«سکوت»، همنشین عصرگاهی مدارس

نظام آموزش و پرورش سنتی ما به کندی در حال تغییر است، حال آن که گاه باید برای ایجاد تغییر در یک مجموعه بزرگ، از مقامات بالا به پایین فشار آورد و گاهی باید از نیروهای فردی به سمت بالا حرکت کرد. اگر کلاس‌های زبان موسسات نبود، امروز مفهومی که از یادگیری زبان به ذهن می‌رسید، حفظ لغت معنی و ساختارهای جمله بود.
کد خبر: ۱۹۴۴۴۶
|
۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳ 03 October 2011
|
7746 بازدید

سرویس اجتماعی «تابناک» ـ زنگ رفتن به خانه را که می‌زنند، دانش‌آموز، معلم، ناظم و مدیر، همه به فراخور سنشان با بیشترین سرعت، وسایلشان را جمع می‌کنند تا مدرسه را با بابای مدرسه تنها بگذارند و به این ترتیب، سکوت به بالین این فضای آموزشی می‌آید تا صبحی دیگر!

ولی در این میان، هستند افرادی که می‌کوشند، سکوت را از او جدا کنند و نشاط و تحرک را به نوبت عصر هم بکشند؛ از جمله آن می‌توان به طرح درآمدزایی مدارس از طریق کلاس‌های تقویتی و کنکور وزیر آموزش و پروش و کلاس‌های قرآن یا زبان انگلیسی اشاره کرد، ولی مقایسه‌ای از آنچه امروز انجام می‌شود، با آرزوی آموزگاران می‌تواند چشم‌ها را بنوازد. 

امروز در عصرگاه مدارس

گیتی داودی، مدیر مؤسس مجتمع آموزشی شبنم در گفت‌وگو با «تابناک» می‌گوید: ما در نوبت عصر، کلاس‌های زبان انگلیسی داریم و از دبیرانی جز دبیران خودمان استفاده می‌کنیم.

خانم کریمیان، مدیر راهنمایی دولتی دخترانه یاس نبی(س)، نیز به تابناک می‌گوید: دو روز در هفته، کلاس‌های رسمی ما تا 2:45 است و باقی روزها را نیز کلاس‌های تقویتی داریم که تا همان ساعت طول می‌کشد. قرار است آموزش و پرورش برنامه کلاس‌های فوق برنامه را به ما بدهند که اجرا کنیم.

«مدیران و آموزگاران خلاق»، کلید تغییر در نظام آموزشی

فائزه معصومی، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی در این باره به تابناک می‌گوید: امروز می‌بینیم که نظام آموزش و پرورش سنتی ما به کندی در حال تغییر است، حال آن که برای ایجاد تغییر در یک مجموعه بزرگ، گاه باید از مقامات بالا به پایین فشار آورد و گاهی از نیروهای فردی به سمت بالا حرکت کرد. اگر کلاس‌های زبان مؤسسات نبود، امروز مفهومی که از یادگیری زبان به ذهنی می‌رسید، حفظ لغت معنی و ساختارهای جمله بود.

معصومی طرح‌های زیر را برای بهره‌گیری آموزگاران از فضاهای آموزشی ارایه کرد:

1. یک آموزگار جغرافیا می‌تواند در زمان فراغت دانش‌آموزان از مدرسه، آن‌ها را برای خواندن کتاب‌های جغرافی تشویق کند.

2. یک آموزگار ریاضی می‌تواند به طرح پرسش‌‌هایی که به بازی ریاضی مشهورند، بپردازد. این کلاس‌ها از جذابیت لازم برخوردارند.

3. یک آموزگار عربی می‌تواند کلاسی برای تهیه پوسترهای عربی توسط دانش ‌آموزان برگزار کند.

 در آرزوی یک  «کلاس» برای عشق ورزیدن

مینو ساعد، آموزگار فیزیک در این باره به تابناک می‌گوید: حالا معلم هستم؛ اما چند سال پیش که درسم را تمام کرده بودم، هرچه تلاش کردم نه مدارس دولتی و نه مدارس غیر انتفاعی، من را به معلمی نمی‌پذیرفتند.

ادامه مطلب را در ستون پرونده ویژه صفحه سرویس اجتماعی تابناک بخوانید.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