اتوبوس‌هاى دو‌كابينه با برند ايران در بازار

کد خبر: ۱۳۷۰۵
|
۲۲ تير ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۸ 12 July 2008
|
13006 بازدید
نخستين كارخانه توليد اتوبوس هاى دوكابينه درون شهرى ايران در منطقه بم به بهره بردارى رسيد.

به گزارش‌ابرار اقتصادى، احمد نيام، مديرعامل ارگ ديزل وابسته به گروه صنعتى كرمان خودرو كه مديريت پروژه مذكور را نيز برعهده دارد در مراسم بهره بردارى از نخستين كارخانه توليد اتوبوس هاى دوكابين كشوردرمنطقه بم با اعلام اينكه اين شركت پتانسيل هايى براى توليد، طراحى و مونتاژ اتوبوس شهرى، بيابانى و مينى بوس به ترتيب با ظرفيت هاى ساليانه ،۲۰۰۰ ۱۰۰۰ و ۷۰۰۰ هزار دستگاه را دارد، گفت: در پى اين توانمندى اواخر سال گذشته پروانه بهره بردارى ساخت و مونتاژ اتوبوس (تك كابين- دوكابين) و مينى بوس نيز با ظرفيت ساليانه سه هزار دستگاه براى هر بخش جهت رفع نياز ناوگان حمل ونقل عمومى و اجراى سياست هاى ستاد كنترل حمل ونقل و سوخت وزارت كشور (تبصره ۱۳) دريافت شد.


وى ازمصوبه هيات نمايندگان ويژه رئيس جمهورى درخصوص اجراى سياست هاى تبصره ۱۳ و قرارداد سازمان شهردارى ها و دهيارى هاى كشورباشركت ارگ ديزل به عنوان برخى ديگر از عوامل راه اندازى نخستين كارخانه توليد اتوبوس دوكابينه در بم ياد كرد و افزود: در اين پروژه نيز سفارش ساخت ۶۵۰ دستگاه اتوبوس با تركيب ۳۵۰ دستگاه دوكابين و ۳۰۰ دستگاه تك كابين دريافت شد.

مديرعامل ارگ ديزل به وضعيت اتوبوس هاى دوكابين موجود كشور كه با عنوان پولر ياد مى شود اشاره كرد و گفت: از آنجا كه توليدات اين محصول از عرصه جهانى خارج شده است در پروژه توليد اتوبوس هاى دوكابين اين شركت كه در بازار جهانى به نام پوشر شناخته شده است طول اتوبوس از ۵/۱۶ متر به ۱۸ متر افزايش يافته است كه اين امر ظرفيت جابه جايى را افزايش مى دهد.

نيام از ارتفاع ۳۰ سانتى مترى اين نوع محصول از كف زمين بدون پله براى تسهيل رفت و آمد، قرار گرفتن سيستم قواى محركه در انتهاى كابين دوم كه كاهش صداى كاركرد موتور و افزايش مانور حركتى را به دنبال دارد به عنوان بخشى از مزيت هاى اتوبوس هاى دوكابينه ساخت ارگ ديزل ياد كرد.

وى در تشريح مراحل خودكفايى نخستين خط توليد اتوبوس دوكابين در ايران تصريح كرد: اين مساله در چهار بخش مراحلى را پشت سر خواهد گذاشت كه در فاز اول همه قطعات و مجموعه ها به صورت پك هاى آماده به خط توليد منتقل مى شود.

احمد نيام با اشاره به اينكه در اين زمينه حداكثر تا سقف ۱۲۰ دستگاه اتوبوس هدف گذارى شده است، گفت: از اين تعداد ۸۰ دستگاه ايكارباس اس كى دى، ۲۰ دستگاه دوكابين لوفلور و ۲۰ دستگاه تك كابين به صورت سى كى دى توليد خواهد شد. وى افزود: با توجه به زمانبر بودن انتقال و نصب تجهيزات توليد و خط رنگ در اين مرحله همه اتاق هاى توليدى به صورت رنگ شده توسط شركت هاى طرف قرارداد به ارگ ديزل تحويل مى شود.

نيام از نصب تمامى تجهيزات قواى محركه، قطعات بدنه، مجموعه هاى برقى و تريم داخلى پروژه مذكور توسط توان داخلى ارگ ديزل خبر داد و اظهار داشت: در اين مرحله ميزان ساخت داخل، بالغ بر ۱۹ درصد برآورد مى شود.


