نشست تجار ايراني و ترك با مقامات دو كشور

کد خبر: ۱۴۸۳۷۷
|
۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹ 15 February 2011
|
3369 بازدید
روساي جمهور ايران وتركيه ديروز در مراسم نشست كاري تجار و بازرگانان دو كشور، بر گسترش مبادلات تجاري تا سقف 30 ميليارد دلار تاكيد و خواستار رفع موانع پيش‌روي دو كشور در زمينه تجارت و روابط اقتصادي شدند.

به گزارش «دنياي اقتصاد»، محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور كشورمان در اين نشست با اشاره به سرمايه 5/14 ميليارد دلاري صندوق توسعه ملي در سال‌جاري تصريح كرد كه اين سرمايه سال آينده به 30 ميليارد دلار افزايش مي‌يابد كه همه آن پشتوانه سرمايه‌گذاري در كشور خواهد شد. همچنين وي از ساخت شهر بزرگ صنعتي در مرز دو كشور خبر داد و گفت كه تركيه پل انتقال انرژي از ايران به اروپا خواهد شد. احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه فعاليت‌هاي اقتصادي بايد براساس عدالت باشد، گفت: در فعاليت‌هاي اقتصادي، همه بايد سود ببرند نه اينكه در همكاري‌هاي اقتصادي جهان عده‌اي سود ببرند و عده‌اي هم ضرر كنند.

همچنين كليه نظام‌هاي پولي و بانكي جهان، ارتباطات اقتصادي، بيمه، موسسات تعيين ريسك و تنظيم معادلات اقتصادي بايد همگي براساس عدالت باشد.احمدي‌نژاد تركيه را اقتصاد ششم اروپا دانست و گفت: ظرفيت‌ها، استعدادها و همت ملت تركيه بسيار بيشتر است. در گذشته تركيه اول بوده و امروز هم مي‌تواند اول باشد و اين بدون برنامه‌ريزي درست و تعيين مسير صحيح امكان‌پذير نيست.رئيس‌جمهور با تاكيد بر ماموريت واحد ايران و تركيه تصريح كرد: جهان به دنبال الگويي از اقتصاد است كه هم در آن پيشرفت باشد و هم عدالت و تركيه و ايران بايد به نياز امروز جهان پاسخ دهند.

وي افزود: ما مي‌توانيم الگوي مناسبي از اقتصاد و همكاري دوجانبه به دنيا معرفي كنيم كه اين ماموريت امروز ماست. اما دشمناني داريم كه نمي‌خواهند هيچ ملت و دولت مستقلي در دنيا پيشرفت كند، رئيس‌جمهور با اشاره به موانع پيش‌روي فعاليت‌هاي دو كشور علاوه بر دشمنان پيشرفت دو ملت، گفت: برخي قوانين گمركي، ساختارها، روابط پولي- بانكي و قوانين اداري وجود دارد كه مشكل‌آفرين هستند و ما در ايران به سرعت در حال برطرف كردن موانع هستيم. وي افزود: البته موانعي براي تاسيسات و امكانات هم وجود دارد كه طرفين به دنبال رفع آن هستند و فرصت‌هاي خوبي براي همكاري دو ملت ايجاد شده است.

تركيه پل ارتباط انرژي

احمدي‌نژاد در ادامه اين نشست به گفت‌وگوهاي دوجانبه با عبدالله گل رئيس‌جمهور تركيه درباره تحولات منطقه‌اي سياسي و همكاري‌هاي اقتصادي اشاره كرد و گفت: در اطراف درياي خزر، انرژي زيادي وجود دارد كه مي‌خواهيم به غرب منتقل شود و اين انتقال بايد از خاك تركيه صورت پذيرد. به گفته وي، ايران سرشار از انرژي است و تركيه پل ارتباط انرژي ايران و اروپا است.رئيس‌جمهور به ظرفيت‌هاي گردشگري بين دو كشور اشاره كرد و افزود: 2 ميليون نفر در سال به تركيه سفر مي‌كنند كه ما نه تنها محدوديت نمي‌گذاريم، بلكه تشويق هم مي‌كنيم. امروز شهروندان بدون ويزا مي‌توانند سفر كنند و پول‌هاي ملي بين دو كشور قابل مبادله است.

ايجاد شهر صنعتي در مرز دو كشور

احمدي‌نژاد همچنين با اشاره به فعال شدن برخي از بازارچه‌هاي مرزي در بين دو كشور تاكيد كرد: مرزهاي جديدي ميان دو كشور باز شده و ان‌شاءالله يك شهر بزرگ صنعتي در مرز مشترك ايجاد خواهد شد.

