رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به راهاندازي پروژه نيروگاه اتمي بوشهر در آيندهاي نزديك گفت كه اولويت ما تامين كامل ايمني هستهاي اين نيروگاه قبل از راهاندازي است.
به گزارش فارس، فريدون عباسي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان كه به منظور شركت در كنفرانس «ايمني هستهاي» به وين سفر كرده است، امروز سخنراني خود را در اين كنفرانس ايراد كرد.
متن كامل اين سخنان به شرح زير ميباشد:
"رياست محترم، عاليجناب آنتونيو گرِري يو،
وزيران و نمايندگان عالي رتبه،
در ابتدا لازم ميدانم همدردي و همدلي خود را با دولت و ملت ژاپن به خاطر حادثه غمانگيز زلزله و سونامي در 11 مارس 2011 ابراز دارم. همچنين انتخاب جنابعالي به عنوان رئيس كنفرانس حاضر را به حضورتان تبريك ميگويم. اطمينان دارم كه با تجربه و مديريت عالي شما اين كنفرانس سرشار از دستاوردهاي موفقيتآميز خواهد بود. به طور حتم هيئت نمايندگي جمهوري اسلامي ايران همكاري كاملي با شما خواهد داشت. همچنين از گزارش مديركل آژانس بينالمللي انرژي اتمي در خصوص ايمني هستهاي تشكر ميكنم.
آقاي رئيس،
كنفرانس وزيران در خصوص ايمني هستهاي فرصت مغتنمي است براي حمايت از تلاشهاي جامعه جهاني در راستاي نيل به يكي از مهمترين وظايف اساسنامهاي آژانس. رشد جمعيت و نياز روز افزون به غذا و بهداشت، به ويژه در كشورهاي در حال توسعه، باعث حركت به سمت بهرهمندي بيشتر از انرژي هستهاي و استفاده بهتر از منابع راديواكتيو براي مقاصد صلحآميز شده است. از اينرو نياز به همكاري بينالمللي در مورد چالشهاي مربوطه از اهميت بالايي برخوردار است. مقوله ايمني هستهاي، از چالشهاي بسيار مهم بوده و كشورهاي بهرهمند از فنآوري هستهاي، همگام با كشورهاي داراي برنامههاي هستهاي رو به توسعه، بايد رويارويي با اين چالش را در بالاترين اولويت كاري خود قرار دهند.
آقاي رئيس، خانمها و آقايان محترم،
دولتهاي عضو آژانس عميقاً در مورد حادثه فوكوشيما متاثر هستند. حوادث راديولوژيك تبعات بسيار مضري بر ارگانيسمهاي حياتي و محيط زيست تحميل ميكند. با توجه به عمق و ابعاد اين سانحه، مهمترين مساله ارائه اطلاعات شفاف توسط دولت ژاپن است. از آژانس انتظار ميرود ارزيابي جامع و شفافي از وضعيت نيروگاه هستهاي فوكوشيما دايچي تهيه كرده و آموزههاي اكتسابي خود را در اين مورد به منظور پيشگيري حوادث مشابه ممكنالوقوع آتي و كاهش خطرات آن، در اختيار دولتهاي عضو قرار دهد. آژانس بايد دولتهاي عضو را با تعيين گروههاي كارشناسي، جهت كشف و تعيين موارد خطر آفرين در نيروگاههاي اتمي ياري كند. به طور مشخص پيشرفت هر برنامه كار آتي، تنها بر مبناي نتايج بررسيهاي عميق و جامع از حادثه مورد اشاره ممكن بوده و مشاركت فعال دولتهاي عضو را ميطلبد.
آقاي رئيس،
جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر نتايج حاصل از حادثه فوكوشيما، لزوم و نياز همكاري ميان آژانس و دولتهاي عضو داراي برنامههاي مرتبط با نيروگاههاي هستهاي را براي ارتقاي سطح آموزش و انتقال دانستهها به بهرهبرداران و تنظيم كنندگان مقررات، مخصوصاً از كشورهاي در حال توسعه، گوشزد ميكند، چرا كه هيچگاه وقوع يا امكان وقوع حوادثي نظير فوكوشيما يا چرنوبيل، مانع حركت رو به گسترش دولتها در بهرهمندي از حق مسلم استفاده صلحآميز از انرژي هستهاي نبوده و نخواهد بود، بلكه تقويت موثر استانداردهاي ايمني هستهاي و همگاني بودن دانش به كارگيري آن را لازم ميدارد. جمهوري اسلامي ايران از اينكه در شرايط كنوني، اطلاعات و دانستههاي مرتبط با ايمني هستهاي، با بهانه عدم افشاي اطلاعات حساس در انحصار تعداد محدودي از دولتها قرار گرفته و نتيجتاً حقوق مسلم مورد اشاره كشورهاي در حال توسعه در اين مورد مخدوش شده است، ابراز نگراني ميكند.