جهش خودكفايى از ۴۵ به ۷۰ درصد


احمد نيام در تشريح مراحل فاز دوم خودكفايى اين پروژه تصريح كرد: در اين مرحله با توجه به تكميل خط توليد بدنه و نصب خط رنگ، تمامى عمليات توليد بدنه شاسى و اسكلت، ديواره هاى جانبى، قطعات مرتبط با بدنه و عمليات كلى رنگ توسط ارگ ديزل انجام مى شود.

وى تعداد توليد اين فاز را ۲۵۰ دستگاه اتوبوس دوكابين لوفلور بى آرتى و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تك كابين لوفلور اعلام كرد و افزود: در اين روند مشاركت ساخت داخل ۴۵ درصد خواهد بود. مديرعامل ارگ ديزل با اشاره به اينكه به جز مجموعه قواى محركه و كولر، تمامى قطعات از جمله تامين چرخ، باطرى، بخش هاى الكتريكى، شيشه ها، صندلى، تريم داخل و اين پروژه از توان داخل صورت خواهد گرفت، گفت: در اين مرحله نيز كه به عنوان فاز سوم خودكفايى به شمار مى آيد حداقل ۷۰ درصد مشاركت ساخت داخل وجود دارد.


9400 دستگاه ظرفيت ساليانه توليد

نيام با تاكيد بر اينكه تا سال ۱۳۸۹ با گذشت مراحل مذكور، طراحى و ساخت اولين اتوبوس دوكابين در مجموعه ارگ ديزل جامه عمل مى پوشد، افزود: در اين مرحله كه به عنوان فاز چهارم خودكفايى به شمار مى آيد شاسى اتوبوس مذكور مونوكك خواهد بود.

مديرعامل ارگ ديزل اظهار داشت: با عملياتى شدن تمامى مراحل خودكفايى، اين مجموعه توانايى دارد ساليانه، توليد شاسى و اسكلت ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس دوكابين، ۳۶۰۰ دستگاه اتوبوس تك كابين، ۴۰۰۰ دستگاه مينى بوس و رنگ آميزى ۵۴۰۰ دستگاه اتوبوس و مينى بوس را انجام دهد كه البته در اين روند ارائه خدمات خط تريم و تزئينات براى ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس دوكابين، ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس تك كابين و ۷۰۰۰ دستگاه مينى بوس ظرفيت ساليانه وجود دارد. مديرعامل ارگ ديزل از پذيرش حدود ۷۰۰ نفر نيروى انسانى در زمينه هاى مختلف در فازهاى اوليه اين پروژه خبر داد و گفت: در مرحله نهايى خودكفايى، بالغ بر دو هزار نفر به صورت مستقيم و پنج هزار نفر به عنوان قطعه ساز در اين زمينه اشتغال خواهند داشت.


نيام افزود: در اين مجموعه ايجاد ظرفيت براى رنگ آميزى حداقل ۱۲ كابين اتوبوس و مينى بوس به صورت روزانه هدف گذارى شده است. احمد نيام اظهار داشت: اگرچه هدف گذارى اوليه عرضه محصولات ارگ ديزل در راستاى اجراى سياست هاى كلان ستاد كنترل سوخت و حمل ونقل وزارت كشور (تبصره ۱۳) متمركز شده است اما با توجه به ضرورت هاى بازار خودرو درخواست سفارشاتى از عراق و امارات مراحل بررسى را مى گذراند.


همچنين در كشورهايى نظير سوريه، لبنان، افغانستان و آسياى ميانه نيز مطالعات عرضه محصولات به ويژه اتوبوس هاى دوكابين مدنظر است. احمد نيام با اشاره به اينكه هفت شركت داخلى به غير از ارگ ديزل توليدكننده اتوبوس در ايران هستند، گفت: در شرايط كنونى ارگ ديزل تنها توليدكننده اتوبوس دوكابين در ايران است.


مديرعامل ارگ ديزل ميزان سرمايه گذارى ثابت مجموعه را حدود ۱۷۰ ميليارد ريال اعلام كرد و اظهار داشت: اگرچه در اين روند بالغ بر ۲۵ ميليون يورو براى خريد پك هاى «اس كى دى» و «سى كى دى» و ساير ملزومات گشايش LC صورت گرفت اما از اين مبلغ بيش از ۵/۸ ميليون يورو از سوى ارگ ديزل به سيستم بانكى پرداخت شد.

