کابوس میلیونرهای زاغه‌نشین + تصاوير

کد خبر: ۱۵۳۰۱۵
|
۲۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۲ 11 March 2011
|
13495 بازدید

بولتن نیوز : پای گلد کوئست و گلدن مایر و اسامی عجیب و غریب و اغوا کننده شرکت هایی که بنای فعالیت خود را بر فریب افکار مردم گذاشته اند و از این راه پول زیادی به جیب می زنند سالهاست که به کشور ما هم باز شده است . از آن روز اولی که بسیاری از مردم از طبقه های گوناگون به امید طی کردن ره صد ساله و به دست آوردن ثروت آسان به این شرکت ها سراریز شدند زمان زیادی نمی گذرد اما با همه اقدامات خوب دستگاه انتظامی و اطلاعاتی و با همه اطلاع رسانی های صورت گرفته در خصوص شرکت های هرمی ظاهرا رویای یک شبه پول دار شدن چیزی نیست که به راحتی دست از سر بعضی از افراد بردارد و این داستان فعلا ادامه دارد . . .

صبح روز پنج شنبه هوای تهران کمی سرد و ابری است و خیلی از مردم هنوز ازخواب بیدار نشده اند اما بعضی از سربازان گمنام امام زمان (عج) و پرسنل فداکار نیروی انتظامی از صبح زود آماده اجرای یک طرح مهم هستند که از مدت ها قبل و با اطلاعات مردمی و بررسی های شبانه روزی خود موفق به کشف آن شده اند . 19 روز از اسفند 89 گذشته است که عملیات بزرگ انهدام 313 شرکت هرمی و پلمپ دفاتر آنان آغاز می شود . همه آماده اجرای یک طرح بزرگ هستند تا بتوانند عده ای فریب خورده را از دام شیادان نجات دهند و بالاخره عملیات آغاز می شود. در عملیات امروز علاوه بر شناسایی وزارت اطلاعات و همکاری نیروی انتظامی در اقدامی قابل توجه شهرداری تهران ، شرکت واحد اتوبوسرانی و اتحادیه صنف جوشکاران نیز همکاری داشته اند . تیم های عملیاتی با آرایش منظم و به صورت نامحسوس به محل های تعیین شده اعزام میشوند و این یعنی آغاز عملیات . . .


شرکت های هرمی معمولا ساختمان های معمولی و پر رفت و آمد را در نقاط شلوغ شهر انتخاب کرده اند تا رفت و آمد آنان جلب توجه نکند . وزارت اطلاعات از مدت ها قبل از مردم و بنگاه های معاملاتی خواسته بود از اجاره منازل خود به افرادی که اقدامات هرمی انجام می دهند خودداری کنند اما ظاهرا این افراد برای انجام کار خود شگردهای گوناگونی دارند . تیم های عملیاتی وارد اولین خانه که می شوند حس غافلگیری در تک تک اعضای این شرکت هرمی قابل مشاهده است . خانه ای تقریبا 80 متری با ساده ترین وسائل زندگی با یک بی نظمی تمام عیار و بدون کوچکترین نظافت و تمیزی . پیرمرد ، میانسال و جوان . از هر سنی میتوانی فردی را در این جمع ببینی . بیشتر از لرستان آمده اند و طبق قانون جدید شرکت های هرمی به وسیله فامیل های خود مثل پسرخاله و پسرعمو جذب شده اند . هنوز میتوانی پف صبحگاهی چشمانشان را در نگاه مضطرب و نگرانشان جست و جو کنی .

یخچال خانه کاملا خالی و به جز ظرفی آب هیچ چیز درونش پیدا نمی شود انگار که این آرزو مندان ثروتمند شدن برای رسیدن به هدفشان رژیم هم گرفته اند. از مجموع 15 نفری که در خانه دستگیرشده اند کسی سوادش به بالاتر از سیکل نمی رسد اما سرشاخه شان که فردی به نام «حمید» است دیپلم دارد . همه به امید پولدار شدن خانه و زندگی خود را رها کرده اند و به تهران آمده اند . فکرش را هم نمی کردند که با این همه مخفی کاری به دام قانون بیفتند . خوب که نگاه می کنی تاثیر روانشاسانه حرف لیدر های شرکت های هرمی را در اعترافاتشان می بینی. بیچاره ها در چند دقیقه همه رویاهایشان سراب شده . . .

