به بهانه غرق شدن شماری از هم‌وطنانمان + تصاویر

چه کسی به ناجی غریق نیاز دارد، مردم یا...؟

مدیران اینقدر غرق در اموراتشان بودند که پاک یادشان رفت، ایمنی دریاچه پارک شهر چگونه تأمین خواهد شد؛ تا دقایقی پس از اینکه خبر غرق شدن تعدادی کودک را شنیدند... اکنون دوباره تاریخ در حال تکرار است؛ مردمانی که جان می‌بازند و مدیرانی که نجات غریق لازم دارند!
کد خبر: ۲۲۱۷۸۱
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶ 24 January 2012
|
48748 بازدید
|
سرویس اجتماعی ـ غرق شدن یک شناور مسافربری در سواحل بندرعباس، شاید آخرین خبری بود که در میان همهمه اخبار روزهای آغازین هفته، نظر‌ها را به خودش جلب کرد؛ شناوری که برخی نام کشتی را بر آن می‌گذارند، ولی هنوز کسی به درستی از شمار سرنشینان آن نیز خبر ندارد!

به گزارش «تابناک»، نامناسب بودن شناور‌ها و اسکله‌های مسافری غیر استاندارد، موجب شده است که در هر سال، نزدیک ۲۵ نفر از هموطنان عزیزمان در سوانح دریایی، جان خود را از دست دهند؛ مثل حادثه چند روز پیش در سواحل جنوبی کشورمان که داغ آن هنوز تازه است.

مدیر عامل تعاونی قایقداران هرمز گفت: شناور غرق شده، بدون توجه به هشدارهای تعاونی، اقدام به حرکت کرده بود. متأسفانه این اتوبوس دریایی که حامل بیست گردشگر از شهر مشهد بود، صبح شنبه، دربستی از بندرعباس به هرمز تردد کرده بوده که حوالی ساعت ۱۷ به همراه مسافران خود، قصد برگشت داشته که به دلیل کمبود سوخت در نزدیکی‌های سواحل بندرعباس دچار حادثه می‌شود. / مهر
گزارش‌ها حاکی است، حادثه اخیر هنگامی رخداد که این کشتی مسافربری کوچک (بخوانید‌‌ اتوبوس دریایی!) در دریایی توفانی، در محدوده اسکله شهید حقانی بندر عباس و جزیره هرمز در حرکت بوده که دچار سانحه می‌شود و بدین ترتیب، حادثه تلخ دیگری رقم می‌خورد که هم‌اکنون همه از کوتاهی احتمالی در آن تبری می‌جویند.

این در حالی است که به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، اسکله شهید حقانی بسته و این کار غیرقانونی بوده است، در صورتی که یکی از نجات یافتگان این شناور، می‌گوید: «نزدیک ساعت ۱۶ روز شنبه از هرمز سوار اتوبوس دریایی شدیم...» دقت کنید: از هرمز نه از بندر شهید حقانی!

اما نکته اینجاست که علی اکبر صفایی که با ایرنا مصاحبه می‌کرد، شمار نجات یافتگان حادثه را هفت نفر اعلام کرد و افزود: از سرنوشت ۲۲ سرنشین دیگر این کشتی اطلاعی در دست نیست. اما این آمار در دیگر منابع خبری، پنج نجات یافته، شانزده جان باخته و یک نفر ناپدید ذکر شده است.

تا همینجا کافی است که این ابهام را در کنار اشتباه نخستی گذاریم که با شروع سفر آخر این شناور در شرایط جوی نامساعد آغاز شده است تا ناخودآگاه ذهن به سوی مدیریت نادرست در این اسکله و یا سطوح بالا‌تر امر هدایت شود. اینجاست که ذکر تعطیل بودن اسکله و یا غیر قانونی بودن استفاده از آن، نه تنها باری از مسئولیت مدیران خاطی کم نمی‌کند، بلکه می‌تواند سرچشمه پرسش‌های بیشتری هم باشد.


مشکل امداد رسانی در سراسر این حادثه مشهود بود

مدیرانی که وظیفه نظارتی هم دارند، ولی تا زمان حادثه انگار که نیستند، تا جایی که پس از ساقط شدن یک شناور فرسوده که از جنس فایبر گلاس بوده، همه را مقصر می‌دانند، جز خودشان که مجوز رفت‌وآمد آن را صادر کرده‌اند!

