تا اشتباهی رخ میدهد، خیلیهایمان جایزالخطا بودن انسان ـ به تازگی برخی «ممکنالخطا» را جایگزین آن کردهاند! ـ را بهتر دلیل توجیه آن مییابیم و شاید همین تعبیر، سبب شود که اشتباهمان را کوچک انگاشته و به جای اصلاح روند نادرست، اشتباهات بعدی را مرتکب شویم؛ برای نمونه، آیا میشود مثلا یک نامه رسمی را به گونهای نوشت که وقتی از همه نظر (قانونی، محتوایی، انسانی، نگارشی و...) مردود شد، اصلیترین ایراد وارد به آن را که از قضا از متن نامه هم درآمده، تکذیب کرده و رویکرد آن را صرفا در راستای «تعدیل» پذیرش خواند؟!
به گزارش «تابناک»، انتشار نامه درخواست سرپرست دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان از سازمان سنجش آموزش کشور و تهدید نماینده خرم آباد به استیضاح وزیر از بابت توهینهای روا داشته شده در این نامه به مردمان سه استان و البته تکذیب کل ماجرا از طرف دکتر آجیلی، نگارنده این نامه، سبب شد تا سازمان سنجش در سریعترین زمان ممکن، در روز چهارشنبه گذشته که در تقویم رسمی تعطیل هم بود، با انتشار اطلاعیهای به برخی از ابهامات پدید آمده در این باره پاسخ بگوید.
این اطلاعیه که به انضمام پاسخ کتبی سازمان سنجش به درخواست سرپرست دانشگاه رامین منتشر شده است، از دو بخش اصلی تشکیل شده که در بخش نخست، به پیگیری کتبی و حضوری دکتر آجیلی اشاره شده و در کمال تعجب از «درخواست پذیرش صدرصد بومی داوطلبان» توسط وی سخن به میان میآید. وقتی این نکته را به تأکید سرپرست دانشگاه رامین بر «تعدیل پذیرش در دانشجویان بومی و غیر بومی استان خوزستان» بیفزاییم، به این نتیجه خواهیم رسید که به ظاهر نامه درخواست کتبی دکتر آجیلی از سازمان سنجش، نسخه بسیار تعدیل شده درخواست ایشان از مسئولان گزینش سراسری دانشجو است؛
1ـ سرپرست دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي رامين خوزستان در مراجعه حضوري و مكاتبه رسمي درخواست پذيرش صدرصد بومي داوطلبان شد. در سازمان به نامبرده توضيحات لازم و كافي درباره بومي گزيني داده شده و به ايشان اعلام گرديد كه درخواست آن دانشگاه با توجه به سياستها و قوانين شوراي عالي انقلاب فرهنگي و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري قابل انجام نيست و ... .به عبارتی بهتر، ذکر موضوعاتی نظیر «مشکلات امنیتی، فرهنگی (طایفهای و قومیتی) و علمی دانشجویان اهل لرستان، ایلام و چهار محال بختیاری» در نامه مذکور تنها به بهانهای میماند که پذیرش صددرصدی دانشجویان بومی را با آن توجیه کنند؛ گویی دانشگاه رامین تنها متعلق به استان خوزستان است و لابد پذیرش دانشجویان غیر بومی در آن، کفران منابع و بودجه دانشگاه به شمار میرود!
رویکرد انحصارطلبی موجود در این درخواست، فارغ از اینکه مخالف قانون و شریعت به شمار میرود، از این روی قابل بحث و پیگیری است که چگونه فردی به ریاست یک مجتمع بزرگ آموزشی انتخاب شده که حتی از نحوه پذیرش ناحیهای و قطبی دانشجو آگاه نیست؛ نکتهای که از توضیح مفصل سازمان سنجش در این باره به درخواست سرپرست دانشگاه رامین به دست میآید و این پرسش را به ذهن میرساند که آیا آقای رئیس از یاد برده که خودش هم در قامت دانشجوی غیر بومی در دو مقطع تحصیل کرده است؟
ماجرا وقتی جالبتر میشود که در بخش دوم پاسخ سازمان سنجش به نامه کذایی، به گواه آمار و ارقام تفصیلی درخواهیم یافت که بیش از نیمی از پذیرفته شدگان دوره روزانه دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین، بیش از 80 درصد پذیرفته شدگان دوره شبانه و در مجموع حدود 65 درصد مجموع پذیرفته شدگان این دانشگاه در آزمون سراسری سال 1390، از بومیان (اهالی خوزستان) به شمار آمده و طرح موضوع تعدیل پذیرش، جایگاهی نخواهد داشت.
