اجرای تصمیم زودتر از توافق؛

پاسکاری خریداران و بیکاری کارگران تبریزی

عدم شماره گذاری یکباره خط تولید پیکان وانت توسط اداره استاندارد، بیش از پنج هزار کارگر این گروه صنعتی در تبریز را با خطر بیکاری روبه‌رو کرده است.
کد خبر: ۱۹۷۶۰۵
|
۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱ 17 October 2011
|
7246 بازدید
|
سرویس اجتماعی ـ شماره‌گذاری پیکان ‌وانت، در حالی با صلاحدید سازمان استاندارد متوقف شد که کارخانه ایران‌خودروی تبریز با بیش از پنج هزار کارگر، تنها خط تولید این وانت را در اختیار دارد و از روز گذشته، فعالیت آن مختل شده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، عدم شماره‌‌گذاری یکباره خط تولید پیکان وانت توسط اداره استاندارد، بیش از پنج هزار کارگر این گروه صنعتی در تبریز را با خطر بیکاری روبه‌رو کرده است.

این در حالی است که بنا بر توافقات انجام شده میان سازمان استاندارد و شرکت ایران‌خودرو، قرار بوده تا این شرکت تا پایان سال، خط تولید وانت ال90 را جایگزین پیکان وانت بکند تا این واحد تولیدی با تولید محصولی دیگر به کار خود ادامه داده و از بیکاری کارگران آن جلوگیری شود، اما در اقدامی غیرمنتظره، این مؤسسه از عدم اجازه شماره‌گذاری این خودرو از روز گذشته خبر داد که این مسأله، عملا به معنای متوقف شدن خط تولید ایران خودروی تبریز و بیکاری کارگران است.

اقدام به استانداردسازی خودروها، کار بسیار مناسبی است تا از حوادث برای شهروندان جلوگیری شود، اما پرسش اینجاست که مگر نباید سیاست‌های استانداردسازی محصولات داخلی با اعمال این سیاست‌های استانداردی بر واردات کالاهای مشابه هماهنگی وجود داشته باشد تا اعمال قانون دچار یک بام و دو هوا نشده و اهداف و نتیجه حاصل شود؟ این در حالی است که محصولات خودروی چینی با استانداردهای به مراتب پایین‌تر، اکنون وارد کشور شده و به آسانی شماره‌گذاری می‌شوند.

از سوی دیگر، اعمال قانون استانداردسازی بر خودروسازان باید به گونه‌ایی باشد که همانند کاهش تعرفه واردات خودرو، آسیب‌های احتمالی بر کارگران موجود از یک سو و اشتغال و  کاریابی از سوی دیگر به حداقل خود برسد؛ برای این منظور، آیا بهتر است بر اساس برنامه زمان‌بندی شده و توافقات انجام شده، حرکت کرد.

وانت گریت وال که از چین وارد می‌شود، در حالی شماره‌گذاری می‌شود که نه تنها از کیفیت به مراتب بدتری نسبت به تولیدات مشابه داخلی برخوردار است، بلکه به دلیل وارداتی بودن آن، نزدیک 12,500,000 تومان قیمت‌گذاری شده است. که اجازه ورود این خودرو و سایر خودروهای غیر استاندارد و توقف خط تولید پیکان وانت آن هم زودتر از موعد، شایبه غیر کارشناسی بودن این اقدام را در اذهان کارشناسان متبادر می‌سازد.

