«سکوی 36»، نخستین فیلم مستند «تابناک»

پراید قراضه خط فرودگاه را هشتاد میلیون می‌فروشند!

در هوای بارانی امروز با یکی از راننده تاکسی‌های خوش برخورد همزبان شدیم تا از دریچه ذهن وی با برخی مشکلات این قشر زحمت‌کش آشنا شویم و سرانجام منجر به تولید مستندی با نام «سکوی ۳۶» شد. اینکه چرا سکوی ۳۶ عنوان این مستند شد، نکته‌ای است که تا مستند را نبینید، به آن دست نخواهید یافت؛ اما از سکوی ۳۶ نکاتی مهمتر نیز در این مستند گنجانده شده است.
کد خبر: ۳۰۶۸۹۸
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۱:۳۲ 06 March 2013
|
43255 بازدید
|
کافی است، بگویی «راننده تاکسی» تا هر کسی از نگاه خود کلمه، عبارت یا توصیفی از ایشان ارائه دهد؛ یکی می‌گوید «همه چیز‌دان» و دیگری می‌گوید «مفسر»، و خلاصه اینقدر کلمه کنار هم ردیف می‌شود تا به کار‌شناس، فیلسوف، جامعه‌شناس و... برسد؛ توصیفات و القابی که حتما اغراق شده هستند، اما ارجاعات‌ گاه تلخ و شیرینی به واقعیت‌های جاری در حرفه ایشان دارند.

به گزارش «تابناک»، هر چه اوضاع اقتصادی سخت و پیچیده‌تر شود، به بازار کار رانندگان تاکسی هم ‌گره خورده و شرایط زندگی‌شان دشوار‌تر می‌شود، چراکه نوع کارشان تفاوت چندانی با کارگران روزمزد ندارد؛ کارگران روزمزدی که با اوضاع نامطلوب نرخ خودرو، هرچند سرمایه چند ده میلیونی را به کار کشیده‌اند، در پایان ساعات حضورشان در خیابان و ارائه خدمات است که حقوقشان را تعیین می‌کند.

در هوای بارانی امروز با یکی از راننده تاکسی‌های خوش برخورد همزبان شدیم تا از دریچه ذهن وی با برخی مشکلات این قشر زحمت‌کش آشنا شویم و سرانجام منجر به تولید مستندی با نام «سکوی ۳۶» شد. اینکه چرا سکوی ۳۶ عنوان این مستند شد، نکته‌ای است که تا مستند را نبینید، به آن دست نخواهید یافت؛ اما از سکوی ۳۶ نکاتی مهمتر نیز در این مستند گنجانده شده است.



با این که سن و سال زیادی ندارد، تجربه پانزده ساله‌اش در این پیشه را می‌توان از سخنش دریافت. از سربازی که برگشته با تلاش پدرش صاحب کار در دفتر مرکزی شرکت خودروسازی شده اما قید و بند‌های کارمندی را تاب نیاورده تا سرانجام پس از سه ماه کار دفتری، به کاری روی بیاورد که اکنون منبع ارتزاق خانواده چهار نفری‌اش به شمار می‌آید؛ رانندگی با تاکسی زرد رنگ در خیابان‌های شلوغ تهران که شاید برخی از حضور در آن‌ها فرار می‌کنند، ولی این شلوغی و ترافیک سنگین برای او و همکارانش حکم بخش ناپسند ماجرا را دارد و بس.

وقتی می‌پرسیم که از درآمدش راضی است، یک بله می‌گوید و بلافاصله ادامه می‌دهد: «تاکسی داریم تا تاکسی! خط پل مدیریت تا میدان کاج، رفت و برگشت پنج دقیقه طول می‌کشد و چهار هزار تومان دخل می‌اندازد؛ امتیاز تاکسی این خط ۴۵ تا پنجاه میلیون می‌ارزد اما خط تجریش به میدان انقلاب چون مسیر طولانی و پر ترافیکی دارد، ارزشش از نرخ خودرو صفر کیلومتر کمتر است!».

