به ظاهر ماجرای «پیامکهای مزاحم» هم به قصهای تبدیل شده که قرار نیست سر و سامان بیابد؛ موضوعی که همیشه مورد اعتراض مشترکان تلفن همراه بوده، ولی این شکایات هم سبب نشده که انواع جدیدی از این مزاحمت باب نشود تا جایی که اکنون، هم پیامکهای تبلیغاتی متنوع شده و هم راهکار اعتراض به این ماجرا؛ اعتراضاتی که اگر کارساز بودند، هر روز در قالب یک راهکار جدید رونمایی نمیشدند.
به گزارش «تابناک»، چند وقتی است که از شمارههای گوناگون پیامکهایی به دستمان میرسد که «اگر این سرویس را میخواهید [در پاسخ] این عدد یا عبارت را پیامک بزنید. هر پیامک هم مبلغش... است».
تا اینجای کار، با ماجرایی روبهرو هستیم که جدای از مزاحمتهای بوجود آمده در همین پیامک نخست، قابلیت بیشتری برای توجیه کردن دارد! چرا که مثلا شاید با خودمان بگوییم با نوعی کم لطفی مواجهیم که در اوضاع کنونی، چارهای جز گردن نهادن به آن نداریم؛ بنابراین، از آنجایی که سرویس تبلیغ شده به کارمان نمیآید، هیچ پاسخی برای فرستنده نمیفرستیم و از ادامه ماجرا رهایی خواهیم یافت!
این در حالی است که به تازگی برخی شهروندان از وصول نوع عجیبی از پیامکها گلایه میکنند که ظاهرا در مراحل آزمایشی بوده و هنوز خیلی فراگیر نشده است؛ پیامکهایی که فرستندههایش این گونه ادعا دارند: «ما یکسری پیام ـ چه بخواهید و چه نخواهید ـ برای شما میفرستیم. هر پیامک هم پنجاه تومان است، اگر نمیخواهید پیامک را دریافت کنید، فلان متن را در پاسخ بفرستید!»
اینجاست که کم لطفی به بیانصافی تبدیل شده و با نوعی جدید از اجحاف در حقوق مشترکان تلفن همراه روبهرو خواهیم بود که حتی ورود مدعی العموم را هم موجه خواهد کرد، چراکه با هیچ منطقی جور درنخواهد آمد که بدون درخواست مشتری، پیامکی برایش فرستاده شده و صورت حساب این کار هم به پای همین فردِ از همه جا بیخبر نوشته شود! تلختر اینکه لغو این موهبت (!) هم، نیازمند فرستادن یک پیامک بوده و دوباره هزینه دیگری از جیب مشترکان خواهد ربود!
برای پیگیری ماجرا، با سامانه اطلاعرسانی همراه اول (شماره تلفن ۹۹۹۰) تماس گرفتیم و پس از گوش فرادادن به پیام تبلیغاتی پاسخگوی خودکار این سامانه و شنیدن توضیحات مفصلی که نگرانی از هزینه مکالمه را به دنبال دارد، تازه راه دسترسی به اپراتور را یافته و به صف انتظار تلفنی هدایت میشویم.
در آغاز کار از اپراتور (کد اپراتور نزد تابناک محفوظ است) میپرسیم که چرا به رغم انصراف از دریافت پیامکهای تبلیغاتی، همچنان این روند مزاحمت آمیز ادامه داشته و قطع نمیشود؟
او در پاسخ نخست از شمار ارقام ارسال کننده پیامک پرسش کرده و میگوید: اگر از شمارههای «ارزش افزوده» پیامک به دستتان میرسد، بر پایه قوانین شرکت [همراه اول]، قادر به لغوشان نخواهید بود و تنها در صورتی که به آنها پاسخ داده و دایرشان کرده باشید، به درخواست شما ترتیب اثر داده خواهد شد، اما اگر پیامکها از شمارههای بلند [توضیح میدهد که منظورش شمارههایی ست که بیش از چهار پنج رقم داشته باشد]، میبایست برای لغو این پروسه، عدد یک را به شماره ۸۹۹۹ بفرستید.
دو نمونه از پیامکهای تبلیغاتی با نام ارزش افزوده! هیچ راهکاری برای قطع مزاحمت ناشی از دریافت این گونه پیامکها نیست، حتی با استفاده از سامانه جدیدی که در نمایشگاه اخیر رونمایی شده که اگر غیر از این بود، مشترک فوق از همان نمایشگاه کذایی پیامک تبلیغاتی (عکس سمت راست) دریافت نمیکرد!
بدین ترتیب در حالی که هنوز نمیدانیم چرا بدون گرفتن مجوز از ما، پیامکهای تبلیغاتی را به سمتمان گسیل میدارند، درمییابیم که نه تنها میبایست برای خروج شماره تلفنمان از لیست بازار هدف برخی بازرگانان، پیامک درخواست فرستاده و پیگیری کنیم، بلکه اصولا لغو برخی از مزاحمتها به هیچ وجه شدنی نبوده و ظاهرا از دید مسئولان این شرکت، هیچ گونه حقی برای مشترکان در نظر گرفته نشده است، وگرنه چگونه میشود که سرویس پیامکی با نام «ارزش افزوده» ایجاد شود؛ اما در شرایطی که سود آن تنها نصیب اپراتور و مشتریان خاصش میشود، کوچکترین حقی برای لغو آن برای مردم در نظر گرفته نشود؟!
این در حالی است که اپراتور این شرکت در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی پیگیری این اعتراض، راهکار را در مراجعه حضوری به ساختمان مرکزی این شرکت دانسته و با این توجیه که «تلفنی پاسخگو نیستند!»، آدرس این مرکز را برایمان خوانده و بلافاصله تلفن را قطع میکند!
