اگرچه استیضاح وزیر کار از دستور کار خارج شد اما موج اعتراضات نمایندگان به رویکرد استیضاح کنندگان، همچنان ادامه دارد.
استیضاح شیخالاسلامی به درخواست حدادعادل از استیضاح کنندگان پس گرفته شد. رئیس مجلس هفتم در این نامه نوشته بود: «جناب آقای سعید مرتضوی به درخواست خود، حوالی ظهر روز شنبه 91.1.26 با اینجانب ملاقات کردند و نظر مشورتی بنده را درباره این موضوع جویا شدند اینجانب به ایشان پیشنهاد کردم برای حل استعفا کند جناب آقای مرتضوی نیز با قبول این مصلحتاندیشی پیشنهاد اینجانب را پذیرفتند و آمادگی کامل خود را برای استعفا هم در آن جلسه و هم در تماسهای مکرر تلفنی بعدی اعلام نمودند. اکنون با عنایت به آنچه گفته شد اینجانب ضمن تشکر از جناب آقای مرتضوی و توجه و اعتمادی که ابراز داشتهاند از شما دوستان عزیز که تقاضای استیضاح را امضا کردهاید درخواست میکنم از مطرح کردن استیضاح در جلسه علنی مورخه 91.1.27 مجلس شورای اسلامی خودداری فرمایید تا انشاءالله با پیگیری بیشتر استعفای جناب آقای مرتضوی به صورت کامل محقق شود و موجبی برای استیضاح باقی نماند.»
نامه پذیرش این درخواست را هم توکلی خواند که در آن آمده بود: «علت استیضاح نصب مدیر فاقد صلاحیت لازم و دارای پرونده مفتوح به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی بود، هدف نیز حفظ مصالح نظام و منافع بزرگترین سازمان اقتصادی - اجتماعی کشور بود که به 33 میلیون کارگر شریف شاغل و بازنشسته و خانوادههای محترم آنان و نسلهای بعدی تعلق دارد. حال که تلاشهای انجام شده برای تأمین هدف، بدون نیاز به استیضاح، با تعهد آقای مرتضوی و برادر ارجمند جناب آقای دکتر حدادعادل مبنی بر استعفا به ثمر نشست، فعلا استیضاح خود را پس میگیریم. بدیهی است اگر ظرف چند روز آینده پذیرش استعفا رسماً اعلام نشود، مجدداً تقاضای استیضاح تقدیم مجلس خواهیم کرد.»
متن نامه اول را حدادعادل پیش از آغاز به کار مجلس منتشر کرد و نامه دوم را هم احمد توکلی خواند و آنقدر تذکر و اخطار در پی داشت که به قول رئیس مجلس «اگر استیضاح انجام میشد، کمتر وقت مجلس را میگرفت»!
نخستین تذکر را مصطفی کواکبیان نماینده سمنان مطرح کرد و گفت: بر اساس آئیننامهای که جدیدا مجلس تصویب کرد، بعد از اعلام وصول استیضاح وجاهتی ندارد که اعلام شود استیضاح از حدنصاب افتاده است. دوستان به کنارهگیری آقای مرتضوی اعتماد کردهاند و گفتهاند که اگر مرتضوی کنارهگیری نکرد، استیضاح را دوباره در دستور قرار میدهیم ولی این مسئله به مجلس هشتم نمیرسد. اینکه یک فرد بین دو نفر حکمیت کند، به شأن مجلس مربوط میشود؛ هر چند بنده جزء استیضاحکنندگان نبودم ولی موضوع حکمیت به شئونات مجلس مربوط میشود.
وی گفت: به اعتقاد من بر اساس اصل 89 باید موضوع را به صورت اساسیتر دنبال کنیم چراکه آقای احمدینژاد گفته بود اگر استیضاح رای بیاورد، آقای مرتضوی را به عنوان سرپرست در وزارت کار قرار میدهم لذا من معتقدم این استیضاح با توجه به آئیننامه جدید نمیتواند از دستور خارج شود.