تا مشغول تجزیه تحلیل اعداد و ارقامش می‌شویم، ادامه می‌دهد: «خط فرودگاه، چه مهرآباد و چه فرودگاه امام خمینی ارزشش بالاست؛ پراید قراضه این خط را هشتاد میلیون می‌فروشند».

آدرس محل خرید و فروش تاکسی را از او می‌گیریم تا در یک فرصت دیگر سری به آنجا زده و سخنانش را راست آزمایی کنیم اما بد نیست که مظنه تاکسی‌های سبز رنگی را که تعدادشان از تاکسی‌های زرد کمتر نیست، هم بدانیم.

به نظر می‌رسد که دیدگاه مثبتی درباره تاکسی‌های سبز ندارد، چراکه بر این باور است تاکسی‌های زرد رنگ سازمانی بوده و در این حرفه قدیمی هستند؛ بنابراین نباید امتیازاتی مانند ورود به طرح ترافیک برای ایشان و تاکسی‌های سبز یکسان دیده شود.

و سریع صحبت‌هایش را منصفانه کرده و با این توجیه که بیشتر رانندگان تاکسی‌های سبز با قسط خودرو خریده و وارد این حرفه شده‌اند، به اینجا برسد که آن‌ها مجبورند علاوه بر سودی که با خرید قسطی نصیب سرمایه‌دارِ راه اندازی کننده این نوع تاکسی می‌کنند، ماهانه پنجاه، شصت هزار تومان شارژ به حساب این شرکت‌ها واریز کرده و‌ گاه با گیر‌وگرفت‌های خاصی روبه‌رو شوند.

او معتقد است که شاید راهکار این موضوع دو تا یکی کردن تاکسی‌های دولتی و بخش خصوصی است؛ با این ملاحظه که در گذشته تنها تاکسی‌های دولتی بودند و اوضاع به مراتب بهتر بود.

از او درباره سهمیه مخصوص تاکسی می‌پرسیم که قویا دریافت آن در گذشته و حال را رد می‌کند، ولی بر این باور است که تاکسی‌های زرد در مواردی با اقبال خانواده‌ها و بخشی از مردم مواجه شده و از این حیث موقعیت بهتری دارند؛ هرچند این روز‌ها صف اتوبوس شلوغ‌تر و مشتاقان رفت و آمد با تاکسی کمتر می‌شوند.

صحبت به میزان تحصیلات رانندگان تاکسی که می‌رسد، نیمی از رانندگان خطشان را لیسانس خوانده و حتی به وکیل پایه یک و کارشناش ارشد مدیریت هم می‌رسد چراکه آگهی‌های استخدام همگی سابقه کار می‌خواهند و برای افراد تازه فارغ التحصیل شده از دانشگاه، تنها رانندگی تاکسی ا‌ست که نیاز به سابقه کاری ندارد.

اینقدر می‌گوییم و می‌شنویم تا صحبت به احتمال گران شدن بنزین می‌رسد؛ اینجاست که با تمامی آرامشش، گران شدن بنزین را تلویحا مصادف با بیکاری می‌خواند، چراکه گرفتن کرایه بیشتر از مسافران نشدنی است.

این را بگذارید کنار هزینه‌های جاری یک راننده تاکسی که امسال مجبور است باطری ۱۱۲ هزار تومانی سال پیش را ۳۳۵ هزار تومن بخرد، برای یک جفت لاستیک ۹۰ هزار تومانیِ پارسال، ۲۵۰ هزار تومان بپردازد، تعویض روغن را به جای دوازده هزار تومان با ۳۵ هزار تومان انجام دهد و اینقدر این روند تکرار شود تا سرانجام مجبور باشد که ساعت کاری‌اش را زیاد‌تر کند؛ زیاد‌تر و زیاد‌تر تا جایی که در زمان خواب خانواده بیرون بزند و در زمان خوابشان به منزل بازگردد!


