قیمت خودرو برای دومین بار در سال جاری افزایش میابد؛

خودروسازان عزیز، شما را نمی‌دانیم؛ اما ما شرمنده‌ایم! + جدول قیمتها

تلاش بی‌وقفه خودروسازان و فشارهای آنها بر بازار (کاهش تولید و عرضه نکردن) به تدریج به بار نشست و امروز اعلام شد که با موافقت شخص رئیس‌جمهور، مبنای قیمت‌گذاری خودرو بر پایه نرخ ارز مبادلاتی تعیین شد؛ کاری که به افزایش دوباره بهای خودرو منجر می‌شود. اکنون باید گفت از این همه حمایت بی‌دریغی که از این صنعت می‌شود، ما مصرف‌کنندگان ناچار، شرمنده‌ایم؛ اما خودروسازان را نمی‌دانیم!
کد خبر: ۲۹۷۹۹۸
|
۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸ 16 January 2013
|
106804 بازدید
|

تلاش بی‌وقفه خودروسازان و فشارهای آنها بر بازار (کاهش تولید و عرضه نکردن) به تدریج به بار نشست و امروز اعلام شد که با موافقت شخص رئیس‌جمهور، مبنای قیمت‌گذاری خودرو بر پایه نرخ ارز مبادلاتی تعیین شد؛ کاری که به افزایش دوباره بهای خودرو منجر می‌شود. اکنون باید گفت از این همه حمایت بی‌دریغی که از این صنعت می‌شود، ما مصرف‌کنندگان ناچار، شرمنده‌ایم؛ اما خودروسازان را نمی‌دانیم!

به گزارش «تابناک»، پس از مدت‌ها زد و خورد اقتصادی و توجیه‌های خودروسازان برای افزایش قیمت و گلایه‌های پیاپی آنان‌ در افزایش دوباره بهای خودرو و پس از رفت و آمدهای بسیاری که آخرین آن‌ها با معاون اول رئیس جمهور بود، گویا ترفندهای این صنعت به بار می‌نشیند و باید از هم اکنون بار دیگر بهای خودرو‌ها را افزایشی ببینیم.

بر پایه آخرین اخبار، رئیس جمهور محمود احمدی‌نژاد با قیمت‌گذاری خودرو با نرخ مبادلاتی، اعلام موافقت کرد؛ این خبری است که محسن صالحی‌نیا، معاون صنعت وزیر صنعت، آن را اعلام نموده و گفته است: در جلسه خودروسازان با دولت، موضوع ارزبری خودروهای داخلی مطرح و عنوان شد که خرید بخشی از قطعات این خودرو‌ها با ارز مبادله‌ای انجام می‌گیرد. رئیس جمهور نیز با پذیرش این مسأله، تأکید کرد که این موضوع در محاسبات سازمان حمایت مد نظر قرار گیرد.

با این اوصاف باید گفت، سرانجام، فشار خودروسازان بر مصرف کنندگان و بازار نتیجه بخش شده و بهای خودرو با این تصمیم دوباره افزایش می‌یابد؛ آن هم در جایی که بیشتر مصرف کنندگان و کار‌شناسان اقتصادی، مخالف افزایش بهای خودرو به عنوان راهکار خروج از بحران این صنعت بوده‌اند.

نکته مهم اما اینجاست که چندی پیش، جمشید پژویان اعلام کرده بود هیچ نهادی جز شورای رقابت، حق تعیین تکلیف قیمت‌گذاری خودرو را ندارد و انتقاد‌های وی از انحصاری بودن صنعت خودرو در کشور قابل توجه بود؛ اما اکنون نه شورای رقابت که رئیس جمهور و سازمان حمایت‌ ـ گویا ـ مجوز رسمی افزایش قیمت را به خودروسازان داده‌اند.

در سال جاری، این برای دومین بار است که بهای خودرو با مجوز دولت و سازمان حمایت افزایش می‌یابد و این امر تقریباً بی‌سابقه بوده است. هم‌اکنون صنعت خودرو که به خوبی و با شفافیت، همه توان خود را برای سر پا ماندن در شرایط بحرانی نشان داد (!) و تمام ادعاهای بومی سازی و خودکفایی را به اثبات رساند (!) با این کار دولت، این را نیز نشان داد که تا چه میزان از مهر مادری دولت نسبت به این صنعت برخوردار است!

البته همه از سر پا شدن صنعت خودرو در کشور خوشحال خواهند بود و به عنوان یکی از صنایع اصلی کشور، لزوم حمایت از این صنعت بر کسی پوشیده نیست؛ اما نه در جایی که این‌ گونه حمایت با افزایش دادن بهای محصول نهایی مشمول صنعتی می‌شود که در دهه‌های اخیر، زحمتی برای نشان دادن شایستگی در برخورداری از این همه حمایت را به خود نداده است.

