وحشت 65 ميليون ‌آمريكايي از توفان ‌ايرن

گردباد در يك مسير 10 كيلومتري خانه‌ها و ادارات را به كلي ويران كرد و حدود ۱۰۰ بيمار از بيمارستان سنت جان در شهر جاپلين تخليه شدند. برق و تلفن هم در اكثر نقاط قطع شده است.
کد خبر: ۱۸۶۵۸۳
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۲ 28 August 2011
|
4515 بازدید
|
۲
جام جم: توفان موسوم به آيرين در منطقه كارائيب، خانه‌هاي بسياري را در جزاير باهاما ويران كرد و با ورود به شرق آمريكا، موجي از ترس و وحشت را براي 65 ميليون نفر از مردم آمريكا رقم زد. ايرن تاكنون بيش از 280 كشته نيز بر جاي گذاشته است.

توفان استوايي ايرن (Irene) بر خلاف نام غلط اندازش كه در يوناني صلح ترجمه مي‌شود، گويا مي‌رود تا كل ساحل شرقي ايالات متحده آمريكا را به صحنه جنگي تبديل كند.

اين توفان سهمگين اولين از نوع خود در امسال است. 13 روز پيش هواشناسان يك توده هواي گرم چرخان كه سواحل غربي آفريقا را به قصد اقيانوس اطلس ترك مي‌كرد، شناسايي كردند. اين توده هواي گرم در برخورد با موج هواي مرطوب اقيانوسي رشد كرد و سرعت چرخش را افزايش داد و بزرگ‌تر شد تا جايي كه عملا از يك هفته پيش شكي باقي نگذاشت كه مي‌آيد تا خاطره تلخ توفان‌هاي استوايي را تكرار كند.

شبيه‌سازي‌هاي رايانه‌اي و پيش‌بيني برخورد آن با سواحل شرقي آمريكا كم بود اما مشخص شد اين توفان قصد ايستادن ندارد و احتمالا تا سه‌شنبه اين هفته سر از شهر آسمانخراش‌ها، نيويورك در خواهد آورد. عصر ديروز ايرن با سرعت 185 كيلومتر بر ساعت به دور خود مي‌پيچيد و آرام‌آرام ساحل شرقي را به سمت شمال آمريكا در مي‌نورديد. كاروليناي شمالي، ويرجينيا، مريلند، واشنگتن دي‌سي، پنسيلوانيا، نيوجرسي و حتي نيويورك در معرض برخورد اين غول وحشي سال 1390 قرار دارند. در بسياري از شهرها كه توفان از نزديكي آنها گذر مي‌كند، دستور تخليه اجباري داده شده است و ماموران امنيتي بر تخليه خانه‌ها و اماكن عمومي نظارت مي‌كنند. نگراني‌هاي زيادي كه درباره مقاومت آسمان خراش‌هاي نيويورك در برابر بادهاي سهمگين و طولاني مدت اين توفان به وجود آمده بود با خبرهاي اميدواركننده‌اي كه نشان از كاهش تدريجي سرعت تندبادها داشت كم كم رنگ مي‌بازند.

مترو نيويورك تعطيل شد

در چنين شرايطي، شهردار نيويورك براي اولين بار در تاريخ اين ابر شهر مدرن، دستور داده است تا مترو و خطوط اتوبوسراني اين شهر در روز برخورد طوفان با آن تعطيل شوند. توفان‌هاي استوايي يكي از ويژگي‌هاي سواحل شرقي قاره آمريكا و مخصوصا بخش شمالي آن است كه در اثر بر همكنش طبيعي جريان‌هاي هوايي به وجود مي‌آيند. قرن‌هاست مردم اين قاره به زندگي در كنار نام‌هاي دوست داشتني اين غول‌هاي وحشي عادت كرده‌اند.

به گزارش بي.بي.سي، با نزديك شدن اين توفان مسوولان ايالت‌هاي شرق آمريكا از كاروليناي شمالي تا نيويورك، وضعيت فوق‌العاده اعلام كرده‌اند و دستور داده‌اند مردم محل سكونتشان را تخليه كنند.سازمان حوادث غيرمترقبه آمريكا هشدار داد، زمان زيادي براي مردم باقي نمانده و اين توفان با سرعت 185 كيلومتر در ساعت به آنها نزديك مي‌شود.مقام‌هاي آمريكايي نگرانند كه بر خلاف جنوب اين كشور كه همواره با توفان دست و پنجه نرم مي‌كند، ايالت‌هاي شمالي آمادگي چنداني نداشته باشند و به شدت در مقابل آن آسيب پذير باشند.

در واشنگتن، خطر اين توفان موجب لغو مراسم گشايش بناي يادبود مارتين لوتر كينگ، رهبر سياهان و فعال مدني دهه ۶۰ آمريكا شده كه قرار بود امروز يكشنبه همزمان با چهل و هشتمين سالگرد سخنراني معروف «من رويايي دارم» او برگزار شود. باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا قرار بود در مراسم افتتاح اين بناي ۱۲۰ ميليون دلاري سخنراني كند.اوباما، ضمن ابراز همدردي با بازماندگان توفان در ايالت‌هاي جنوبي كشورش، بر كمك دولت فدرال به آنان تاكيد كرده است.

