سقوط و واژگونی بر بالای رخدادهای جادهای نیمه نخست نوروز امسال تکیه زد؛ حالا فکر میکنید چگونه یک خودرو ممکن است واژگون شود یا به زبان عامیانهتر، چپ کند؟!
به گزارش «تابناک»، اصفهان، بندر عباس، شیراز، مازندران، تبریز، مشهد و... بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک کشورمان روزهایی را میگذرانند که در طول سال بینظیر هستند؛ شلوغ و آکنده از مردمانی که برای گذراندن تعطیلات نوروزیشان، سفر را انتخاب کردهاند؛ سفری که در کشورمان با اتومبیل گره خورده و به هزار و یک دلیل، از ریسک بالایی برخوردار است.
«همیار پلیس» از آن دسته طرحهایی است که جا دارد، هزار تشکر از بانیانش داشت؛ طرحی دوراندیشانه که هدف گذاری شد تا سکوی اولی کشورمان در مرگ و میر حوادث جادهای را بشکند. سردار مومنی درباره این طرح میگوید: نقش همیاران پلیس در کاهش رخدادها و نیز رعایت قانون مؤثر است؛ هر چند نقش تأثیرگذاری اصلی را زمانی ایفا خواهد کرد که این کودکان بزرگ شدند، اما همین نقش در کودکی منجر به رعایت دو عامل بالفعل حضور یک پلیس در خودرو در کنار خانواده و تذکر را دارد و از سوی دیگر، عادت به قانونگرایی را از کودکی نهادینه میکند که دو کارکرد اصلی این طرح در کوتاهمدت و بلندمدت است. این در حالی است که بر پایه آمارها در نیمه نخست تعطیلات نوروزی امسال، واژگونی با ۳۹ درصد، بیشترین نوع تصادفات رخ داده را تشکیل میداد و انحراف به چپ با ۲۳ درصد و نیز تخطی از سرعت مطمئنه با ۱۶ درصد، در رتبههای بعدی جای گرفتند؛ البته با کاهش چند درصدی در تلفات جانی در مقایسه با مدت مشابه پارسال.
بهبودی شاخصهای آماری، در حالی رخ میدهد که سال گذشته (۹۰) با کاهش چشمگیر مرگ و میر حوادث جادهای به پایان رسید و گزارههایی چون اعمال قانون جدید راهنمایی و رانندگی، رعایت قوانین توسط مردم، افزایش سرعت کمک و نجات و... منجر به کاهش بیست هزار نفری تلفات اعم از کشتهها و زخمیها در تصادفات جادهای کشور شد و بدین ترتیب، جمعیتی معادل یک شهر کوچک از مرگ رهایی یافت.
این در حالی است که با افزایش نزدیک 10 درصدی سفرهای نوروزی به نسبت سال گذشته روبهرو هستیم و با این حساب، میتوان پیش بینی کرد که آمار تلفات جادهای در سال جاری کاهش چشمگیری را تجربه خواهد کرد که تحقق این امر، جای بسی خوشحالی دارد؛ اما با نگاهی به حوادث رخ داده در روزهای اخیر، درخواهیم یافت که با رعایت چند نکته ظریف، به راحتی میتوان همین آمار رو به کاهش را هم به کمترین میزان رساند.
سردار مومنی، روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش نزدیک ۲۰ درصدی تخلفات جادهای در دور نخست سفرهای نوروزی، گفت: در نتیجه این روند نزولی، شاهد کاهش تصادفات منجر به مرگ نیز هستیم.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: در نوروز امسال، نزدیک ۶۵۰ فقره واژگونی منجر به مرگ یا جرح در سراسر جادههای کشور ثبت و گزارش شد که متأسفانه، علت بیشتر این واژگونیها خستگی، خواب آلودگی و یا سرعت غیرمجاز حین رانندگی بوده است.
هر چه به روزهای آخر تعطیلات نوروزی نزدیکتر شویم، جادهها و اتوبونها شلوغتر میشود و طبیعتا خستگی و تأخیر بیشتری در انتظار مسافران و رانندگان خواهد بود. اینجاست که پلیس توصیه میکند که بازگشت از سفر را با روزهای آخر تعطیلات نیندازیم و حتما محدودیتهای ترافیکی روزهای پایانی تعطیلات نوروز را مد نظر قرار دهیم، اما چه کنیم که بسیاری از ما ایرانیان کارمان را به دقیقه نود موکول میکنیم؛ برای این دسته از مسافران هم بد نیست که تماس با مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راه راهور ناجا (شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ در ده خط و به طور شبانه روزی) را توصیه کنیم تا با آگاهی از وضعیت راههای کشور، برآورد درستتری از راه پیش رویشان داشته باشند. این در حالی است که بر پایه آمار، سه چهارم تصادفهای نوروز امسال، بین ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب رخداده و بارندگیهای چند روز گذشته نیز تاثیر بسیاری بر افزایش میزان تصادفات داشته است؛ اندکی تامل در این آمار نشان میدهد که هنوز بسیاری از ما نسبت به رعایت قوانین دقت کافی را نداریم و چه بسا برخی از نکات مهم را از فرط سادگی دست کم میگیریم؛ چیزی مثل استراحت در زمان خواب آلودگی و یا کاهش سرعت در جادههایی که با بارش برف و باران لغزنده شده است.
اینجاست که در آستانه آخرین روزهای تعطیلات که همیشه بیشترین ترافیک جادهای کشورمان را رقم میزند ـ و طبیعتا با بیشترین میزان خطر همزمان است ـ بایستی همگی به کمک بشتابیم و به مسافرانمان یادآوری کنیم که لازمه سفر مطمئن، رعایت قوانین است؛ بگوییم که لازمه عملکرد درست اندامهای بدن، استراحت و خواب کافی است؛ تذکر دهیم که ریسک یک سبقت غیر مجاز در چند روز آینده بسیار بالاتر از روزهای دیگر است (!)؛ خواهش کنیم که در جادههای لغزنده آرامتر برانند و... .
باور کنید که اگر به سراغ کسانی برویم که خودروشان به هر دلیل واژگون شده (البته کسانی که از این رخداد جان به در برده باشند!)، هیچ یک باورشان نمیشده که به این سانحه دچار شوند؛ اینجاست که شاید تکرار این پرسش و تعمق برای یافتن پاسخ، راه بدی برای تجربه ذهنی یک ماجرای خیلی تلخ نباشد:
«چگونه میتوان خودروی چهار چرخ را چپ کرد؟»