كنترل الكترونيك خودروها با دانش ايراني

با تلاش محققان دانشگاه تهران، صنعت خودروسازي ايران در توليد بورد كنترل مركزي خودكفا شد
کد خبر: ۱۴۸۳۰۸
|
۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۹ 15 February 2011
|
7321 بازدید
|
۸
با دستيابي محققان دانشگاه تهران به دانش فني توليد بورد كنترل الكترونيكي مركزي خودرو (Central Electronic Control Unit)، خودروهاي ساخت كشور به سيستم كنترل مركزي و دزدگير ايراني با قابليت‌هاي متنوع و امكان اعمال تغييرات مختلف بنا به درخواست صاحب خودرو مجهز مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، پروژه طراحي، توسعه و ساخـــت واحـــــد کنتـــرل الکترونيکي مرکزي (CEC) براي خانواده خودرو‌هاي پژو 405 پارس و روآ در قالب قراردادي تحقيقاتي بين شركت ساپكو و پرديس دانشكده‌هاي فني دانشگاه تهران با موفقيت اجرا شده و پس از طي تست‌هاي مختلف به مرحله توليد انبوه رسيده است.

دكتر بهزاد آسايي، عضو هيات علمي دانشکده مهندسي برق و کامپيوتر دانشگاه تهران و مجري طرح درباره روند اجراي اين پروژه به خبرنگار پژوهشي ايسنا گفت: پروژه طراحي بورد الكترونيك كنترل مركزي خودرو از پاييز 86 طي قراردادي سه ساله به سفارش شركت ايران خودرو بر اساس قراردادي كه بين دانشكده برق دانشگاه تهران و شركت ساپكو منعقد شد آغاز شد. تيمي از دو سازنده ايران‌خودرو، شركت ساپكو و دانشگاه تهران- به عنوان مجري طرح- اين كار را پيش برده‌اند و از ابتداي پروژه توليد‌كنندگان ايران خودرو با ما همكاري داشته‌اند.

وي گفت: از آنجا كه طرح از ابتدا با هدف توليد انبوه انجام شده، طراحي سيستم طوري بوده كه تمام تست‌هاي روي خودرو در آن لحاظ شده كه اين امر كار را خيلي سخت تر كرده است. البته اين حسن را هم داشته كه بيراهه نمي‌رفتيم و از ابتدا طوري سيستم را طراحي كرديم كه قطعات آن با قيمت مناسب قابل تهيه باشد و تمام نيازهايي كه كارشناسان ساپكو در چنين سيستمي پيش‌بيني مي‌كردند در بورد لحاظ شده است.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اين كه با استفاده از اين بورد الكترونيك مركزي تمام واحدهاي كنترل تعبيه شده در محفظه داشبورد و رله‌هاي آن‌ها حذف و به داخل اين مجموعه منتقل مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين سيستم مدتهاست كه بر روي خودروهاي داخلي نصب و با موفقيت تست شده و متخصصان شركت هم كارايي آن را تاييد كرده‌اند كه اميدواريم هر چه زودتر شاهد جايگزيني سيستم بهينه و برتر ايراني با بوردهاي خارجي باشيم.

وي در تبيين مشخصات بورد كنترل الكترونيكي مركزي ساخته شده با اشاره به طراحي مدارات مربوطه جهت يکپارچه سازي و ادغام گيرنده راديويي، هفت واحد کنترل، شش عدد رله و دزدگير با قابليت‌هاي سنسور چشمي و شوک سنسور، اقتصادي تر بودن و داشتن قيمت ارزان‌تر، مونتاژ بسيار آسان تر، کاهش تعداد قطعات و آسان تر شدن کار لجستيک و تأمين، حذف تعداد زيادي سوكت و رشته سيم، در نظر گرفتن مدارات حفاظتي لازم در برد الکترونيکي جهت تأمين الزامات تست قطعات، اضافه كردن قابليت عيب يابي سيستم (Diagnosis) و در نتيجه افزايش کيفيت و بهبود خدمات پس از فروش و امکان انجام تغييرات با کمترين هزينه در فازهاي بعد را از مزيت‌هاي CEC ايراني عنوان كرد.