مديرعامل ارگ ديزل توليد ۵۸۰۰ دستگاه انواع اتوبوس شهرى، بين شهرى و مينى بوس را در سال ۹۰-۸۷ از برنامه هاى پيش رو شركت برشمرد و تصريح كرد: اگرچه خريد پك هاى سى كى دى اتوبوس دوكابين با توجه به وضعيت ارزى كشور در سال ۸۵ در زمان انعقاد قرارداد و معادلات يورو- دلار با پيش بينى سود ۸-۵ درصد براى ارگ ديزل نهايى شد اما مجموعه عوامل مباحث تحريم، نوسانات اقتصاد جهانى، گران شدن نفت، برهم خوردن معادلات يورو و دلار و مهم تر از همه ملزم ساختن شركت هاى داخلى به استفاده از يورو در مبادلات ارزى باعث شدند كه قيمت تمام شده اتوبوس هاى دوكابين با پيش بينى هفت درصد سود قيمت تمام شده، ۵۰ درصد بالاتر از قيمت قرارداد برآورد شود.


احمد نيام اظهار داشت: بررسى نسبت برابرى يورو و دلار طى سال ۸۵ كه معادل ۱۴/۱ درصد بود كه اين ميزان در اواخر ۸۶ و اوايل سال ۸۷ به ۴۵/۱ درصد رسيد، مى تواند يكى از دلايل برجسته افزايش قيمت تمام شده محصولات اتوبوس دوكابين به شمار آيد.


احمد قلعه بانى، رئيس سازمان گسترش و نوسازى صنايع ايران نيزكه دراين مراسم حضور يافته بود با اشاره به اينكه سرمايه گذارى در مناطق محروم براى توسعه اقتصادى حركتى ارزشمند و قابل توجه به شمار مى آيد، گفت: از آنجا كه صنايع خودروسازى ظرفيت هاى مناسبى براى اشتغالزايى دارند راه اندازى اولين كارخانه توليد اتوبوس هاى دوكابين در شهر محروم بم علاوه بر ايجاد نقطه عطفى در قطب دوم صنايع خودروسازى كشور مى تواند نقش موثرى در كاهش محروميت زدايى منطقه بم داشته باشد.

قلعه بانى توسعه خطوط انواع اتوبوس هاى درون شهرى را به عنوان يك ضرورت اساسى كشور اعلام كرد و افزود: اگر در اين روند حمايت هاى ستاد كنترل سوخت و حمل ونقل وزارت كشور (تبصره ۱۳) افزايش و تداوم يابد مى توان انتظار داشت كه با جامه عمل پوشيدن اهداف پيش بينى شده درآمدهاى ارزى قابل توجهى نصيب كشور شود.

احمد قلعه بانى، رئيس سازمان گسترش و نوسازى صنايع ايران با اشاره به اينكه بيش از ۷۰ درصد شركت هاى زيرمجموعه ايدرو به بخش خصوصى واگذار شده است، گفت: اگرچه در بودجه سال جارى سازمان گسترش واگذارى ۲۴۰ ميليارد تومان از دارايى ها مدنظر بود اما تاكنون ۳۵۰ ميليارد تومان واگذارى صورت گرفته است.

قلعه بانى در پاسخ به اينكه آيا مجموعه ايدرو برنامه خاصى براى حمايت بيشتر از بخش خصوصى دارد، تصريح كرد: از آنجا كه اصلاح قوانين، مقررات و سوق دادن تسهيلات مالى به اين بخش افزايش حضور سرمايه گذاران خصوصى در فعاليت هاى اقتصادى را به همراه دارد مى توان در اين زمينه به تدوين قانون توسعه صنايع دريايى و اصلاح قانون معادن اشاره داشت كه به نظر مى آيد در صورت عملياتى شدن آن ها، بخشى از مشكلات كنونى اين بخش ها كاهش خواهد يافت.

رئيس سازمان گسترش و نوسازى صنايع ايران با اشاره به مشكلات تحريم و محدود شدن استفاده از تسهيلات خارجى براى فعالان اقتصادى اظهار داشت: كاهش سوق دادن منابع ارزى كشور براى واردات محصولات ساخته شده و تمركز آن در مباحث توليد داخل مى تواند بستر مناسبى براى نهادينه سازى مشاركت سرمايه گذاران خصوصى به همراه داشته باشد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۲۳
به ارتفاع 30سانتي متري از كف زمين فكر نكن به چگونگي عبور اين اتوبوس از موانع 50 سانتي متري و آب گرفتگي هاي زمستان فكر كن اين طراحي با شرايط خياباني ما همخواني ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۲۳
چرا از پروژه توليد اتوبوس دو طبقه استفاده نمي کنيم که هم جاي کمتري را درخيابان اشغال مي نمايد و هم ظرفيت پذيرش مسافر بيشتر را دارد.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