این در حالی است که گفت‌وگوی بانوی ۶۵ ساله‌ای که از این سانحه نجات یافته است، بر ابهامات بزرگ‌ترین سانحه دریایی (دست کم در دهه اخیر) می‌افزاید؛ جایی که خانم بهادری به فارس می‌گوید: در شروع حرکت ما، هوا آفتاب بود. پس از نزدیک ربع ساعت یا کم و بیش، ناخدا گفت که بنزین تمام کرده و دستپاچه شد تا اینکه افراد گروه از وی خواستند تا با گارد ساحلی (نیروهای امدادی) تماس بگیرد... تا رسیدن نیروهای امدادی زمان زیادی گذشت و زمانی که شناور ناجی به ما رسید، قایق سالم و استوار بود، اما احساس می‌شد که این گارد کارآزموده نبود و یا نیروهای آن کارشان را درست بلد نبودند؛ ‌ نتوانستند طوری در کنار ما پهلو بگیرند که بتوانیم سوار شناور ناجی شویم.
استاندار هرمزگان پس از عیادت از مجروحان حادثه شناور مسافری غرق شده گفت: باید بر پایه کار کار‌شناسی همه جوانب این حادثه بررسی شود و مطمئن باشید با هر فرد و یا مجموعه‌ای که در پدید آمدن این حادثه مقصر بوده، برخورد خواهد شد... با تصمیماتی که در جلسه امروز گرفته شد، قرار شد تا از تردد شناورهای غیرمجاز و بی‌کیفیت در آبهای استان هرمزگان جلوگیری شود. / مهر


خانم بهادری در ادامه گفت: پس از اینکه شناور ناجی ما را ترک کرد، فکر کردیم که به دنبال نیروی کمکی رفته که به یکباره مسافران فریاد زدند «آب وارد قایق شده است!» به این ترتیب، شناور ناجی برگشت اما نزدیک نشد و فقط طناب انداخت. کمی بعد هم که شناور ناجی هر چه خواست در کنار قایق ما قرار بگیرد، نتوانست و فقط چند بار با آن برخورد کرد که مسافران فریاد زدند که قایق در حال پر شدن از آب است.


و بدین شکل، سانحه‌ای دریایی رخ می‌دهد که از نظر تعداد قربانیان، از غرق شدن کشتی ایتالیایی کاستا کنکوردیا با چهار هزار و دویست و بیست و نه نفر سرنشین هم سنگین‌تر تمام می‌شود! شانزده جان باخته (و یک نفر مفقود) در مقابل دوازده نفر بی‌جان شدهٔ تایتانیک ایتالیایی!

رئیس تعمیرات زیر آب شرکت نفت فلات قاره ایران جریان غرق شدن کشتی کوشا-۱ را این گونه توضیح داد: در ساعت ۱۹ پنج شنبه ۲۸ مهر‌ ماه یک فروند کشتی عملیاتی به نام کوشا-۱ در ۱۱ مایلی عسلویه به دلیل توفانی بودن دریا غرق ‌شد. مأموریت این کشتی، کیسه‌گذاری زیر خطوط لوله تازه تأسیس فاز ۱۲ پارس جنوبی بوده است... متأسفانه، کشتی گرفتار توفان شد... در این میان امواج با ارتفاع ۱۲ فوت به پهلوی کشتی برخورد می‌کردند و باعث جدا شدن و حرکت مخزن اکسیژن به سمت پاشنه کشتی شد... این اتفاقات در مدت زمان بسیار کوتاهی رخ داده و به همین دلیل پرسنل کشتی غافل‌گیر شدند و سیزده نفر از پرسنل کشتی جان خود را از دست دادند.
اما فارغ از این مسائل، با تکرار غیر قابل توجیهی از حوادث دریایی روبه‌رو هستیم که غالبا با تلفات جانی همراه هستند و متأسفانه، تدبیری برای مقابله با آن اندیشیده نشده است. تکرار حادثه‌ای از جنس آنچه برای شناور به ظاهر غیر استاندارد کوشا ۱ رخ داد.

حوادث مشابهی که نخستین راه مقابله با آن‌ها، می‌تواند آموزش و تربیت نیروهای کارآزموده در این زمینه باشد و در موازات آن، توجه به مقوله ایمن‌سازی شناورهای گوناگون؛ بدین ترتییب که تدابیری بیندیشیم که شناورهای فرسوده، هر چه زودتر از چرخه استفاده بیرون شده تا مردم مجبور نباشند، برای مسافرت‌های دریایی، از وسایلی بدون ایمنی و فرسوده استفاده کنند.





