پژوهشگران دانشگاه فني زوريخ (اي.تي.اچ.) در سوئيس، يک هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين ساختند که توانست 27 ساعت بدون توقف و در يک سطح ثابت پرواز کند که از اين نظر يک رکورد جهاني است.
به گزارش سرويس بينالملل «تابناک» به نقل از «اشپيگل»، پژوهشگران اميدوارند که اين هواپيما با 5/2 کيلوگرم وزن و 2/3 متر عرض، بتواند روزي با پرواز بر مريخ، اطلاعات و دادههايي از کيفيت اين کره به زمين منتقل کند.
سازمان فضانوردي اروپا (اي.اس.آ.) چهار سال پيش از دانشگاه فني زوريخ خواسته بود يک هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين براي پرواز برروي مريخ طراحي کند.
اين دانشگاه نيز به رغم پايان يافتن بودجه تخصيصي اين طرح از سوي سازمان فضانوردي اروپا، به پروژه خود ادامه داد.
اين هواپيما قرار بود در سال گذشته، پرواز آزمايشي انجام دهد، اما اين پرواز به خاطر باد شديد در منطقه پرواز متوقف و اين امر در اواسط ژوئن سال جاري در سوئيس با موفقيت انجام شد.
به گفته «آندره نوت»، مدير پروژه دانشگاه فني زوريخ، هواپيماهاي خورشيدي چون «سولونگ» يا «سفير» که پروژههاي رقيب طرح اين دانشگاه هستند نيز توانستهاند، بيش از 24 ساعت پرواز کنند، اما اين هواپيماها در روز با پرواز در سطح بالا، نور خورشيد و انرژي ذخيره کرده و در شب در سطح پايين تر پرواز کردهاند و سطح پرواز ثابت نداشتهاند.
«نوت» ميافزايد: هواپيماهاي خورشيدي در سطح بين دويست تا چهارصد متر مسير آزمايشي، 874 کيلومتر را پشت سر گذاشتهاند.
اين کارشناس دانشگاه زوريخ گفت: پرواز هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين اين دانشگاه که يک رکورد بود، با کمک 216 سلول خورشيدي سيليسيوم انجام شد که در يک سطح نيم متر مربعي قرار دارند و يک باتري داراي يونهاي ليتيوم را شارژ ميکنند.
نوت افزود: اين باتري که حدود 40 درصد وزن هواپيما را به خود اختصاص ميدهد، در زمان تابش خورشيد شارژ ميشود و بدين ترتيب، برق موتور و دستگاههاي الکترونيک هواپيما براي شب را تأمين ميکند.
نوت اميدوار است که اين هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين در آينده با يک فضاپيما به کره مريخ منتقل شده و با پرواز روي آن کره، اطلاعات مورد نياز را به زمين منتقل کند.
از سوي ديگر، در اين ميان، سازمان فضانوردي اروپا که زماني درخواست طراحي چنين هواپيمايي را داده، بودجه کافي براي اين پروژه ندارد.
بدين خاطر، اين احتمال هست که هواپيماي خورشيدي بدون سرنشين سوئيسي، همچنان صرفا روي کره زمين پرواز و در بخش مراقبت و حفاظت از جادهها، خطوط حمل و نقل انرژي و نفت و گاز، خطوط انتقال برق و آتش سوزي جنگلها فعاليت کند.
ترجمه: مرتضي جواديان