تماس بعدی هم نتیجهای مشابه دارد؛ با این تفاوت که اپراتور بعدی اصرار دارد که هیچ پیامک نوع ارزش افزودهای بدون درخواست مشترکان فعال نشده و غیر ممکن است که کسی پیامکی از این نوع دریافت کند که در آن از وی خواسته باشند برای لغو یک پروسه اجباری و هزینهبر، پیامک بفرستد؛ هرچند او نیز راهکاری برای لغو دریافت پیامکهایی از این نوع پیش پایمان نگذارده و آن را بر خلاف قوانین همراه اول میخواند.
ظاهرا مجبوریم برای یافتن شأن وجودی پیامکِ نوع ارزش افزوده، به سراغ موتورهای جستجوی اینترنتی برویم؛ جایی که با سیل نام شرکتهای فرستنده پیامکهای تبلیغاتی مواجه شده و درخواهیم یافت که این نوع از مزاحمتها از مبدأ نوع جدیدی از شرکتهای ارسال پیامک انبوه فرستاده میشوند که ظاهرا با راهکار تدارک دیده ـ و شاید قانونی ـ اپراتور بزرگ تلفن همراه در کشورمان متولد شده و رسالتی ندارند، جز اینکه روند فرستادن پیامکهای تبلیغاتی را تداوم ببخشند!
اینجاست که روز به روز بر شمار پیامکهای تبلیغاتی از نوع «ارزش افزوده» افزوده شده و رضایت شهروندان بیش از پیش به محاق خواهد رفت تا ماجرای پیامکهای تبلیغاتی تبدیل به جادهای یک طرفه برای مسئولان شده و گاه مشترکان برای لغو پیامکهای گران قیمت ارزش افزوده هم مجبور به فرستادن کدهای ویژه شوند.
این در حالی است که پاسخ هر باره مسئولان به انتقادات مطرح، معرفی راهکارهایی است که ظاهرا موفق نبودهاند، وگرنه نیازی به تجدیدشان نبوده و به تنوع دچار نمیشدند؛ بدین ترتیب که نخستین دفاع مسئولان از تداوم فرستادن این نوع پیامکها، «تمایل ۸۹ درصد مشترکان به دریافت پیامکهای تبلیغاتی» بیان شده و برای ۱۱ درصد باقی مانده هم، راهکارهایی مانند طرح درخواست قطع این خدمات (!) از طریق سامانه تلفنی ۹۹۹۰ یا فرستادن عدد یک به شماره ۸۹۹۹ اعلام میشود.
اما ماجرا هنگامی جالب میشود که بدانیم به تازگی مسئولان، فارغ از اینکه اشارهای به میزان کارایی راهکارهای مطرح پیشین داشته و یا از ضرورت پیگیری حقوق قانونی ۱۱ درصد ناراضی از رویه کنونی داشته باشند، راهکار جدیدی برای رسیدگی به شکایات پیامکهای تبلیغاتی رونمایی کردهاند؛ سامانه ۱۰۰۰۱۳۱۴!
کارکرد این سامانه که در ششمین نمایشگاه بینالمللی رسانههای دیجیتال رونمایی شد، این گونه معرفی شده که مشترکان میتوانند شکایات خود را از پیامکهای انبوه تبلیغاتی با در نظر گرفتن نکاتی به شماره ۱۰۰۰۱۳۱۴ فرستاده و منتظر پیگیری مسئولان امر در این زمینه باشند؛ این گونه که متقاضی باید شماره پیامک ارسالی و متن آن را به شماره مذکور بفرستند و معنای این سخن آن است که اصطلاحا فوروارد کردن پیامک مزاحم به این سامانه کافی نیست.
بدین ترتیب با اقدام مشتری محوری روبهرو هستیم که جای قدردانی دارد؛ اما روند اجرای دست و پا گیری داشته و چه بسا برای بسیاری از استفاده کنندگان تلفن همراه قابل اجرا نبوده و در نتیجه، تأثیر بسیاری در کاهش مزاحمتها نداشته و در نتیجه به رضایتمندی ختم نشود؛ آن هم در شرایطی که هزینهای ـ ولو اندک ـ به مشتریان تحمیل میکند و از این روی، شاید سوء تعبیرهایی شود!
ابهامات ماجرا اما هنگامی بیشتر میشود که بدانیم برای قطع مزاحمتهای پدید آمده توسط بازرگانان مختلف، به ازای هر شماره جدید، باید یک پیام شکایت روانه سامانه تازه راهاندازی شده کرده و طرح هیچ شکایتی به منزله قطع مزاحمت نیست! این وجه نومید کننده در حالی مطرح است که هیچ آگاهی از پیگیری شکایت صورت گرفته هم طرح نشده و برای همین، تفاوت خاصی در این روند نسبت به رویههای پیشین به چشم نمیخورد و حتی فارغ از شباهت هزینهبر بودن پیگیری اعتراض به مانند گذشته، فرستادن هر باره شکایت هم به ویژگیهای منفی ماجرا افزوده میشود!
با این تفاسیر، شاید بد نباشد از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر محترم بخواهیم یک بار برای همیشه به ماجرا راه یافته و با برخورد قاطع با مزاحمتهای پیامکی، هم سطح رضایتمندی کاربران پر شمار تلفن همراه را بالا ببرند و هم به این وسیله، در هزینه راهاندازی سامانههای مشابه بعدی صرفهجویی کنند؛ کاری که اگر منجر به رفع همه مزاحمتهای پدید آمده برای مردم هم نشود، دستکم به ثبات وضعیت کنونی ختم شده و مانع شکلگیری نوآوری در ایجاد مزاحمت پیامکی و رواج بیاعتمادی به تصمیمات شود!