سرویس اجتماعی ـ شمارهگذاری پیکان وانت، در حالی با صلاحدید سازمان استاندارد متوقف شد که کارخانه ایرانخودروی تبریز با بیش از پنج هزار کارگر، تنها خط تولید این وانت را در اختیار دارد و از روز گذشته، فعالیت آن مختل شده است.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، عدم شمارهگذاری یکباره خط تولید پیکان وانت توسط اداره استاندارد، بیش از پنج هزار کارگر این گروه صنعتی در تبریز را با خطر بیکاری روبهرو کرده است.
این در حالی است که بنا بر توافقات انجام شده میان سازمان استاندارد و شرکت ایرانخودرو، قرار بوده تا این شرکت تا پایان سال، خط تولید وانت ال90 را جایگزین پیکان وانت بکند تا این واحد تولیدی با تولید محصولی دیگر به کار خود ادامه داده و از بیکاری کارگران آن جلوگیری شود، اما در اقدامی غیرمنتظره، این مؤسسه از عدم اجازه شمارهگذاری این خودرو از روز گذشته خبر داد که این مسأله، عملا به معنای متوقف شدن خط تولید ایران خودروی تبریز و بیکاری کارگران است.
اقدام به استانداردسازی خودروها، کار بسیار مناسبی است تا از حوادث برای شهروندان جلوگیری شود، اما پرسش اینجاست که مگر نباید سیاستهای استانداردسازی محصولات داخلی با اعمال این سیاستهای استانداردی بر واردات کالاهای مشابه هماهنگی وجود داشته باشد تا اعمال قانون دچار یک بام و دو هوا نشده و اهداف و نتیجه حاصل شود؟ این در حالی است که محصولات خودروی چینی با استانداردهای به مراتب پایینتر، اکنون وارد کشور شده و به آسانی شمارهگذاری میشوند.
از سوی دیگر، اعمال قانون استانداردسازی بر خودروسازان باید به گونهایی باشد که همانند کاهش تعرفه واردات خودرو، آسیبهای احتمالی بر کارگران موجود از یک سو و اشتغال و کاریابی از سوی دیگر به حداقل خود برسد؛ برای این منظور، آیا بهتر است بر اساس برنامه زمانبندی شده و توافقات انجام شده، حرکت کرد.
وانت گریت وال که از چین وارد میشود، در حالی شمارهگذاری میشود که نه تنها از کیفیت به مراتب بدتری نسبت به تولیدات مشابه داخلی برخوردار است، بلکه به دلیل وارداتی بودن آن، نزدیک 12,500,000 تومان قیمتگذاری شده است. که اجازه ورود این خودرو و سایر خودروهای غیر استاندارد و توقف خط تولید پیکان وانت آن هم زودتر از موعد، شایبه غیر کارشناسی بودن این اقدام را در اذهان کارشناسان متبادر میسازد.
البته متمرکز نبودن واحد تصمیم گیرنده درباره استاندارد خودرو، خود از جمله مشکلات موجود است. در حالی که برزگری، از غیر استاندارد بودن پیکان وانت سخن گفته، فرمانده راهور ناجا از شمارهگذاری چندین خودروی دیگر خبر داده و این در حالی است که رییس موسسه استاندارد، اطلاعی از دلیل این کار ندارد! این یک بام و دو هوایی و تعدد مراکز تصمیمگیری در این زمینه، سبب شده مشکلات زیادی برای خودروسازان ایجاد و سرانجام سبب سرگردانی شهروندان شود، به گونهای که سردار اسکندر مومنی، فرمانده راهور ناجا در سخنانی تأمل برانگیز، شمارهگذاری نشدن خودروهای تولیدی را بر گردن خودروسازان انداخته و این پرسش باقی است که بی توجه به سرگردانی خریداران خودرهای تولیدی و یا کسانی که محصولات خوردوسازان را ماهها پیش، پیش خرید کردهاند، اکنون چه باید بکنند و یا کارگرانی که به زحمت چرخ زندگی خانواده خود را میچرخانند، چگونه میتوانند بیکاری چندین ماهه را تحمل کنند؟!