رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از توافق با یک شرکت خودروساز داخلی برای طراحی پلتفرم جدید و تولید خودرو ملی خبر داد و گفت: تا 3 سال آینده حداقل یک پلتفرم برای تولید خودرو ارزان قیمت طراحی می شود.
هدایت امروز در نشستی خبری افزود باب یان اینکه ظرفیت تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در کشور وجود دارد، گفت: این رقم تا نیمه شهریور امسال به یک میلیون و 900 هزار دستگاه می رسد و تا افق سال 1404 هم به 3 میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت.
وی افزود: در حال حاضر طراحی 2 پلتفرم داخلی در شرکتهای خودروسازی در حال انجام است و تا چهار پلتفرم افزایش می یابد.
هدایت گفت: بر روی هر کدام از این پلتفرمها امکان تولید 5 خودرو وجود دارد.
رییس سازمان گسترش اظهار داشت : یکی از این پلتفرمها برای تولید خودرو در دامنه قیمت 10 تا 11 میلیون تومان و پلتفرم دیگر نیز در دامنه قیمت 15 تا 18 میلیون تومان طراحی می شود.
آقای هدایت تصریح کرد: تلاش مدیران وزارت صنایع این است که قیمت خودرو را کاهش دهند اما تحقق این مسئله به تلاش سایر دستاندرکاران مربوط میشود.
وی تصریح کرد: کنترل قیمتها کار سختی است و در این زمینه یک خودروساز که در یک مورد، قیمتگذاری مصوب را رعایت نکرده برای پاسخگویی به مقامات مسئول معرفی شده است تا استدلال لازم را ارائه دهد.
وی با اشاره به وجود 2 هزار و 200 تعمیرگاه مجاز خودرو در کشور گفت: تعداد تعمیرگاههای مجاز دارای رتبه یک به 52 مورد و تعمیرگاههای رتبه 2 نیز به 803 مورد رسیده است.
به گفته هدایت ، 750 تعمیرگاه دارای رتبه 3 در سال 88 به 596 مورد کاهش یافته و تعمیرگاههای دارای رتبه 4 نیز از 602 به 153 مورد رسیده است.
هدایت اظهار داشت: طبق سند ارتقاء صنعت خودرو به ازاء هر 4 هزار دستگاه خودرو در کشور باید یک تعمیرگاه مجاز وجود داشته باشد. رییس سازمان گسترش در مورد تعیین قیمت تندر 90 نیز گفت: قیمتگذاری تندر در کمیته مربوطه صورت میگیرد و اخیراً نیز جلساتی برگزار شده اما بعید است قیمت تندر 90 افزایش یابد.
هدایت گفت: پارسال یکی از خودروسازان که 60 درصد تولید خودرو کشور را در اختیار دارد قیمت محصولات خود را 2 تا 5 درصد کاهش داد و رقم بزرگی از نقدینگی خودرو خارج شد.
وی افزود: زنجیره تامین قطعات خودرو در کشور شامل 1800 شرکت تولیدکننده است که از یکدیگر متاثر می شوند و کنترل آن بسیار خاص و پیچیده است. آقای هدایت با اشاره به اینکه 9 تا 10 هزار میلیارد تومان در بخش تولید قطعات جریان دارد ، گفت : بخش صنعت و معدن 23 و نیم تا 25 درصد اقتصاد کشور را تشکیل می دهد و تا افق 1404 با توجه به اینکه ظرفیت اقتصاد بالا می رود این عدد در چرخه اقتصاد حفظ می شود.
وی اضافه کرد: بخش تولید خودرو در کشور 25 درصد از سهم بخش صنعت و معدن را شامل می شود.
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع درباره افزایش رضایتمندی مردم درباره کیفیت خودروها نیز افزود: پارسال سند کیفیت خودرو تدوین و ابلاغ شده است و شاخص کیفیت خدمات 22 درصد ، بخش سرعت خدمات 6 و 2 دهم درصد و نتایج عملکردی 4 و 3 دهم درصد بهبود یافته است.
وی در مورد خصوصی سازی شرکت سایپا و بحث تحقیق و تفحص از این شرکت تصریح کرد : در مورد خصوصیسازیها مقداری هم به مدلهای جدید نیز نگاه کنیم ، خصوصیسازی باید مبتنی بر عملکردها نیز باشد.
رییس سازمان گسترش ادامه داد: این سازمان 2 کرسی در هیئت مدیره سایپا داشت که دو نفر حاضر در هیئت مدیره تغییر کردند و آقای رستمی جایگزین من در هیئت مدیره سایپا شده است.
هدایت در مورد وضعیت صنعت هوایی کشور نیز گفت : یکی از مسائل مهم در طرحهای هوایی این است که برای هواپیمای 100 نفره به بالا، حداقل باید 250 دستگاه سفارشگذاری صورت گیرد که در حال حاضر ناوگان هوایی کشور چنین سفارشی را ندارد.
وی تصریح کرد: انتظار داریم طرحهای درازمدت و میانمدت در این زمینه تعریف شود به گونهای که این طرحها با تغییر دولت دچار تحول نشوند.
هدایت در مورد ساخت هواپیماهای سبک در کشور نیز گفت: در این زمینه 3 سال با طرف خارجی مذاکره کردیم و 250 کارشناس از دو طرف مشغول تهیه طرح بودند اما به دلیل اینکه اجرای پروژهها در گرو فعالیتهای منطقهای و سیاستهای خارجی است، یک پروژه قوی و دارای بودجه تعریف و اجرایی نشده است.