزدیک به 2700  کودک زیر 15 سال در سال 2006  (1385) در اثر تصادفات جاده‌ای جان سپردند. در همان حال نزدیک به 95 هزار کودک و نوجوان زیر 20  سال در اثر تصادفات رانندگی مجروح شدند.

«درحالی که پیشبرد برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌دیدن کودکان در خانه‌ها، مهدها و مدارس محتمل‌تر به نظر می‌رسد، اما حفاظت کارآمد و موثر از کودکان در تصادفات جاده‌ای بسیار مشکل است.» آقای سالازار گفت: «یونیسف ایران تمایل دارد تا در حوزه پیشگیری از جراحات کودکان درتصادفات رانندگی با مقامات ایرانی به صورت مشترک کار کند.»

رییس دفتر یونیسف ایران خاطر نشان کرد که فعالیت‌های آموزشی و ارتباطی با هدف تغییر رفتارهای نوجوانان پسر و مردان جوان – که بیشترین گروه‌ آسیب‌پذیر را در جراحات جاده‌ای تشکیل می‌دهند- استراتژی چالشی اما موفقی است که می‌تواند آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش همسالان و استراتژی‌های کاهش آسیب‌ها را نیز دربربگیرد.

او تاکید کرد که پیشگیری اولیه بهترین درمان است: «کودکان اگر در سنین پایین در مورد زندگی امن یاد بگیرند و رفتارهای امن را بیاموزند بهتر است. بنابراین ایمنی باید به برنامه‌های درسی مهدکودک‌ها، پیش‌دبستان‌ها و مدارس‌ افزوده شود.

مهم‌ترین علت مرگ در تصادفات رانندگی چیست؟
ضربه به سر مهم‌ترین علت مرگ در تصادفات رانندگی است.
 
در گزارشی که سازمان پزشکی قانونی کشور چندی پیش منتشر کرده آمده است: از لحاظ محل فوت، ۴/۶۱ درصد قربانیان قبل از رسیدن به بیمارستان و ۷/۳۷ درصد در بیمارستان فوت کرده‌اند.

بیشترین گروه افراد متوفی با ۳/۴۳ درصد سرنشین خودرو یا ترک وسیله نقلیه بوده‌اند و عمده افراد متوفی در جاده­های برون شهری(۸/۶۷ درصد) تصادف کرده‌اند. ۲/۴۷ درصد افراد کمتر از ۳۰سال، ۳۰ درصد ۳۰ تا ۴۹ سال و ۵/۲۲ درصد بالای ۵۰ سال داشته‌اند.

مهم‌ترین علت مرگ ضربه به سر(۲/۵۸ درصد) و بیش‌ترین خودرو مورد استفاده قربانیان، سواری(۹/۴۲درصد) و سپس موتورسیکلت(۸/۲۲ درصد) بوده‌است. ۸/۶۱ درصد از عابران متوفی با سواری و ۹/۱۴ درصد با وانت بار تصادف کرده‌اند.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
آمار كشور ها را به تفكيك نسبت به جمعيت و تعداد خودرو بديد جالبه؟!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
ما در تعداد کشته ها مقام اول گرفتیم یا نه هنوز ؟؟در ایران کشته ها فدای سر خودروسازامون چون مام اگه خودروهامون ایمن بودن جاده هامون استاندارد الان تصادفاتمون یک چهارم بود ولی چکار کنیم خودروسازی مهم تره برای مسئولین ما
zare
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
اگر نگاهي واقع بينانه به تلفات ناشي از تصادفات رانندگي بيندازيم واقعا سوگواري دارد .هر چند از محتواي عنوان، متوجه به سخره گرفتن اين خبر از سوي سايت تابناك مي شويم منتها در هر حال بايد واقع بين باشيم كه لطمات روحي ويران كننده اي كه از قبل اين حوادث گريبانگير خانواده درجه يك قربانيان مي شود و تا آخر عمر مهمان فرد خواهد بود ، يك نوع سوگواري است.مشكلات تربيتي و احتمال بروز بزهكاري كه متوجه فرزندان و بازماندگان اين حوادث مي شود ، يك نوع سوگواري است.28000 مرگ و مير سالانه حداقل صد هزار نفر را بطور مستقيم از شادي و لذت در كنار پدر و مادر و همسر بودن در تمام عمر محروم مي كند.و بنظرم آثار آن از يك جنگ ويرانگر نيز مخرب تر است.
مدیر پایگاه سایت تابناک به هبچ عنوان قصد تمسخر نداشته و نداریم بلکه تیتر انتخابی کاملا جدی است و طعنه ای به مسئولان است که جای بسی تامل است که سازمان ملل برای کشته های سوانح جاده ای سوگوار است و ما...
با تشکر از توجه و نقطه نظر جنابعالی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
البته امار بالای تصادفات 70% خودروهای نا ایمنه و باید منصف باشیم بعضی هامون رانندگی خوبی نداریم و جاده هامونم بده البته با تمام رعایت اینها شما در المان که مهد صنعت خودرو و دیگه همه می شناسیم برند هاشونو با ان ایمنی کشته هاشون به صفر نرسیده ولی در ایران به خاطر ایمن نبودن و اصولی و استاندارد ساخته نشدن کشته ها بالاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
روزانه صدهاقربانی تصادفات جاده ای درکشوروجود دارد اونوقت به خاطر مرگ یک فردنابینا درمترو این همه الم شنگه راه انداختند.همه چیزسیاسی شده حتی جون آدما
احمدی
|
Seychelles
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
آمار تصادفات جاده ای در ایران بیست برابر سایر کشورهاست. آیا یکی از دلایل این به خاطر حواس پرتی ناشی از مصرف مشروبات الکلی در ایران نیست؟
آیا بهتر نیست قوانینی محکم و جریمه برای رانندگان مست لحاظ شود؟ و یا تجهیزاتی در اختیار پلیس قرار گیرد تا بتوانند رانندگان مست را تشخیص دهند؟
در خارج از کشور کسی که احتمال مصرف مشروبات الکلی را در محلی بدهد هرگز با ماشین شخصی به آنجا رانندگی نمیکند ... جریمه ها هم برای رانندگی بعد از مصرف مشروبات الکلی واقعا سنگین است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
فكر كنم يك ميليونش سهم ايرانه بقيه اش مال باقي جهان!
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
دستشون درد نکند! وقتی در کشورمان کسی به فکر این «جنگ خانمان برانداز » نیست، حالا یک نفر از راه رسیده دلسوزی بکند عیبی دارد؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
ماهم براي مقتولان جاده اي خود سوگواري كنيم راستي باعث كشتار اينها كي هستند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
سهم ایران با این خودرو های مدل روزی که کارخونه های انحصاری داخلی دارن تولید می کنن چقدر است؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