خانه بعدی خانه ای بزرگتر است که طبعا افراد بیشتری را می تواند در خود جای دهد . زیرزمین نم ناک یک خانه نیمه کاره دوطبقه که در یکی از نقاط غربی تهران واقع شده است . بیش از 30 نفر در اینجا در کنار هم زندگی می کنند اما نکته قابل توجه اینجاست که بیش از 20 نفر از اعضای این شبکه هرمی از اتباع افغانستان هستند و بقیه از اصفهان آمده اند . مامورین نیروی انتظامی مشغول ثبت اعترافات و ضبط وسائل هستند . چیلیک چیلیک دوربین خبرنگاران اشک های مرد جوان شهرستانی را به همراه دارد که کار بنایی را در اصفهان رها کرده و به هوای پول دار شدن سرمایه هفت میلیونی اش را در اختیار سرشبکه گلد کوئست قرار داده است . روی دیوار و روی زمین و هرجای خانه را که نگار کنی پر است از شعار های خوشبختی و توانستن و پیشرفت و البته تا دلتان بخواهد کتاب قورباغه ات را قورت بده برایان تریسی . جزوه ها و دفترچه یادداشت های بسیاری از افراد این خانه که مجموع سنی شان جوان تر از خانه قبل است را که نگاه می کنی سرتاسر آرزوهای بزرگ و دور از دسترسی است که در کنار قراردادها و پروتکل های اغوا کننده گلد کوئست برایشان واقعی تداعی شده است.


پای حرف چند نفر از دستگیر شدگان می نشینم . محمد 21 ساله در اصفهان شاگرد تعویض روغنی بوده است و به سفارش دوستش برای چند برابر شدن پول هایش به تهران آمده است . 3 میلیون پولی که چند سال از راه شاگردی پس انداز کرده است را یکجا به سرشبکه اش به نام پویا داده است . میگوید دوستش اینقدر از این کار و افرادی که در آن موفق بوده اند تعریف کرده است که نتوانسته جلوی خودش را بگیرد و به هر زحمتی بوده به تهران آمده تا به آرزوهایش برسد . البته حالا که آرزوی ماشین خریدنش را برباد رفته دیده فقط نگران پدر پیرش است که خبر دستگیری اش را نفهمد. محسن 54 سال دارد و در اهواز راننده پایه یک بوده اما چون از کار اخراج شده به سفارش یکی از فامیل هایشان تنها یک میلیونی را که داشته به تهران آورده و در شرکت هرمی عضو شده . البته به دلیل اینکه پولش خیلی کم بوده قول داده که به زودی دو نفر را هم پرزنت کند که امروز دستگیر شده است . سواد ندارد اما می دانسته شرکت های هرمی غیرقانونی اند ولی وقتی به اینجا آمده به او گفته اند این تجارت اینترنتی با نام نت ورکینگ است و اصلا با شرکت های هرمی غیر قابل قیاس است . محسن میگوید یک هفته ای می شود که غذای سیر نخورده و الان فقط نگران خانواده اش است.

کنار «جمعه» می نشینم که یک تبعه افغانی مقیم ایران است . او که هنوز به عمق ماجرا پی نبرده هنوز فکر می کند که سرمایه اش را از دست نداده و می گوید من 4 میلیون در این شرکت سرمایه گذاری کرده ام و الان 5 میلیون هم سود کرده ام . وقتی سوال میکنم که آیا این پول را نقدا گرفته میگوید که خودش در سایت دیده که 5 میلیون سود کرده است. «الله یار» تبعه دیگر افغانی است که در شهرستان بنایی می کرده . نکته قابل توجه اینجاست که او دانشجوست و با توجیهاتی کاملا علمی به عضویت این شبکه در آمده که خود این موضوع نشان  از برنامه ریزی ویژه سر شبکه ها برای هر فردی دارد.


