سرویس اجتماعی ـ گویا روند کوچ ستارگان از صدا و سیما ادامهدارد؛ هنرمندانی که برنامهسازان محبوب مردم هستند و سختگیریها و کجرفتاریها رنجورشان کرده است / به تازگی، گروه برنامهسازان کودک هم مجال بسیاری برای عرض اندام در تلویزیون برای خود نمیبینند و اکنون نوبت عموهای «فیتیلهای» شده تا از رسانه فراگیر صدا و سیما به شبکه ویدیویی خانگی پناه ببرند!
به گزارش خبرنگار «تابناک»، گروه هنری «فیتیله» در روز اختتامیه هجدهمین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها، با حضور در غرفه این پایگاه خبری، ضمن ابراز خوشحالی از بازگشت دوباره به برنامههای کودک، از ویژگیهای کار جدیدشان گفتند.
علی فروتن، عضو گروه «فیتیله» در این باره گفت: اتفاقی که افتاد و ما را برای مدتی از برنامه سازی بازداشت، در مجموع به سود برنامه شد و پس از هشت سال، با یک نگاه جدید و تازه برگشتیم که نتیجهاش سری جدید این برنامه است که بنا بر آمار چند روز پیش، با 92 درصد مخاطب، توانسته جای خوبی در میان برنامهها برای خودش باز کند و پربینندهترین برنامه لقب گرفته است.
حمید گلی، دیگر عضو این گروه گفت: تلاش کردهایم که در سری جدید برنامه، همه مواردی را که باید آن را ارتباط با کودکان بگوییم، دسته بندی کنیم تا بتوانیم از دو ساعت وقت برنامه به خوبی بهره ببریم. مثلا همه مسایل اجتماعی را یکجا دستهبندی کردهایم تا هر کسی از نگاه خودش وارد بحث نشود و مسایل در حد شعار باقی نماند.
محمد مسلمی، عضو دیگر «فیتیله»ایها درباره نحوه انتخاب موسیقیهای برنامه میگوید: دو گروه داریم که کار موسیقی سنتی میکنند و سعی بر این داریم تا از همه ملودیهای قدیمی در این کار بهره گیریم و برنامه را از این نظر پربارتر کنیم و فرهنگسازی هم کرده باشیم؛ به گونهای که مثلا ملودی «عمو سبزی فروش» را که کارکرد منفی داشت، به گونهای تغییر دادیم که با بهره از آن، خواص سبزیها را به کودکان آموزش میدهیم، هرچند عدهای به یاد خاطراتشان میافتند و از بابت استفاده از ملودیهای اینچنینی به ما خرده میگیرند!
فروتن درباره استفاده از اسطورههای باستانی کشورمان در برنامهسازی برای کودکان گفت: در سری جدید برنامه، به اسطورههای ایرانی توجه بیشتری کردهایم و نقالی شاهنامه را در برنامهمان گنجاندهایم. احساسمان این است که پرداختن به اسطورههای کشورمان، رسالت تلویزیون است، ولی باید در نظر داشته باشیم که در هفته، تنها دو ساعت وقت داریم و این زمان، کفاف بسیاری از کارها را نمیدهد؛ افزون بر اینکه باید توجه داشت که برنامهریزی کلی و دسته بندی مسایل به خود شبکه برمیگردد.
گلی درباره فعالیتهای جانبی گروه گفت: به زودی تلهتئاترهایی تهیه خواهیم کرد که به صورت سی دی خانگی به بازار میآیند و بنده و آقای فروتن تهیه کننده آن هستیم. این مجموعه بیست بخش خواهد داشت و الهام پاوهنژاد هم در آن به ایفای نقش خواهد پرداخت.
فروتن در ادامه گفت: برای اجرای این کار، سوله 600 متری را در نظر گرفتهایم و دکور آن را هر بار به شکل یک شهر با نمای کودکانه آماده میکنیم. کار به این صورت است که در هر پنجشنبه، فردی با گاری به محله میآید و با فضایی جدید روبهرو میشود و برای کودکان داستان میگوید.
مسلمی در ادامه افزود: در این مجموعه که «خنده، گریه، یه قصه» نام دارد، علاوه بر پاوه نژاد، مریم سعادت ـ که بخشهای عروسکی کار را عهدهدار خواهد بود ـ به گروه ما اضافه شده و از اهدافمان این است که در مسایل روانشناسی کودک و خانواده بیشتر فعالیت داشته باشیم.
وی افزود: به استقبال شدید از کارمان اطمینان داریم و امیدواریم که این مجموعه بتواند رکورد فروش در رسانههای خانگی را بشکند.
پاوهنژاد، عضو جدید گروه «فیتیله» در حال رونمایی از عروسکهای برنامه «گریه، خنده، یه قصه»