اما رئیسمجلس به او یادآور شد که اصلاح آئیننامه جدید را باید شورای نگهبان تائید و به مجلس ابلاغ کند که این مسیر هنوز طی نشده است. از این رو بر اساس آئیننامه کننی در روز استیضاح اگر تعداد از عدد 10 بیفتد، ما نمیتوانیم استیضاح را مطرح کنیم.
رئیس مجلس در خصوص موضوع حکمیت اظهار داشت: موضوع حکمیت مربوط به استیضاح کنندگان است؛ استیضاح کنندگان پذیرفتهاند که استیضاح را پس بگیرند بر این اساس ما بر اساس شکل آئیننامه نمیتوانیم غیر از این عمل کنیم.
محمدرضا خباز نماینده کاشمر هم در تذکر دیگری گفت: اینکه کشور را ماهها به چالش بکشند وبعد با حکمیت مساله را خاتمه دهند، کار عجیبی است. باید این کار را از روز اول میکردند و این همه هزینه را به کشور و وزارت کار و تامین اجتماعی تحمیل نمیکردند.
به گفته وی، این شائبه که این استیضاح یک کار سیاسی بوده و با هدف اصلاح امور کشور نبوده است؛ با این رویکرد استیضاح کنندگان تقویت شده است. خباز ادامه داد: نمیشود که آقایان هرگاه دلشان خواست استیضاحی را بنویسند و بعد بکشند کنار و با حیثیت قوه مقننه بازی کنند!
لاریجانی در پاسخ به وی، با بیان اینکه اخطار باید به نحوه عمل هیات رئیسه باشد، افزود: ما باید استیضاح را بر اساس آیین نامه اعلام وصول میکردیم و الان هم که از نصاب افتاده است، آن را از دستور خارج کنیم. بنابراین هیچ اشکال قانونی ای بر کار ما وارد نیست.
نادر قاضیپور نماینده ارومیه هم در تذکر دیگری گفت: هنگام طرح این استیضاح گفته شد که هدف از آن نیم نگاهی به انتخابات آتی و هیات رئیسه مجلس بعدی است که ما آن را نپذیرفتیم. اما حرکت امروز استیضاح کنندگان این شائبه را تقویت میکند. این بازی با کرامت و عزت مجلس و مردم است. اگر استیضاح مرتضوی انجام نشد چه؟ چطور به یک وعده اعتماد کردهاید و استیضاح را پس گرفتهاید؟ هنوز که این کار انجام نشده است.
علی لاریجانی هم با بیان اینکه مرضوی تعهد شفاهی داده است، افزود: شما با همکاران خودتان بحث کنید که چرا امضایشان را پس گرفتند، این ربطی به هیات رئیسه ندارد!
جواد جهانگیرزاده دیگر نماینده ارومیه هم با بیان اینکه حق استیضاح وزیر همچنان پا برجاست، افزود: آقای توکلی گفت که با بازپس گیری این استیضاح میخواهد شان مردم حفظ شود، اما شان مجلس چه میشود؟ اصطلاحات جدید در کار مجلس وارد شده است که مفهوم مشخصی ندارد. مثلا حکمیت یعنی چه؟ آن هم حکمیتی که سابقه تاریخی خوبی ندارد! شائبه حضور و مشورت «خاص» برخی نمایندگان هم ذهنیت خوبی ایجاد نمیکند. ادامه این مهندسیها در آینده خطرناک میشود که برخی از هم اکنون برای مجلس بعد و هیات رئیسه بعد دارند برنامه ریزی میکنند.
وی افزود: یعنی چه که بدون تضمین اساسی اعلام میکنند استیضاح را پس میگیرند و میگویند اگر استعفا ندهد او را دوباره استیضاح میکنند؟ میگویند که ایشان قول شرف داده است، مگر قول شرف در موازین قانونی ما پایبندی ایجاد میکند!