تصاویری از نجات یافتگان سانحه بندرعباس







اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۹۳
مازیار
|
United States
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
"دقت کنید: از هرمز نه از بندر شهید حقانی"

خب پیاده کردن مسافر در بندر تعطیل شهید حقانی غیرقانونی محسوب می‌شده. نمی‌شده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
خوب تناقض رو میگه. هر کس یه چیزی میگه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
بندر نه اسکله. این اسکله در بندر عباس قرار داره
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
معلوم هست چی میگی؟؟؟؟یعنی تو این طوفان اگه مسافر رسید باید بگن برو همون جا که بودی؟؟؟؟
یعقوب - بندرعباس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
گیریم ناخدا مقصر اما انصاف هم خوب چیزیه. چرا ناخدای شناور ناجی بجای سوار کردن مسافرای قایق اونهارو بکسل کرده؟؟؟ مقصر اصلی ناخدای شناور ناجیه نه اون ناخدای بخت برگشته مسافربر که دنبال یه لقمه نون حلاله اما فعلا دیوارش از همه کوتاهتره.
محمد ک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
ببخشید آقایون و خانوم ها:
1.چه کسی به این قایق ها یا لنجهای فرسوده اجازه میده که کار کنند؟
2.به چه علت ناخدا در شرایط بد دست به این کار زده؟
3.سوخت لنج رو چرا نگاه نکرده