وارد خانه سوم که می شویم یک خانه 3 طبقه بزرگ با کلی اتاق و حدود 120 نفر افاغنه و اهالی سیستان و بلوچستان هستند . یک خانه بهم ریخته و کثیف که بوی تعفن از آن به مشام می رسد و معلوم نیست این افراد چه جوری در این محل زندگی می کردند . سرهنگ محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران هم خود را به اینجا رسانده که هم از نزدیک در جریان روند اجرای عملیات باشد و هم توضیحاتی را به خبرنگاران بدهد. تیپ های این خانه امروزی تر و به روز تر است . خیلی هایشان باور نمیکنند که پلیس اینجا را شناسایی کرده است . زمین را که نگاه کنی بلیط های اتوبوس مسیر زاهدان تهران خودنمایی می کند .روی دیوار نوشته اند می توانم به هدفهایم برسم . چند نفری ترس از چهره هایشان کاملا خواندنی است .

ماموران خیلی سریع همه چیز را صورت جلسه می کنند برخورد های پلیس قاطع و بدون هیچ گونه اغماضی است . سرهنگ محمد یان از نزدیک بر همه چیز نظارت می کند ولی خودش هم در تعجب است که برای اولین بار در میان دستگیر شدگان شرکت های هرمی تبعه های افغانستان حضور دارند . البته این نشان می دهد که جامعه هدف سرتیم های این شبکه های غیرقانونی آدم های سطح پایین و ساده لوح هستند . همسایه های این خانه که از حضور پلیس و خبرنگاران باخبر شده اند از اقدام پلیس اظهار رضایت می کنند و از اینکه امنیت محل تامین شده است خوشحالند . در طرح امروز همه خانه ها پس از ضبط وسایل پلمپ می شوند و با کمک جوشکارانی که از طرف صنف آمده اند به طور کامل جوشکاری می شوند و همانطور که پلیس قبلا هم وعده داده بود محل این خانه ها تا مدت ها در اختیار صاحبانشان قرار نمی گیرد.


سرهنگ محمدیان توضیحاتی در خصوص عملیات امروز به خبرنگاران می دهد و سپس افراد بازداشتی سوار بر اتوبوس های از قبل تامین شده به بازداشتگاه منتقل می شوند که پس از انجام بازجویی های لازم به خانواده هایشان تحویل شوند.خانه پلمپ میشود و روی در هم حک می شود تا همه محل بدانند و خیلی از آنهایی که فکر این کار غیرقانونی را دارند برخورد جدی و بدون اغماض مسئولان امنیتی را با این کار غیر قانونی بدانند. 3 ساعت عملیات ضربتی دستگاه اطلاعاتی و امنیتی به پایان می رسد اما آن چیزی که خودنمایی می کند سوء استفاده برخی آدم هایی که شاید از آدمیت بویی نبرده اند و به راحتی دسترنج آدم های ساده ی فقیر را به تاراج می برند و مشتی آرزوهای خیالی را برایشان به ارمغان می آورند است . اگر تا دیروز در میان اعضای کوئست دکتر و مهندس و دانشجو پیدا می شد امروز با اظلاع رسانی های به جا این جامعه هدف به سمت افراد بی سواد و بی تجربه و سطح پایین تغییر کرده است .



امروز شبکه های هرمی بیشتر روی افراد شهرستانی و روستایی و بی اطلاع متمرکز شده اند تا با فریب آنان پول های هنگفتی به جیب بزنند و بخش عظیمی ارز را از مملکت خارج کنند.سرانجام شرکت های هرمی تنها آرزوهای برباد رفته و پول های از دست رفته و خانواده های از هم پاشیده است و دیگر هیچ . کاش مثل در های این خانه ها که امروز روی آن جمله پلمپ شد حک گردید روی  کل جریان بازاریابی شبکه و هرمی بتوانیم بنویسیم پلمپ شد . 

گزارش از : محمد حسین آزادبخت
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