دانلود


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۵۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
تابناکی های.... ،همه ی ملت پراید دارن اونوقت شما میگین پراید قراضه قرارنیست که خودتون پرادو سوار میشین همه پرادو سوار بشن.ملت مثل شما مایه دار نیستن که...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
آخه مرد حسابی، اصل مستند رو ببین و درباره اون نظر بده. از این مستند جالب، فقط کلمه قراضه رو که توی مستند گفته میشه دیدی؟!
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
برادر من این آخه ناراحتی داشت؟؟ خب معلومه که نو اش هم قراضه ست. منم پراید سوارم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
همه جای دنیا به جز ایران بهترین ماشین ها رو تاکسی می کنند! اینجا ماشین های از ردده خارج رو!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
هندی مگه ندیدی از زبون راننده تاکسی گفت؟؟؟
امثال تو حقشون همینه که پراید بندازن بهت 20 میلیون
افشین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
خوب خداییش قراضه ست. من مرداد ماه یه صفر خریدم از همون اول از همه جاش سر و صدا در می اومد. بردم تعمیرگاه میگه داداش پرایده ها. می خوای صدا نده؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
معلومه که اصلا متن رو نخوندی و فقط با دیدن بدو بدو آمدی نظر نوشتی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
تعویظ روغن غلط مجید جان، ببخشید تابی جان، اون تعویض روغنه که شما اشتباه نوشتیش!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
کجا اشتباه نوشتند. شما خوبید؟
نادر احمدزاده
| United States |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
تصحیح شده عزیزم. سوتی را که تا آخر عمر در معرض دید نمی زارن.
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
بعد از تذکر این آقا متن مجددا ویرایش شده است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
ناشناس جان حتما اشتباه نوشته بعدا که این آقا تذکر داده درستش کردن، واقعا درک این قضیه اینقدر سخته؟
ناشناس
|
United States
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
آخه تابناک عزیز فایل تصویری شما ۸۶ مگابایته. مگه سرعت اینترنت ما چقدره که این فایل رو دانلود کنیم؟ گاهی یادتون میره اینجا ایرانه ها!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
یعنی اگه شما با اینترنت Dial-up بشینید خبر بخونید خیلی .... هستید
پیمان
|
France
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
نباید محدودیت بزارن برای ورود در یک خط که ارزش تاکسی یک خط به 80 میلیون برسه و در نتیجه کرایه ای که از مشتری میگیره هم به همان نسبت بالا باشه اگر بدون محدودیت همه بتوانند در هر خطی کار کنند کرایه ها مثل کرایه خط فرودگاه اینقدر وحشتناک نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
خوب اگه محدودین نذارن کی میره مسیر های شلوغ رو سرویس دهی کنه!؟!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
اصلا تاکسی خطی معنی نداره!!!! تاکسی وظیفه اش مسافربری است!
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
برادر جان درست همه کارا بی حساب و کتاب ولی دیگه اگر بزارن هر کی هر جا خواست بره که دیگه هیچ !!!!
تابي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
تابي جان اين هم داستاني داره واسه خودش

من ميترسم قيمت پرايد معمولي به 80 ميليون برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
صحیح است
علیرضا
|
United States
|
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
خداییش این زندگیه دارین؟؟؟ نه، زندگیه این؟؟؟ ترافیک نیست، جهنمه...
ناشناس
|
United States
|
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
تابی جون، پیشرفت کردی! مستندسازی و تابناک؟! ببینیم حالا چی می سازید. اینم بد نبود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
نه خیر این آقایون راننده هم به اندازه ی کافی بلدند سر من و شما را ببرند. دیروز که بارون می اومد میرداماد یک دونه تاکسی هم پیدا نمی شد. مردم صف کشیده بودند اونوقت این آقایون مسیر 500 تومنی ولیعصر تا میدان مادر رو 1000 تومن می گرفتند و می بردند. خودمون از هر دشمنی با خودمون بدتریم.
بیخیال ماشو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
یک قدم به جلو در خبرگزاری های انلاین ایرانی
افرین مستند بدون برداشت شخصی و جناحی درسترین کار
امیدوارم کسی یا ارگانی رو هدف امیالتون نکرده باشید و تنها دلسوازنه قدم برداشته باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
اصلاً معلوم نیست که تابناک به کجا نزدیکه ..... اصلاً
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
جایگاه 36 استادیوم آزادی
میگه راننده تاکسی ها همه طرفدار پرسپولیس هستند

خدا همه رو کمک کنه
الهی
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