کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران جزئیات طرح استتار و شاداب سازی مدارس را از ابتدای تدوین طرح تا کنون تشریح کرد.
افسانه فروزان فر در گفتگو با مهر با بیان اینکه این طرح در ابتدا با عنوان طرح استتار در مدارس دخترانه در سال 87 مطرح شد، گفت: هدف از این طرح تحکیم بنیادهای اعتقادی دختران، التزام منطقی آنها به حجاب و ارتقاء سطح جسمانی و روانی دانش آموزان به منظور افزایش کیفیت آموزشی مدارس عنوان شد.
وی در خصوص تحکیم بنیادهای اعتقادی دختران دانش آموز و التزام منطقی آنها به حجاب افزود: دانش آموزان ملزم به حفظ حجاب در مدرسه به خاطر مدیر و معاون هستند در حالی که بیرون از مدرسه برخلاف این عمل می کنند و اعتقاد صحیحی نسبت به حجاب ندارند، بنابراین باید بدانند که کجا این مقوله را رعایت کنند.
کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: بخش زیادی از ساعات زندگی دانش آموزان در مدرسه می گذرد و با وجود اینکه نامحرمی در مدارس وجود ندارد باید حجاب خود را به طورکامل بدون هیچ منطق و دلیلی رعایت کند.
فروزان فر ارتقای سطح جسمی و روانی دانش آموزان را از دیگر اهداف این طرح خواند و گفت: نظارت بر بهداشت موی دانش آموزان دختر نیز مطرح شد چرا که آنها دائما مقنعه به سر دارند و می توانند بدون رعایت بهداشت موهای خود را بپوشانند.
وی با بیان اینکه تامین نیازهای روحی و روانی دختران دانش آموز از دیگر اهداف طرح استتار بود، افزود: دختران دوست دارند که در محیط دیده شوند پس باید به این نیاز آنها توجه کرد.
تعبیرها و تفسیرهای مختلفی از طرح استتار در سالهای اول اجرای آن شد
کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: هنگامی که طرح استتار مطرح شد به دلیل اینکه خوب تفهیم نشده بود و اهداف آن مشخص نبود هر شخصی از آن یک تعبیر و تفسیر می کرد، عده ای بیان می کردند که می خواهند حجاب را از سر دانش آموزان دختر بردارند، تعداد دیگری می گفتند که قصد دارند محیط مدرسه را به زندان تبدیل کنند پس بهتر اینکه دختران دانش اموز حجاب داشته باشند.
فروزان فر اظهار کرد: هرکسی از زعم خود برداشتی را از این موضوع داشت و به هر حال در آن مقطع جبهه گیری هایی صورت گرفت و مخالفت هایی نیز شد.
وی با بیان اینکه طرح استتار از سوی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در ابتدا عنوان شد، گفت: در این طرح، ابتدا مدارس دخترانه از دید ساختمانهای بلندمرتبه همجوار پوشانده می شوند و طوری آنها را آماده می کنیم که دانش آموزان بتوانند در فضای آزاد با نورآفتاب کافی به ورزش و تفریح بپردازند.
کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه طرح استتار مدارس دخترانه هزینه بر است، افزود: پوشاندن محیط کلاس ها از مقوله های اولیه طرح استتار بود، اما به شرطی که تهویه کلاس و نور آن دچار آسیب نشود ضمن اینکه دید دانش آموزان به فضای بیرونی نیز حفظ شود چراکه عدم ارتباط با فضای خارجی خستگی و کسالت می آورد.
فروزان فر ادامه داد: استفاده از شیشه های رفلکس و ایرانت های رنگی برای استتار کلاس ها توصیه می شد.
وی استتار کل ساختمان و حیاط مدرسه را از مراحل بعدی طرح استتار عنوان کرد و اظهار کرد: این طرح در شهرستانها با استقبال بالایی مواجه شد چرا که با مشکل ساختمانهای بلند روبرو نیستند ضمن اینکه از حیاط بزرگ و وسیع برخوردار هستند.
کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران افزود: سعی کردیم در ابتدا هرکجا که می رویم اطلاع رسانی کنیم و از طرح دفاع کرده و ضرورت آن را روشن سازیم.
طرح استتار به بهینه سازی و شاداب سازی مدارس تغییر نام داد
فروزان فر در خصوص تغییر نام طرح استتار گفت: در سالهای گذشته این طرح به عنوانهای بهینه سازی فضاهای آموزشی، محرم سازی، مدرسه با نشاط، اتاق مراجعین و شاداب سازی مدارس تغییر نام داد.
وی علت این تغییر نام را برداشت منفی و عدم استقبال از نام استتار خواند و تصریح کرد: البته با تغییر نام اهداف طرح روشن تر شد و مشکلی برای اصل آن ایجاد نکرد.
کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به اینکه استتار با شاداب سازی تفاوت های معنایی زیادی دارند، اظهار کرد: در راستای تکمیل طرح به شاداب سازی می رسیم.