مهدی سنایی نماینده نهاوند هم به خیل معترضین پیوست و با قرائت شعری سخنان هخود را آغاز کرد که لاریجانی به شوخی به او گفت «به جای قرائت این اشعار، ماده آیین نامه مدنظرتان برای تذکر را بفرمایید».
سنایی هم ادامه داد: برخی از دوستان که مدعی حقانیت هم هستند مسائل شخصی را با مسائل مجلس خلط نکنند. این شکل کار در مجلس به صلاح نیست. مسائل فی مابین برخی دوستان نباید با مجلس خلط شود. این چندمین بار نیست که چنین کاری در مجلس می شود، آن هم از سوی نمایندگانی که انتظار بیشتری از آنها می رود.
به گفته وی، اینگونه استفادهها از ابزار نظارتی مجلس، هم شان مجلس را کاهش میدهد و هم تاثیر گذاری ابزارهای نظارتی مجلس را میکاهد.
لاریجانی با بیان اینکه نمایندگان بیرون از مجلس هم میتوانند با یکدیگر صحبت کنند، افزود: این تذکرات به رفتارهای خود نمایندگان برمی گردد نه هیات رئیسه و نمیتوان بر اساس آن تذکر داد.
کاظم جلالی نماینده شاهرود هم تکر دهنده بعدی بو که به طعنه خطاب به رئیس مجلس گفت: اگر چه آقای رئیس میفرمایند که تذکر نمایندگان چرا خطاب به هیات رئیسه اعلام میشود اما باید بگویم که اصلا کل قضیه برای هیات رئیسه است!! او که میگفت ازاستیضاح کنندگان نبوده و حتی مخالف آن بوده است، افزود: صبح هم به آقایان توکلی و دیگران گفتم که اینجا آبروی مجلس در میان است. این دوستان در دو رل دارند بازی می کنند. آقای توکلی یکجا مو را از ماست میکشند و یک جا میگویند حکمیت!؟ آن هم در حالی که این استعفا را نه وزیر پذیرفته و نه رئیس جمهور!
او که می گفت برخی نمایندگان هم در زمین دولت بازی میکنند و هم در زمین مجلس، افزود: پیش از این نیز شاهد بودیم که از یکسو استیضاحی را امضا می کنند یا موافق طرح سوال از رئیس جمهور هستند اما از سوی دیگر در دولت لابی میکردند و بیانیه میدادند که سوال را به مصلحت نمیدانند!
محمود احمدیبیغش هم که میگفت چرا برخی نماینده تر شدهاند؟، ادامه داد: من حتی شنیدهام که رئیس جمهور در راه مجلس بوده که از وزیرش حمایت کند ولی یکباره آقایان امضایشان را پس گرفتند! آقایی که می گفتند بیم آن میرود که بحث استیضاح کردان بوجود بیاید و تطمیعی صورت بگیرد حالا بگوید که چرا استیضاح را پس گرفتهاند؟ آیا آن نگرانی محقق شده است؟ چطور میروند حکمیت میکنند و استیضاح را پس میگیرند در حالی که دیگر استیضاح کنندگان خبر ندارند؟ اگر میگویند به صلاح مملکت نبود، بفرمایند که چطور وقتی آن را اعلام می کردند و یک ماه توی سر دولت میزدند، به صلاح بود!!
در مقابل همه این تذکرات، علیرضا زاکانی از طراحان استیضاح و بازپس گیرندگان امضا، در تذکری خطاب به نمایندگان معترض گفت: من نمیدانم چرا باید به این همکاران پاسخ بدهیم و بگوییم چرا امضایمان را پس گرفته ایم! چطور برخی به ما اتهامات انتخاباتی میزنند؟
وی افزود: سعید مرتضوی که انتصاب وی به ریاست سازمان تامین اجتماعی مهمترین دلیل استیضاح وزیرکار بوده است ، در جلسه خود با نمایندگان طراح استیضاح متن استعفای خود را نوشته و قرائت کرده است .این استعفا در دو نسخه برای رئیس جمهور و وزیر کار ارسال شده است.