4.در شرایط جوی بد شناور سازمان بنادر نتونسته پهلو بگیره و مسافران رو سوار کنه پس مجبور به بکسل شده
"زود تصمیم نگیرید"
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
تو خیلی بی رحمی. متاسفم برات
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
آشفته ترین شهر ایران بندرعباس است...
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
قابل توجه اون کسی که نظر داده آشفته ترین شهر ایران بندرعباسه...پ ن پ حتما سر و سامون دار ترین شهرهای ایران تهران و شهر های شمالن دیگه!!!!هنوز اون حادثه تلخ غرق شدن دخترای دانش آموز با قایق تفریحی تو استخر پارک ملت یادمون نرفته.یا آمار کشته های هر سال تو دریای خزر... نمیدونم چند نفرن هر سال 100یا 200 حالا گیر دادی به دریای طوفانی بندرعباس...دریای طوفانی رو ندیدی.فکر کردی مثله دریای خزره...تورو خدا این نظرمو بزار.خواهش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
واقعا چه زیبا نوشته ای . ای همشهری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
اون حادثه فکر کنم تو پارک ملت نبود به نظر پارک شهر بودش
شهروند
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
خدمت امير خان عرض كنم كه پارك ملت نبود اون اتفاق تو درياچه پارك شهر بود
امير
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
چيزي نداري بگي گير داديين.حالا هر جا كه بود پارك شهر يا ملت يا ... چه اهميتي داره مهم حادثه بوده كه تو يه پارك اتفاق افتاده اونم وسط شهر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
همه مقصرند دراین حادثه.....از استانداری و فرمانداری که سنگ یک تعداد افرادی که تحت عنوان مالک و ناخدای اتوبوس دریایی دارند با جان مردم بازی می کنند و همین استانداری و فرمانداری از آنان حمایت میکند و از طرف دیگر سازمان بنادر وکشتیرانی که مداوم به آنان مجوز ساخت و فعالیت می دهد. هرچند سازمان بنادر به ناچار وتحت فشارهمین استانداریها و فرمانداریها مجبورند این مجوز را بدهد ولی ایکاش عوامل بیرونی درکار سازمان بنادر دخالت نمیکردند و اجازه می دادند این سازمان مطابق کنوانسیونهای بین المللی و عرف دنیا در رابطه با اینگونه شناورها اقدام میکردند.
nashenas asbani
|
United States
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
یادمه یک مسابقه تلویزیونی بود مال گروه امداد ونجات با اجرای حسینی جالبه این افراد توی اب که میافتادن نمیتونستن شنا کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
جهت تنویر افکار عموم عرض می کنم:
گروههای امداد و نجات تخصصی هستند، دریایی، کوهستان، هوایی و جاده ای
لازم نیست همه تیمها تمام فنون امدادی را یاد بگیرند
خلیل قنبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
همه دروغ میگویند
پاسخ ها
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
خدا لعنت کنه هرچی ادم دروغگو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
در جریان غرق شدن یک کشتی اندونزی در آذرماه امسال بیش از 110 ایرانی کشته شدند که اجساد آنها هنوز هم شناسایی نشده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
يک کشتي غير مجاز که در حال فراري دادن تعدادي پناهنده به استراليا بود که تعداديشون ايراني بودند.
خلیل قنبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
بگذارید من که اصالتا هرمزی هستم برایتان تعریف کنم.
کدام ناجی؟ کدام امدادگر؟ساعت 17 به بال بود که ناخدای من در اسکله شهید حقانی متوجه میشود قایقی در نزدیکی ولو شده با زحمت فراوان از دست مامورین برای نجات سرنشینان می رود که با رسیدنش به آنها جایقه نجات میدهد و چند نفری خودشان را میرسانند و مابقی می ترسند خودشان را به آب بزنند و وارد اتاق اتوبوس دریایی میشوند و درب را هم می بندند گمان میکنند که اگر رفت پایین آب وارد نمیشود. بلافاصله این چند نفر را به اسکله حقانی میرساند که یکی از ماموران بجای تشکر یک کشیده به کوش ناخدایم میزنند. می توانید برای تحقیق با این شماره تلفن تماس بگیرید. من در جاسک خدمت میکنم و نیروی دریایی امامت سپاه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
ها خليل
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
نه خودشون کاری میکنن نه میذارن کسی کاری کنه
این است اوج عدم مدیریت
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
ببخشید یه سوال : این جلیقه ها که بهمون میدن تو این اتوبوس دریایی ها . واقعا آدم رو روی آب نگه میداره؟
یک بار هم اتوبوسی که ما توش سوار بودیم بنزین تموم کرد اما دریا اروم بود . ولی همه ترسیده بودن شروع کردم واسشون آواز خوندن و دست زدن از یادشون رفت کمی
سید جعفر صابری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
خلیل عزیز دست درست برادر .متاسفم برای کسانی که در جای خودشان نیستند . تعریف ناجی کاملا واضع است . اما کاربران عزیز شناور ناجی باید عاشق .شجاع از جان گذشته و کار ازموده باشند ؟ هستند .؟فکر کنم بنابه تجربه واموخته هایم در دریا طرحی جامع وکابردی وبا کمترین هزینه به وزارت راه وترابری ارایه دادم که دو موتوره بودن شناورهای مسافری .داشتن جلیقه نجات ظرفیت شناور +3 مشعل نجات . کپسول دود. لایف رایف ولایف رینگ وجیره نجات و.....هم شاملش می شد . ولی شرط می بندم چون برخی از مدیران عزیز بنابه تخصص سر جایشان نیستند فکر کردند ؟ شاید قرار کسی جاشونو رو تنگ کنه .
مجید‍‍
|
United States
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
می‌خواهید تایید کنید یا نکنید. مشکل از عدم اعتماد مردم به مقامات دولتی است. وقتی مقامی می‌گوید قایق یا هوا یا هر چیزی نا امن است، مردم اعتمادی ندارند و اهمیتی نمی‌دهند. مردم برای این بی‌اعتمادی دلیل و سابقه هم دارند البته.
mahmood
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
با سلام من در جنوب بودم وچندین سال روی اب حرف این بنده خدا که اهل هرمز است را قبول دارم
نجات غریق کجا بود تا وقتی بجنبند هفتاد کشتی غرق میشود
وتازه وقتی رسیدند اول منتظرندکه چی پیش خواهد امد اگر کشتی ایتالیایی بود از 4200نفرشش شش هزار کشته داده بودیم
نه اموزشی درست ودرمان وفکر کنم بی انیزه هم بودند در نجات جان ادمها مشکلات زیاد است کاش اونجا بسیجیها یا سپاه بودند با چنگ ودندون همه را زنده نگه می داشتند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
ببخشید، اشتباهی مثبت دادم. کامل نخوندم اولش!
علوی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
وست عزیز ناشناس من هم همین اشتباه رو کردم. باعرض ارادت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
منم اشتباه مثبت دادم البته با خیلی از حرفاتون موافقم
هامون
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
به امید روزی که وقتی چیزی را انتخاب کنیم که تا تهش را خوانده باشیم!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
کاش یک کشتی آمریکایی اون نزدیکیا بود که مثل هفته های قبل که جان چندین هموطن ماهیگیر را نجات دادن اینها را هم نجات میدادن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
فکر کنم همه مثبتشون رو به خاطر جمله آخر پس گرفتن! منم پس می گیرم! بهتره به جای گفتن جمله اخر می گفتی اگه هر کسی سر جای خودش باشه و آموزش دیده و مسئولیت پذیر باشه این مشکلات پیش نمیاد! لازم نیست یه گروه جایگزین گروه دیگه با تخصص های دیگه بشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
من مثبت دادم. اگر میشد 1000 تا مثبت دیگه هم میدادم. لطفا از طرف کسی حرف نزن. خودت پس گرفتی مبارکت باشه.
ayda
| United States |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
اولشو خوب اومدیا ولی آخرشو.... منفی دادم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
منفی * 10000!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
من افتخار می کنم منفی رای دادم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
دوستان نگران نباشین با منفی من منفی اش بیشتر شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
من اشتباهی منفی دادم
آخرش رو نخوندم!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
این را به عنوان یک مطلع می گویم حدود دو سال است که به این برادران استانداری التماس می شد که این اتوبوس های دریایی حداقل استاندارد های لازم جهت دریانوردی را ندارند ولی هر بار به دلیلی از کنار گذاشتن آنها جلوگیری می شد و حالا که کار از کار گذشته همه شدند مدعی قانون...
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