فروزان فر فرهنگ سازی طرح را از دیگر اهداف آن خواند و افزود: باید مسئولان، مدیران، اولیاء و در نهایت خود دانش آموزان نسبت به طرح آگاه و توجیه می شدند که این مسئله زمان زیادی را طلب می کرد.
وی با بیان اینکه عده ای بعد از توجیه طرح باز هم با آن مخالف بودند، گفت: استتار مدارس در مناطقی که موافق آن بودند و فضای مناسب را هم در اختیار داشتند انجام شد.
کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با اظهار بی اطلاعی نسبت به تعداد مدرسه های تحت پوشش طرح، تاکید کرد: در ابتدا هدف این بود که در هر منطقه یک مدرسه استتار پیدا کند تا برای مدارس دیگر نیز الگو شود.
فروزان فر اظهار کرد: بعد از اجرای طرح در تعدادی از مدارس، وسایل ورزشی گوناگون مانند اسکیت و دوچرخه در اختیار آنها گذاشتیم.
تنها 25 صدم درصد اعتبار سازمانها به فعالیت بانوان تعلق می گیرد
وی در خصوص جمع هزینه های طرح استتار و شاداب سازی تا کنون گفت: این رقم را در اختیار نداریم چرا که بتدریج مدارس از اعتبارات مناطق، خیرین، بودجه های دولتی استفاده کردند و فعالیت هایی را در این زمینه انجام دادند.
کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به اینکه به هرحال بودجه های دولتی همه تعریف شده اند و باید در زمینه مطرح شده هزینه شوند، افزود: بودجه طرح استتار یا شاداب سازی تعریف شده سازمانی نبود.
فروزان فر تصریح کرد: از سال 82 طبق مصوبه مرکز امور بانوان و خانواده اعتبار 25 صدم درصدی از کل بودجه سازمانها در اختیار سازمانها قرار می دهند تا صرف هزینه های خود کنند.
وی اظهار کرد: از وقتی این اعتبار به دفتر امور زنان تعلق گرفت، بودجه آن بیشتر شد به طوری که یک سال 500 میلیون و سال دیگر 400 میلیون تومان به این دفتر تعلق گرفت، تااینکه کمتر شد و در سال گذشته به صفر رسید.
کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران دوعلت ناهماهنگی مسئولان وزارتی در دروه قبل و نبود اعتبار برای این طرح را از موانع پیشرفت طرح استتار و شاداب سازی خواند و گفت: طرح استتار در آن زمان انعکاس زیادی داشت و خیلی ها در مقابل آن مقاومت کردند و آن زمان طرح را نمی پذیرفتند.
فروزان فر عامل دوم در عدم پیشرفت طرح را عدم تامین اعتبار خواند و افزود: این طرح مستلزم اعتبار بالایی بود و جایی در برنامه ها نداشت و هرسازمانی بنا به اعتقاد و توان خود در آن هزینه می کرد.
سازمان نوسازی قبول نکرد که مدارس دخترانه را بر اساس طرح استتار بسازد
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما پیشنهادی برای ساخت مدارس جدید دخترانه به سازمان نوسازی مدارس نداشتید، اظهار کرد: ما از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خواستیم که مدارس جدید را محیط محور بسازند؛ به این شکل که حیاط مرکزی باشد و ساختمان در اطراف آن، که در ابتدا قبول کردند ولی بعدا گفتند که ما مدارسمان را جنسیتی نمی سازیم چرا که امکان و اعتبار آن وجود ندارد و خلاصه اینکه این موضوع را نپذیرفتند.
کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: حتی در این خصوص در سالهای 83-82 با شورای شهرو شهرداری نیز صحبت کردیم و آنها قول دادند که در این زمینه مساعدت کنند ولی به اندازه یک ریال هم به ما کمک نکردند.
فروزان فر با تاکید براینکه دفتر امور بانوان شهرداری و آموزش و پرورش موافق با اجرای طرح در قالب شاداب سازی هستند، افزود: شهرداری تهران هم اکنون قصد مساعدت و یاری به ما را دارد ضمن اینکه اعتقاد دفتر امور بانوان در وزارت آموزش و پرورش این است که اجرای این طرح ضرورت دارد و لذا به دنبال برقراری ارتباط با شهرداری برای تامین اعتبار هستند.
شاداب سازی 40 مدرسه در تهران توسط شهرداری
وی از شاداب سازی 40 مدرسه در تهران توسط شهرداری خبر داد و گفت: البته شهرداری تهران باید با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدراس در این زمینه به توافق برسند چرا که هیچ کار عمرانی بدون موافقت این سازمان نمی تواند انجام شود.
کارشناس امور بانوان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران خاطر نشان ساخت: البته سازمان نوسازی مدارس نیز در طرح شاداب سازی شرکت می کند به طوری که در سال گذشته 500 میلیون تومان در این زمینه هزینه کردند.
فروزان فر رقم دقیقی را از اعتبار شهرداری برای شاداب سازی 40 مدرسه عنوان نکرد و افزود: بعد از برآورد اولیه شهرداری از مدارس اعتبار این طرح مشخص می شود.