حال باز هم از این صنعت حمایت می‌شود؛ آن هم نه کار‌شناسی و حمایت از زیرساخت‌ها و افزایش بهره‌وری، بلکه با افزایش قیمت و فشار دوچندان بر مصرف کننده‌ای که بیشترشان رضایتی از محصول نهایی ندارند. با این همه حمایت، باید گفت مصرف کنندگان از این همه لطفی که در حق صنعت خودرو از سوی دولت می‌شود، شرمنده شده‌اند، ولی آیا این امر درباره خودروسازان هم درست است؟!

امیدواریم روزی برسد که صنعت خودرو از حمایت‌های دولتی بی‌نیاز شود و با پشت سر گذاشتن این بحران‌ها، بتواند در یک بازار رقابتی حتی با محصولات خارجی رقابت کند. امیدواریم زمانی برسد که خودروی ایرانی با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به دست مصرف کننده ایرانی برسد و دیگر هیچ کسی به فکر خرید خودروی خارجی نباشد؛ امیدواریم!

اما تا آن روز باید همچنان شاهد حمایت‌های بی‌دریغ دولت از صنعت خودرو باشیم و همچنان افزایش قیمت را برای جلوگیری از ورشکستگی صنعتی با این همه ادعا تحمل کنیم!

راستی این قیمت‌ها را به یاد بسپارید، چرا که باید به زودی با آنها خداحافظی کنید!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵۲۹
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
تنها راه تحریم و نخریدن این آهن پاره هاست تا شاهد بسته شدن درب این دو کلاهبردار برای همیشه باشیم
پاسخ ها
ساسان نخود هر آش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
اگه الاغ خوب با ترمز ABS سراغ داری بگو تا 405 رو بفروشم و بپیوندم به تحریمت!
متاسفانه هممون شعارزده شدیم! خوب اینا رو نخریم چی بخریم داری 200 بدی BMW!!!
ببخشید همکارم میگه شده 350!
داری؟!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
خدا لعنتتان كند كه از تير ماه پول مارا گرفته ايد و هنوز هيچ كسي پاسخگو نيست .مشتري ال 90 جديد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
بيش باد!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
امیدواریم روزی فرا رسد که دیگر از صنعت خودروی ملی کاملا وابسته به قطعات وارادتی بی نیاز شویم و بتوانیم خودرو سوار شویم چون با این وجود دیگر کسی نمی تواند خودرو سوار شود خودروسازان فکر نکنند که با افزایش قیمت مشکلاشان حل می شود چون در عوض فروششان پایین می آید و این یعنی کاهش تولید واقعی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
این جای تشکر مسئولین از صبر مردم است که تحت هر نوع فشاری از طرف دولت خدمتگذار !!!! قرار گرفته اند و دم بر نیاورده اند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
بايد در كنار خودروهاي داخلي واردات برخي خودروها خارجي ازاد بشه شايد اين خودرو سازان دست از طمع بردارند
میثم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
امروز پراید صفر تحویل گرفتم
1- درب های جانبی صدای عجیبی می کنه !
2- کارت پسورد ضبط مفقود شده !
3- چراغ های صفحه کیلومتر روش نمی شه !
4 - یه بچه گربه به راحتی می تونه وارد صندوق عقب بشه ( ریگلاژ) !
واقعا متاسف شدم که چرا من و هموطن هام نمی تونیم ماشین خوب سوار بشیم ؟!
متاسفم
حسام از بیرجند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
قربون خودروهای ایرانی که خدا تومن پول بالاش میدی اما هروقت سوار میشی بری مسافرت باید اشهدتم بخونی.چون هم ترمز عالی داره.هم کمربنداش استاندارده.ایر بگ هم که رو شاخشه.از همه مهمتر قیمتش برابر 30 سال خدمتته.چی از این بهتر؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
این ملت بدبخت چه گناهی کرده اند؟ آخه تا کی می خوان زور بگن و از این بازار غیر رقابتی بهره ببرند؟
اشنا
|
Norway
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
جالب است که دولت هنوز نمی داند که پشتیبانی از این چنین خودروسازانی که سال های سال به کوچکترین خودکفایی نرسیده اند، اشتباه محض است. و براحتی می توان با آزاد نمودن واردات خودرو (البته با فرض اینکه آنها راضی شوند که در ایران فعالینت کنند!) و پشتیبانی تمام قد همزمان ،از خودروسازان داخلی، می توان این صنعت را خودکفا نمود. نه با این بازار بدون رقابت ...
من نمی دانم واقعا سطح تحصیلات و دانش این مشاورهای دولت تا چه اندازه می تواند پایین باشد!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
امیدواریم زودتر این دو شرکت ورشکست شوند تا سواری گاری شویم یا ماشین خارجی. من پارس ELX دارم جالبه ایرانخودرو قطعاتشو نمی زنه و باید با قیمت خیلی بالا فرانسوی شو از بازار خرید. به نظرتون داشتن این ماشین با ماشین خارجی فرق می کنه زمانی که نه تعمیرش می کنن نه قطعاتشو می دن.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