2 ـ ... با نگاهي به وضعيت آمار پذيرش در سالهاي 1390 و 1391 بر اساس استان بومي داوطلبو روشن است تعداد پذيرش استان چهارمحال بختياري در دانشگاه رامين در سال 1390، 8 نفر و در سال 1391، دوازده نفر ، تعداد پذيرش داوطلبان استان لرستان در اين دانشگاه در سال 1390، 59 نفر و در سال 1391، 66 نفر و در نهايت تعداد پذيرش داوطلبان ايلام در دانشگاه رامين در سال 1390، 36 نفر و در سال 1391، 25 نفر بوده است.با نگاهی دقیقتر به آمار ارائه شده با نکته عجیب دیگری روبهرو خواهیم شد؛ در حالی که دکتر آجیلی دلیل نام بردن از سه استان لرستان، ایلام و چهار محال بختیاری را در نامه جنجالی بر اساس رکورد دانشجویان غیر بومی دانشگاه رامین میداند، آمار تفکیکی سازمان سنجش، نشانگر این موضوع است که استانهای فارس و اصفهان در رتبه سوم و چهارم از نظر تعداد دانشجویان قبولی در رامین خوزستان دارند اما بدون اینکه نامی از آنها برده شود، به ناگاه «چهار محال بختیاری» با مجموع احتمالا پنجاه دانشجو (میانگین سالانه ده نفر و با احتساب چهار سال طول دوره کارشناسی و در نظر گرفتن ضریب خطای ۲۵ درصدی!) در رتبه سوم «مشکلات فرهنگی» جا میگیرد تا شایبه توهین به قومیت «لر»ها بیش از پیش تقویت شود!
به عبارت بهتر، مبنای درخواست رسمی سرپرست دانشگاه از سازمان سنجش آن چنان سست نهاده شده که حتی از دید آماری هم قابل تکیه نیست؛ در چنین شرایطی است که طرح موضوعاتی مانند «سوءتفاهم» در پاسخ به مسائل پدید آمده، حکمی جز توجیه اشتباه با اشتباه بعدی نداشته و جایی برای دیدن نیمه پر لیوان باقی نمیگذارد.
بدین ترتیب، گویا پازل قضاوت درباره اقدام رئیس دانشگاه رامین خوزستان و اظهارنظر تند نمایندگان مناطق لرنشین مجلس شورای اسلامی، با توضیحات سازمان سنجش تا اندازه زیادی تکمیلتر شده و سرانجامِ ماجرا قابل حدستر شود؛ برکناری سرپرست دانشگاه و جانشینی معاونت اداری مالی دانشگاه به جای وی، توسط وزیری که تهدید به استیضاح شده بود؛ برکناری معناداری که «زمان برگزاری آزمون ورودی کارشناسی ارشد ویژه متقاضیان بومی استان خوزستان» را هم به تعویق انداخت تا شاید شایبههای مشابه درباره این آزمون هم بررسی و رفع و رجوع شود!
تصاویر نامه پاسخ سازمان سنجش به درخواست سرپرست دانشگاه رامین:شاید بد نباشد به مدت نسبتا طولانی نامه اولیه (درخواست سرپرست دانشگاه رامین- هفتم خرداد 91) و نامه پاسخ (همین نامه ـ چهارم مرداد 91) هم توجه نماییم تا دریابیم که روند پاسخ دهی یک سازمان به درخواست یکی از رؤسای دانشگاه، ممکن است نزدیک به دو ماه زمان ببرد؛ نامهای که به گواه متن سازمان سنجش، هم پاسخ صریحی داشته و هم شفاهی پیگیری میشده است!