ضمن آنكه خطوط ارتباط ريلي و جاده‌اي در حال گسترش است و اين فرصت‌هاي زيادي را براي سرمايه‌گذاران به وجود مي‌آورد. رئيس‌جمهور حجم مبادلات بين دو كشور را 4/10 ميليارد دلار عنوان كرد وگفت: طي سال گذشته اين ميزان مبادلات تجاري به غير از گردشگري صورت گرفته كه با اتكا به انديشه و توان سرمايه‌گذاران دو كشور مي‌تواند به سرعت به 30ميليارد دلار برسد كه در مقابل اقتصاد دو كشور عدد بالايي نيست.احمدي‌نژاد به فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري بين دو كشور اشاره كرد و افزود: به رغم بحران‌هاي مالي در جهان، بورس ايران از فعال‌ترين بازارها به لحاظ حجم، تعداد مبادلات و سوددهي است، همچنين دولت برنامه ساخت يك‌ميليون مسكن شهري و 200 هزار مسكن روستايي را براي هر سال پيش‌بيني كرده است كه شركت‌هاي تركيه‌اي مي‌توانند در آن سرمايه‌گذاري كنند و البته برخي اكنون نيز فعال هستند. رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به پيش‌بيني ساخت يك‌هزار كيلومتر راه، تصريح كرد: در صنعت گردشگري و هتلداري هم پذيراي سرمايه‌گذاران خارجي هستيم و صنعت راهسازي نيز زمينه مناسبي براي سرمايه‌گذاران است.

30ميليارد دلار پشتوانه‌ سرمايه‌گذاري

رئيس‌جمهور كشورمان در ادامه اين نشست مشترك به تاسيس صندوق توسعه ملي در ايران اشاره كرد و گفت: از امسال 20 درصد درآمد نفت در اين صندوق به منظور پشتيباني از سرمايه‌گذاران واريز خواهد شد كه سرمايه آن در حال حاضر 5/14‌ميليارد دلار است و سال آينده 15‌ميليارد دلار به آن اضافه خواهد شد.

وي اضافه كرد: سال آينده علاوه بر پشتوانه‌هاي بانكي، 30ميليارد دلار در ايران سرمايه‌گذاري خواهد شد و از تجار و سرمايه‌گذاران پشتيباني مالي قوي‌تري خواهيم كرد. احمدي‌نژاد در پايان ضمن استقبال و حمايت از توسعه همكاري‌ها بين دو كشور تاكيد كرد: ماموريت تاريخي ما ساختن كشورهايمان است و ترديدي نيست كه با دوستي عميق بين دو ملت و اراده محكم سرمايه‌گذاران، آينده همكاري‌هاي دو ملت بسيار درخشان و سازنده خواهد شد.

ديدگاه‌هاي گل

عبدالله گل، رئيس‌جمهور تركيه كه دومين بار است در كسوت رئيس‌جمهوري به ايران سفر مي‌كند ديروز در اين نشست كه با حضور تجار و بازرگانان ايراني و ترك همراه بود، پيشرفت تجارت را تنها از طريق فعاليت صاحبان صنايع بخش‌خصوصي و نيز حمايت دولت‌ها دانست و گفت: در ديدارهاي دوجانبه سياسي و اقتصادي ميان ايران و تركيه، بر گسترش همكاري‌هاي تجاري تاكيد شد و مقرر گرديد پتانسيل‌هاي بزرگ اقتصادي دو كشور يكي شده و در خدمت مردم دو كشور قرار گيرد.

رئيس‌جمهور تركيه با اشاره به روابط اقتصادي آلمان و فرانسه تاكيد كرد: آلمان و فرانسه دو كشوري هستند كه در اروپا روابط اقتصادي گسترده‌تري با يكديگر دارند و ما بايد ميان تركيه و ايران همان روابط اقتصادي را برقرار كنيم و به عنوان دو سياستمدار، هرچه از دستمان برآيد، انجام دهيم.وي افزود: سهوا برخي از موانع پيش‌روي تجارت دو كشور وجود دارد كه بايد برطرف شود و البته اين اصلاحات بايد به نفع دوطرف باشد و هر دو طرف منافع خود را به صورت مستمر ببينند.
عبدالله گل به مشكل حمل‌ونقل ميان دو كشور اشاره كرد و گفت: در ديدارهاي صورت گرفته، تدابيري انديشيده شد و بنابر اين تصميمات، وضعيت گمركات بهتر شده و راه‌ها را عريض‌تر خواهيم كرد.

وي اضافه كرد: در ديدار با صاحبان صنايع ترك، از آنها خواستم سياست‌هاي اقتصادي ايران را دنبال كنند و مطمئنم كه اين كار به افزايش قدرت اقتصادي كشور، كمك خواهد كرد.رئيس‌جمهور تركيه با اشاره به اينكه اقتصاد تركيه ششمين اقتصاد قدرتمند اروپا است، تصريح كرد: بانك‌هاي تركيه در بحران اقتصادي اخير مشكلي نداشتند و نيازي نبود كه دولت به آنها كمك كند و همه اينها در راستاي بهبود سياست‌هاي اقتصادي اخير بوده است.

به گفته عبدالله گل، تركيه در حال حاضر در حال رقابت با آلمان و ايتاليا است و اين در سايه زحمات و تدابير گذشته است.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