سرویس اجتماعی ـ محدودیت استفاده از دوچرخه برای بانوان در سطح شهر، یکی از دغدغههای مسئولانی شده است که برای رفع آلودگی هوای پایتخت، بهترین وسیله را دوچرخه میدانند؛ بنابراین، در همین راستا، برخی به فکر افتادند تا این وسیله پاک را برای استفاده بانوان بهینهسازی کنند.
سیدمحمد حسینی، رئیس هیأت مدیره یکی از شرکتهای طراح دوچرخه برای بانوان، در گفتوگو با خبرنگار «تابناک» اظهار داشت: برای طراحی این دوچرخه، چهار ماه وقت صرف شده تا مشکلات شرعی که برای دوچرخه عنوان میشد، رفع شود و با توجه به نیازهای جسمی بانوان، یک تغییر عمده نیز در دوچرخهها صورت گرفت و کمی برقی شدهاند.
حسینی با اشاره به طرح دوچرخه سواری و سلامت گفت: این طرح به صورت پایلوت در پارک بانوان (بهشت مادران) در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: طرح دوچرخه سواری سلامت با هدف کاهش بیماری بانوان مطرح شده و هماکنون نیز یکی از روشهای درمان برای کسانی است که عمل باز میکنند و توسط پزشکان توصیه میشود.
وی با تأکید بر اینکه نخستین شبکه دوچرخه سواری توسط این گروه راهاندازی شده، افزود: هماکنون تنها راه چاره برای از بین بردن ترافیک پایتخت، استفاده از دوچرخه است و تا محدودیت استفاده از دوچرخه برای بانوان در تهران رفع نشود، طرح دوچرخه با شکست روبهروست.
شبکههای دوچرخه سالانه هفتصد میلیون تومان هزینه دارندحسینی در ادامه گفت: هرچند شبکه دوچرخه در حال حاضر سالانه برای شهرداری هفتصد میلیون تومان هزینه در بر دارد؛ اما به صورت عملی ما شبکهای را داریم که تنها با دریافت دویست تومان به افراد دوچرخه تحویل میدهد و همین مبلغ اندک، مخارج شبکه را تأمین میکند.
وی افزود: استقبال مردم از دوچرخه خوب است، ولی کافی نیست، باید زیرساختها، مسیر رفت و آمد دوچرخه را آماده و تلاش کنیم تا موانع استفاده دوچرخه برای بانوان را برطرف کنیم تا این قشر از جامعه نیز بتوانند از آن بهره گیرند.
وی خاطرنشان کرد: طراحی دوچرخه ویژه بانوان به پایان رسیده و در مرحله مدلسازی است، اگر برای تولید آن کمک شود تا دو ماه آینده، شاهد ورود دوچرخههای اسلامی در سطح شهر خواهیم بود.
حسینی گفت: هرچند در طرح دوچرخههای اسلامی، دیگر دوچرخهای در کار نیست، بلکه سه چرخ جایگزین میشود، ولی امیداریم روزی ببینیم که هر طرح و ایدهای را سیاسی نکنیم.