تفاوت قيمت ميان ميوههاي ميادين ميوه و ترهبار با مغازههاي سطح شهر سبب شده محبوبيت اين ميادين افزايش پيدا كند. اين در حالي است كه بيشتر مشتريان اين غرفهها از كيفيت اين محصولات رضايت ندارند و آن را مناسب سبد ميوه خانههايشان نميدانند.
به گرارش مهر، بازارهاي ميوه و ترهبار روز به روز در پايتخت در حال گسترش است تا آنجا كه ميتوان گفت در هرمحله يكي از اين بازارها پيدا ميشود اما بسياري از مشتريان اين بازارها از كيفيت محصولات عرضه شده و نحوه برخورد غرفه داران راضي نيستند. بازارهايي كه تنها ارزان فروشي شان سبب شده هميشه مشتري داشته باشند.
اين كه كمتر ميتواني ميوه مرغوب در ميادين ميوه وترهبار پيدا كني گلايه تازهاي نيست و مشترياني كه به اين بازارها ميروند خود اين را بهتر ميدانند اما زماني كه بازارها شلوغتر از هميشه ميشود رفتار غرفه داران نيز تندتر ميشود و انگار ديگر گوشهايشان حرفهاي مشتري را نميشنود.صبح زود است و اولين مشتريان اين بازار آمدهاند تا جنس بهتري نصيب شان شود. خانم ميانسالي با چرخ دستي پر در حال رفتن است. نفس نفس ميزند كمي مينشيند تا نفسي تازه كند ميپرسم از خريد تان راضي هستيم؟ ميگويد هر چقدر پول بدهي آش ميخوري. قيمت اين جا نسبت به مغازهها بسيار پايين است اما بخش زيادي ازآن دور ريز است و هر چقدر هم ازميوه فروش ميخواهيم اين هارا جدا كند، ميگويد درهم است و نميشود.
وي ميگويد: براي مهمانيها كمتر پيش آمده از اين بازار خريد كنم به جز يكي،دو نوع ميوه باقي را از مغازه ميخرم.اين گلايه محمدصدفي نيز است. اين كارمند بازنشسته بانك عقيده دارد: اگر از نزديكترين مغازه كنارمنزل خريد كنيم ارزان تراز اين بازارها تمام ميشود زيرا از هر سه ميوه يكي قابل گذاشتن در ظرف ميوه است و باقي را بايد يا دور ريخت يا قسمتهاي له شده و لكهدار را جدا كرد يا منتظر رسيدن ميوهها شد.
او از ميان خريدهايش كيوياي بيرون ميآورد و ميگويد: مانند سنگ سفت است، اين را ميتوان هفته ديگر خورد.صدفي سيبهاي لكه دار و ريزي كه خريده است را نشانمان ميدهد و ميگويد: بهترين سيب سرخي كه پيدا كردم. اينها رامي توانيم خودمان بخوريم، مقابل مهمان كه نميتوان گذاشت. كنار يكي ازغرفهها صداي خانم پيري بلند ميشود كه «اصلا نميخواهم» و فروشنده نيز با حرص پلاستيك را دوباره ميان سيب زمينيها خالي ميكند. زن همچنان گلايهاش را ادامه ميدهد: «ميگويم همه سيب زمينيهاي درشت را براي من نريز.»
خانم احمدي خانه دار است و دل پري هم از اين غرفهداران دارد. ميگويد: «اين جا احترام به مشتري جايي ندارد. چندينبار به مسئولان شكايت كردهام اما پيگيري نشده است. ميگويم دو كيلو خيار ميخواهم سه كيلو ميريزد. ميگويم نميتوانم با خودم ببرم همان قدر را كه ميگويم بريز. جواب ميدهد كنار صندوق كم كن. به صندوق دارمي گويم ميگويد همان زمان كه برايت ميريخت، ميگفتي.»
او ادامه ميدهد: اجازه جدا كردن نداري، چند بار با اين غرفه داران به خاطراينكه ميوه لكه دار به من داده بودند و آن را نخواسته بودم دعوا كردهام. هفته پيش از ميان چهارپرتقالي كه خريدم يكي خراب بود، يعني يك چهارم پولي كه دادم را دور ريختم يا سبزيهاي كه ميخرم بيشتر آنها گل است، كمي انصاف هم ندارند. البته من سعي ميكنم سبزيهاي پاك شده بخرم كه در اين بازار نيست و از بازار محله دخترم تهيه ميكنم. اين خريدار دائمي معتقد است رضايت مشتريها از اين ميادين بيشتراز آن كه براي كيفيت ميوهها باشد از ارزاني آنهاست. اين نكتهاي است كه محمد احمدي بافنده قائممقام معاونت خدمات شهري شهرداري تهران نيز در نشستي خبري برآن تاكيد ميكند و ميگويد: روزانه 700 تا800 تن سبزي خوردن در ميادين ميوه و ترهبار توزيع ميشود كه 350 تا 400 تن آن ساقه و گل است.
او ادامه ميدهد: قصد داريم ميوهها را در ميادين تفكيك و ازعرضه ميوههاي گنديده و نارس جلوگيري كنيم.