البته متمرکز نبودن واحد تصمیم گیرنده درباره استاندارد خودرو، خود از جمله مشکلات موجود است. در حالی که برزگری، از غیر استاندارد بودن پیکان وانت سخن گفته، فرمانده راهور ناجا از شماره‌گذاری چندین خودروی دیگر خبر داده و این در حالی است که رییس موسسه استاندارد، اطلاعی از دلیل این کار ندارد! این یک بام و دو هوایی و تعدد مراکز تصمیم‌گیری در این زمینه، سبب شده مشکلات زیادی برای خودروسازان ایجاد و سرانجام سبب سرگردانی شهروندان شود، به گونه‌ای که سردار اسکندر مومنی، فرمانده راهور ناجا در سخنانی تأمل برانگیز، شماره‌گذاری نشدن خودروهای تولیدی را بر گردن خودروسازان انداخته و این پرسش باقی است که بی توجه به سرگردانی خریداران خودرهای تولیدی و یا کسانی که محصولات خوردوسازان را ماه‌ها پیش، پیش خرید کرده‌اند، اکنون چه باید بکنند و یا کارگرانی که به زحمت چرخ زندگی خانواده خود را می‌چرخانند، چگونه می‌توانند بیکاری چندین ماهه را تحمل کنند؟!
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
شهروند خوب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
بابا شماره كنيد مردم بيكار نشن حالا يه تعدادي هم مردن كه مردن اين بنده خدا ميخواست 30 سال ديگه بميره الان مي ميره در عوض كارگرا توي تبريز بيكار نمي شن البته سود ايرانخودرو هم خيلي مهم نيست . ما به جان عمه بزرگمان به فكر بيكار شدن مردميم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
ای بابا چند ساله که نیروی انتظامی به ایران خودرو اخطار داده بود که این خودرو قابلیت شماره گذاری نداره .........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
آقا جان ایجاد 2.5میلیون فرصت شغلی داریم نگران بی کاری نباشید .
آرین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
مسولین ایران خودرو خوب این اقشار زحمتکش را جلو انداخته اند تا بی توجهی خود به قانون را توجیه نمایند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
در خصوص پيكان وانت مونتاژتبريز قبلا هم بنده در اين ستون تابناك نظر گذاشته بودم كه توجهي نشد واصلا درج نشد .اين نوع وانت تمام بدنه در تهران ساخته ميشود سپس با تريلر هاي محصوص حمل ماشين به تبريز حمل ميشود در تبريز موتور و ساير قطعات روي ان سوار ميشود مجددا براي فروش وتوزيع به تهران حمل ميشود توجه كنيد اين هزينه ي سنگين دوبار حمل آنهم با فاصله 600 كيلومتر از جيب مصرف كننده ي بيچاره پرداخت ميشود بعد مي گوييم در چند شهر كارخانه خودرو سازي داريم هنوز بنده نميدانم قطعات داخلي اين ماشين هم به همين ترتيب به تبريز حمل ميشود يا نه بنظرم فقط ذهن خلاق مديران ايران خودرو ميتواند اينگونه در شهرهاي مختلف دست به راه اندازي كارخانه بزند و بس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
بیکار شوند چی میشه مگه؟!!
زارعي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
همين مشكل براي پرايد 132 هم وجود دارد . بنده با وجود اينكه بيش از بيست روز قبل اقدام به خريد پرايد 132 كردم ولي تابحال راهنمايي و رانندگي از شماره گذاري آن امتناع مي كند.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
آقایان تصمیم گیرنده !!! اگر واقعا به فکر کیفیت خودرو و جان مردم هستید و در این میان بیکاری قشر عظیمی از مردم هم شما را از تصمیم راسختان بر نمی گرداند بیایید صنعت خودرو سازی را رقابتی نموده و این همه دغدغه کیفیت ر نخورید چون آنقدر خودرو با کیفیت در دنیا تولید می شود که کسی به خودرو داخلی فکر هم نمی کند و خیال شما هم راحت می شود بی خیال بی کاران بگذارید بگویند چه مسئولان دلسوری دارند اینا!
سها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
5000نفر بیکار بشوند بهتره، یا بیش از اینها در اثر آلودگی بمیرند!؟؟ وانگهی، مدیرانی که الان دم از بیکار شدنها میزنند، می توانستند با توجه به قانون، اقدام به اصلاح و تغییر خط تولید کنند تا الان به بهانه بیکار شدن عده ای، منبع دود و آلودگی تولید نکنند!
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