به گفته دكتر آسايي با بهره‌گيري از اين سيستم مي‌توان با دستگاه دياگ ايران خودرو در تعميرگاه تمام معايب موجود در اين سيستم كنترل و ساير بخش‌هاي مربوطه را در خودرو شناسايي كرد.

وي تصريح كرد: قابليت ديگر سيستم، امكان آموزش كليد خام (كيلرنينگ) است. در گذشته اگر كليد خودرو گم مي‌شد، بايد به شركت خاص مراجعه مي‌كرديد يا يونيت قفل مركزي را عوض مي‌كرديد و در شركت ايران‌خودرو امكان تغيير كد كليدها به سهولت وجود نداشت كه در حال حاضر با طراحي اين سيستم اين امكان را فراهم كرديم كه بتوان با دستگاه دياگ (عيب‌يابي) بدون افزودن سخت‌افزار خاص به كمك نرم افزاري كه طراحي كرديم اين كار را انجام داد.

دكتر آسايي با اشاره به اين كه خودروهاي پژو 405، پارس و آردي دزدگير نداشته و مشكل سرقت خودروها هم بسيار جدي است، تاكيد كرد: با توجه به قيمت بعضا بالاي دزدگيرهاي موجود، همراه با سيستم كنترل ساخته شده، دزدگيري را هم طراحي كرده‌ايم كه از بوق خودرو استفاده مي‌كند. در سيستم دزدگير با بررسي خودروهاي موجود از قبيل هيونداي سوناتا و نيسان مورانو به جاي آژير از بوق استفاده كرديم كه به صرفه‌جويي در هزينه‌ها منجر مي‌شود.

وي اضافه كرد: در طراحي بورد کنترل الکترونيکي مرکزي خودرو، سيستم‌هاي موجود در خودروهاي سوناتا، مورانو، پژو 206 و رنو تندر را بررسي كرديم و محاسن هر يك از بوردهاي آنها را در سيستم خود جمع كرديم، مثلا اگر خودرو در حالي كه در آن باز است، حركت كند، چراغ سقف چشمك مي‌زند يا موقع ترمز شديد در سرعت بالا فلاشرها به طور خودكار فعال مي‌شوند يا در سرعت 20 كيلومتر در ساعت درها قفل مي‌شوند يا برف پاك كن وقتي در حالت خودكار قرار دارد با افزايش سرعت خودرو با سرعت بيشتري كار مي‌كند (6 ثانيه در سرعت‌هاي زير 30 کيلومتر که خطي زياد شده و در 90 کيلومتر به 2 ثانيه مي رسد). همچنين قفل در خودرو هنگام تصادفات شديد باز مي‌شود.

وي با بيان اين كه در سيستم كنترل مركزي ايراني، تعداد کانکتورها بسيار کم شده است، اضافه كرد: از ديگر امكانات و قابليت‌هاي اين سيستم، کليد Master Lock / Unlock براي باز و بسته کردن در خودرو، قابليت بوق زدن در سرعت‌هاي بالاي 120 کيلومتر بر ساعت، امکان تغذيه برق شيشه بالابرها به مدت 60 ثانيه پس از قطع سوئيچ، امکان فلاشر زدن با باز و بسته کردن درها توسط ريموت وCar Finder در حالت باز و بسته بودن درها توسط ريموت است.

وي، امکان بستن خودكار درها در صورتي که 15 ثانيه پس از باز کردن درها توسط ريموت، درها باز نشود يا سوئيچ روشن نشود، باز کردن اتوماتيک درها در صورت خاموش کردن سوئيچ، چشمک زدن چراغ‌ها براي 15 ثانيه اگر يکي از درها باز باشد و سرعت بالاي 6 کيلومتر باشد، روشن ماندن چراغ‌ها تا 40 ثانيه در صورت باز و بسته شدن يكي از درها در حالت خاموش بودن سوئيچ، امکان خاموش شدن چراغ‌هاي سقف به صورت ديمري (FADE OUT) و امکان حفاظت اتصال کوتاه لامپ‌هاي راهنما و لامپ‌هاي چراغ سقف با استفاده از سوئيچ‌هاي هوشمند Smart Switch را از ديگر قابليت‌هاي سيستم CEC ايراني عنوان كرد.