اين توفان‌ها كه از روز جمعه گذشته آغاز شده، تاكنون به مرگ حداقل ۲۸۰ نفر منجر شده است.

اوباما در كاخ سفيد گفت: از دست رفتن جان مردم مايه دلشكستگي است، به خصوص در آلاباما. ظرف چند ساعت، اين گردبادهاي مرگبار، كه بعضي از بدترين گردبادهايي است كه در دهه‌هاي اخير ديده‌ايم مادران و پدران، پسران و دختران، دوستان و همسايگان و حتي كل محلات را از ميان برد... و در بسياري جاها خسارت وارده به خانه‌ها و كسب و كارها چيزي از فاجعه كم ندارد.اوباما به همه كساني كه در اين فاجعه آسيب ديده‌اند قول كمك دولت فدرال براي بازسازي زندگي‌هايشان را داد.شهر توسكالوسا، با ۸۳ هزار نفر جمعيت، يكي از بيشترين آسيب‌ها را ديده و ۳۶ نفر در اين شهر كشته شده اند.

در جستجوي مفقودان

شهردار توسكالوسا گفت كه تصور نمي‌كند در عمرش پديده‌اي چنين ويرانگر ديده باشد.

صبح پنجشنبه برق يك ميليون نفر در آلاباما قطع بود. همزمان 2000 سربازو امدادگر در جستجوي بازماندگان در ميان آوارها پرداختند.رابرت بنتلي، فرماندار اين ايالت گفت كه انتظار دارد با كشف اجساد بيشتر، آمار تلفات افزايش يابد.

وي همچنين از كم‌سابقه بودن حادثه سخن گفت: «در زندگي من و در زندگي شما موارد خيلي معدودي بوده كه وقوع شمار زيادي گردباد را ديده باشيم، گردبادهايي كه ردي چنين طولاني از خود به جا مي‌گذارند مثل آنچه الان مي‌بينيم. اين رويداد خيلي جدي و مرگبار بوده كه ايالت ما را دستخوش قرار داده و هنوز تمام نشده است».پيشتر دولت فدرال آمريكا با درخواست فرماندار آلاباما براي اعلام وضعيت اضطراري و دريافت كمك‌هاي فوري از جمله تشكيل گروه‌هاي جستجو و نجات، موافقت كرده بود.

در ايالات آركانزا، كنتاكي، مي‌سي‌سي‌پي، ميزوري، تنسي و اوكلاهما نيز وضعيت اضطراري اعلام شده است.

توفان باعث شد كه سازمان «تنسي ولي» كه برق 9 ميليون نفر را در 7 ايالت تامين مي‌كند 3 رآكتور اتمي را در آلاباما ببندد كه حاصل آن قطع برق صدها هزار خانه بوده است.منطقه وقوع توفان گسترده بوده است. در ايالت آركانزا شماري كشته شدند و بسياري از مردم هم خانه‌هايشان را از دست دادند.براساس آخرين خبرها، گردباد در شهر جاپلين در ايالت ميسوري آمريكا دست كم ۱۱۶ كشته و بيش از يك هزار زخمي برجاي گذاشته است. بسياري ديگر نيز مفقودالاثر شده‌اند كه جستجو براي يافتن آنها ادامه دارد.

مارك رور، يكي از مقامات شهر گفت: گردباد در يك مسير 10 كيلومتري خانه‌ها و ادارات را به كلي ويران كرد و حدود ۱۰۰ بيمار از بيمارستان سنت جان در شهر جاپلين تخليه شدند. برق و تلفن هم در اكثر نقاط قطع شده است.

همچنين به دليل صدمه ديدن لوله‌هاي گاز، آتش‌سوزي‌هايي در گوشه و كنار شهر روي داده است.

جي نيكسون، فرماندار ايالت ميسوري وضعيت فوق‌العاده اعلام كرده و هشدار داده است كه توفان‌هاي بيشتري در راه است.شهرهاي 3 ايالت غرب ميانه آمريكا (ميد وست) هم از صدمات توفان مصون نمانده‌اند. در شهر مينيا پوليس واقع در مينه‌سوتا دست كم يك نفر كشته شده است.

ماه گذشته گردباد و توفان در آلاباما و 6 ايالت جنوبي ديگر سبب مرگ دست‌كم ۳۵۰ نفر شد.

سازمان صليب سرخ جهاني علاوه بر مركزي كه براي پناه دادن به مردم آسيب ديده تشكيل داده است، لوازم كمكي و غذايي هم در سطح شهر در اختيار مردم قرار مي‌دهد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
آنهایی که در زمان دریافت نعمت های الهی بجای سپاسگزاری از خداوند تبارک و تعالی قرآن آن کتاب مقدی و نورانی خداوند را به آتش میکشند باید منتظر خشم خداوند نیز باشند .
ابرهه با اصحاب فیل خواست به کعبه مقدس حمله کند و آنرا ویران سازد اما پاسخی که دیافت کردند بسیار شکننده و خرد کننده بود .
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