عضو هيات رييسه فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح تمديد قانون پرداخت تسهيلات دو ميليارد دلاري از حساب ذخيره ارزي براي توسعه مترو براي سال 90 با امضاي 40 تن از نمايندگان، روز يكشنبه به هيات رييسه تقديم ميشود.
به گزارش ایسنا، مهرداد لاهوتي در ارزيابي از قانون توسعه حمل و نقل تصريح كرد: بر اساس قانون برنامه چهارم در حوزه حمل و نقل 75 درصد جابجايي بايد توسط حمل و نقل عمومي صورت ميگرفت كه 30 درصد از اين 75 درصد مربوط به مترو و مابقي به اتوبوسراني و تاكسيراني اختصاص داشت، اما متاسفانه از 30 درصد مترو تنها 6 درصد تحقق يافته است.
به گفته وي، اگرچه حدود 110 كيلومتر مترو احداث كردهايم اما از نظر استفاده تنها از 50 درصد ظرفيت مترو استفاده ميكنيم به اين معنا كه به جاي اينكه هر دو دقيقه يكبار يك قطار اعزام كنيم، هماكنون هر چهار دقيقه يكبار اعزام ميشود، بنابراين سه درصد از 6 درصد تحقق يافته هماكنون مورد استفاده قرار ميگيرد.
بايد نگاه ويژهاي نسبت به تامين حمل و نقل مطمئن داشته باشيم
نماينده مردم لنگرود در خانه ملت ادامه داد: در مجموع اگر 30 درصد از اهداف قانون برنامه محقق شده باشد، 6 درصد توسط مترو و 24 درصد توسط اتوبوسراني و تاكسيراني جابجا ميشود، بنابراين هنوز 60 تا 65 درصد از وسيله نقليه شخصي استفاده ميشود.
لاهوتي با اظهار تاسف از اينكه زماني كه مردم در ترافيك صرف ميكنند يك عدد نجومي است، خاطرنشان كرد: ميطلبد كه نگاه ويژهاي نسبت به تامين حمل و نقل مطمئن داشته باشيم، بر اساس قانون حمل و نقل و سوخت قرار بود ساليانه چهار هزار ميليارد در كلان شهرها و 6 هزار ميليارد در ساير شهرها اعتبار اختصاص يابد، سال گذشته يكهزار و صد ميليارد تومان مجموعا براي بحث حمل و نقل كل كشور اختصاص داديم كه تاكنون حدود 620 ميليارد تومان محقق شده است، يعني معادل 57 درصد قانون محقق شد اما برخي موارد هم به صورت كامل محقق نشد، مانند يارانه 260 ميليارد توماني بليط كه از اين مبلغ تنها حدود 50 ميليارد تومان تحقق پيداكرده است.
وي با تاكيد بر اينكه متاسفانه پرداخت دو ميليارد دلار تسهيلات از حساب ذخيره ارزي هم تحقق نيافته است، گفت: با توجه به اينكه كمتر از يك ماه به پايان سال باقيمانده طرحي براي تمديد اين قانون تدوين كردهايم و به دنبال اين هستيم كه قانون مذكور يكسال ديگر را هم طي كند تا به صورت كامل محقق شود.
عضو هيات رييسه كميسيون عمران ادامه داد: پول حساب ذخيره ارزي براي هزينههاي جاري برداشت ميشود چه اشكالي دارد كه 2 ميليارد هم به حل مساله حمل و نقل شهر تهران اختصاص يابد، خروج مشاغل و افراد از تهران استدلال غلطي نيست اما بسيار زمانبر است اگرچه باز هم هدف نهايي را تامين نميكند، با شرايطي كه تهران دارد و در يك دره واقع شده بايد ميزان تردد خودرو در تهران كاهش يابد، اما تا حمل و نقل عمومي مطمئن ايجاد نكنيم اين كار امكانپذير نيست.
لاهوتي با بيان اينكه متاسفانه وضعيت مترو و تراكم موجود در آن شخصيت مردم را زير سوال ميبرد، افزود: با تمام تراكمي كه در مترو وجود دارد چون مردم اطمينان دارند در زمان تعيين شده به مقصد مورد نظر ميرسند از آن استقبال ميكنند، اميدوارم با تمديد قانون برداشت از حساب ذخيره ارزي و ايجاد نگاه مثبت در بودجه سال آينده حوزه حمل و نقل، بتوانيم معضل حمل و نقل كشور به خصوص شهر تهران را برطرف و حمل و نقل مطمئن براي مردم ايجاد كنيم تا آنها از وسايل نقليه شخصي استفاده نكنند.