آقاي رئيس، خانمها و آقايان محترم
ايمني هستهاي مسالهاي فني و با ابعاد جهاني بوده و مستقيماً در ارتباط با حيات و سلامتي نوع بشر است. همانطور كه حادثه فوكوشيما نشان داد، هرگونه كاستي در ايمني هستهاي ميتواند تبعات گسترده و غير قابل جبراني براي جامعه جهاني داشته باشد. از اين روست كه نبايد هيچ محدوديتي از حيث تبادل اطلاعات و دسترسي به تجهيزات و سيستمهاي ايمني از جمله در برنامههاي واكنش سريع وجود داشته باشد. متاسفانه در دفعات متعدد از شركت كارشناسان و متخصصان ايراني در كميتهها و جلسات ايمني هستهاي ممانعت به عمل آمده است. ايمني از اركان بلامنازع اساسنامهاي آژانس است. آژانس به عنوان يكي از وظايف خود بايد "استانداردهاي ايمني براي حفظ سلامت و كمينهسازي خطر نسبت به حيات و اموال را تدوين و تصويب كند. " (ماده 61 اساسنامه) روشن است كه استانداردسازي ايمني هستهاي، در صورت عدم آگاهي دولتهاي عضو به عنوان مجريان اين استانداردها، عملي و مثمرثمر نيست. با اين حال، آژانس با عدم صدور اجازه براي حضور كارشناسان دولتهاي عضو در نشستهاي ايمني هستهاي در حقيقت خط بطلاني بر اهميت دانش استانداردسازي كشيده كه اين امر بر خلاف ماهيت وجودي آژانس است.
آقاي رئيس،
استناد مسولان آژانس به قطعنامهسازيهاي غير قانوني شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي تضييع حق ايران در شركت در كميتهها و اجلاس ايمني هستهاي نيز امري نابجاست. جمهوري اسلامي ايران بارها توضيح داده است كه بر مبناي قواعد حقوقي از جمله اساسنامه آژانس و قرارداد پادمان، قطعنامههاي شوراي امنيت عليه ايران غير قانوني و ناعادلانه است. از اين رو، هر گونه استفاده و رجوع آژانس به اين قطعنامهها، خلاف قانون و غير قابل قبول است. حتي در همين قطعنامههاي باطل از جمله پاراگراف 16 از قطعنامه 1737، مقوله ايمني هستهاي، به دليل ماهيت ويژه آن به عنوان يك اصل از عداد محدوديتهاي تحميلي شوراي امنيت عليه ايران خارج شده است. بيترديد، همانطور كه مقامات آژانس در اين مورد ناتوان از تصريح بودهاند، در قطعنامههاي ساختگي شوراي امنيت هيچ چيز يافت نميشود كه تداخلي با حق حضور كارشناسان ايراني نسبت به شركت در كميتهها و اجلاس ايمني هستهاي آژانس داشته باشد.
خانمها و آقايان
همانطور كه همه ميدانند پروژه نيروگاه اتمي بوشهر در شرف راهاندازي است. اولويت ما تامين كامل ايمني هستهاي اين نيروگاه قبل از راهاندازي است. آژانس با بررسي اقدامات اجرايي ايران بر مبناي استانداردهاي موجود ايمني نيروگاه اتمي بوشهر را در گزارشهاي متعدد، از جمله گزارش IRRS تاييد كرده است. سال گذشته بر اساس درخواست ايران، و به منظور بازديد فني از واحد شماره يك نيروگاه اتمي بوشهر، آژانس تيمي متشكل از تنظيمكنندگان ارشد مقررات ايمني هستهاي از هفت كشور تشكيل داد. اين تيم از 20 فوريه تا 2 مارس2010 در مركز نظام ايمني هستهاي ايران حاضر و پس از انجام بازديد اعلام كرد كه " متوجه نظام ايمني ايران و پاسخگو بودن آن در قبال تاسيسات هستهاي با كارآيي بسيار خوب و قوي شدهايم ". امروز در كمال غرور و افتخار اعلام ميكنيم كه نيروگاه اتمي بوشهر از استانداردهاي ايمني به روز، مثل ساير تاسيسات هستهاي ديگر در جهان برخوردار است. با اين ترتيبات است كه در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران پيوستن به كنوانسيون ايمني هستهاي و امكان بهره مندي از منافع ممكن اين معاهده در تضمين هر چه بهتر ايمني برنامههاي صلحآميز هستهاي را در دستور كار قرار داده است.
با سپاس از دقت و توجه شما.