آسايي گفت: اين سيستم از امکان قطع تغذيه مصرف‌کننده‌ها در صورتي که ولتاژ براي 5 ثانيه زير 8 ولت و يا بالاي 16 ولت باشد برخوردار است. همچنين اگر درها باز باشد، در صورتي که تا پنج دقيقه هيچ مصرف‌کننده‌اي به جز چراغ سقف روشن نباشد، چراغ‌هاي سقف خاموش شده و با باز و بسته شدن درها مجدداً به حالت نرمال بر‌مي‌گردد.

در صورت ترمز شديد و شتاب منفي زياد، فلاشرها به طور خودكار 10 ثانيه مي‌زند و با مثبت شدن شتاب قطع مي‌شود.

وي گفت: در اين سيستم امکانات ديگري از جمله عيب يابي و تست عملکرد رله‌ها و کليدهاي مربوطه توسط دستگاه دياگ، امکان تنظيم هر يک از Option‌ها بنا بر خواست مشتري در اداره تحويل و تعميرگاه‌هاي مجاز، امکان Learn کردن کليد‌ها توسط دستگاه دياگ در اداره تحويل بدون نياز به باز کردن بورد الکترونيکي، تعيين فيوزهاي معيوب رله‌ها و مصرف کننده‌هاي مربوط به بورد، امکان تبديل کليد خودكار شيشه بالابر به کليد دستي تعداد قطعات نصب شده در خط توليد و امکان اضافه کردن سيستم‌هاي جديد با هزينه بسيار کم نيز وجود دارد كه از جمله آنها حافظه موقعيت صندلي، سيستم Anti Trap براي شيشه‌هاي جلو و عقب، بالابردن شيشه‌ها به طور خودكار هنگام قفل کردن درها و سنسور باران براي اتومات برف پاک کن است.

عضو هيات علمي دانشكده فني دانشگاه تهران افزود: علاوه بر اين ويژگي‌ها‌كه بدون تغيير قيمت ايجاد شده‌اند، ويژگي‌هايي هم به خط توليد مربوط است، مثلاً بايد 20 قطعه نصب مي‌شد كه الان يك قطعه نصب مي‌شود كه خدمات پس از فروش را هم بسيار تسهيل مي‌كند، چون ايران خودرو به جاي 20 قطعه‌ساز با يك قطعه ساز طرف است. از طرف ديگر سيم‌كشي‌هاي خودرو در محفظه داشبورد تغيير كرده به طوري كه فقط 30 متر سيم و 15 كانكتور كم شده كه از ديگر مزاياي سيستم طراحي شده است.

آسايي اضافه كرد: بوردهاي الكترونيكي موسوم به ECU در موتور و داشبورد استفاده مي‌شود كه تا به حال در ايران امكان برقراري ارتباط دو طرفه با اين سيستم‌ها وجود نداشته چون برنامه نصب شده روي ECU را كه در اختيار توليدكنندگان خارجي است، نداريم ولي در بورد ايراني، علاوه بر اطلاعات قسمت دياگ به اطلاعات قسمت بورد آن هم دسترسي داريم و امكان تغيير سيستم الكتريكي بورد و تعريف فرمان‌هاي جديد وجود دارد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
واقعا زحمت میکشید ، قطعاتش کجایین اونوقت ؟
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
اگه مثل دانش تولید خودرو در ایران باشه ( کپی برداری ازخودروهای تاریخ گذشته و بی کفیفیت ) حتما باید با آقایان
تبریک گفت. هورا .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
.
.
.
جناب آقاي آسيايي.....
.
.
انشاالله........اين ايي سي يو امكان بررسي عيب يابي از راه دور "جي پي اس "و يا اينترنت داشته باشد و يا برايش در نظر بگيريد.
.
.
علي
|
Netherlands
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۶
خدا كنه دردسر ساز نباشه و ايمن هم باشه . با تواناييهايي كه متخصصين برق ما دارن خيلي زودتر ازينها بايد اين كار انجام مي شد و خيلي هم پيشرفته تر
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