رئيس جدید سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح کرد؛

نگرانی از تحریم‌ها وجود دارد؛ اما ناامید نیستیم

ما بر این باوریم که به برکت تحریم‌ها، توانسته‌ایم به سطحی برسیم که در نتیجه افزایش شمار متخصصان ‌های تک و در نتیجه رشد شرکت‌ های دانش بنیان، در برخی اقلام دارویی‌ های تک به موفقیت‌هایی برسیم که اقبال دنیا به داروهای ایرانی را به همراه داشته است. در حال حاضر با کمبود بسیار اندکی در زمینه دارویی مواجه هستیم که برای رفع آن برنامه‌هایی داریم و مبحث ارز مرجع مورد نیاز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را نیز پیگیری خواهیم کرد
کد خبر: ۳۱۲۵۲۳
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۴ 08 April 2013
|
14688 بازدید
|
۳
مدتی است، بحث گرانی و کمبود برخی اقلام دارویی و تجهیزات درمانی، نگرانی‌هایی در جامعه پدید آورده و شرایط ویژه بازار ارز و اختصاص نیافتن ارز مرجع مورد نیاز برای واردات دارو، نگرانی‌ها را تشدید کرده است؛ موضوعی که اظهار‌نظرهای گوناگون مطرح ‌درباره آن، منجر به برکناری تنها وزیر زن کابینه شد تا با آغاز به کار وزیر جدید، توجه‌ها بیش از پیش به آن جلب شده و در ‌پایان با تودیع رئیس سازمان غذا و دارو و معارفه جانشین وی مورد تأکید وزیر قرار گرفت.

دکتر عباس حاجی آخوندی که دو روز پیش به عنوان معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو منصوب ‌و روز گذشته ‌رسما معارفه شد، درباره وضعیت کنونی بازار دارویی کشور به خبرنگار «تابناک» گفت: بنده به عنوان فردی که سابقه سال‌ها همکاری با وزارت بهداشت و به ویژه در مقوله پژوهش و تولید دارو را در کارنامه دارم، اطمینان می‌دهم که در حال حاضر کشور نه تنها از نظر دارویی در وضعیت بدی نیست، بلکه موقعیت ممتازی که به لحاظ دستیابی به داروی‌های تک نصیب کشورمان شده است، شرایط قابل قبولی برایمان به ارمغان آورده که در تبادل دارو با سایر کشور‌ها نقش بسزایی دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تحریم‌هایی که مقوله واردات برخی اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی به کشورمان را با دشواری‌هایی روبه‌رو کرده است، گفت: نگرانی از تحریم‌ها وجود دارد اما هرگز ناامید نشده‌ایم، بلکه بر این باوریم که به برکت تحریم‌ها توانسته‌ایم به سطحی برسیم که در نتیجه افزایش تعداد متخصصان‌های تک و در نتیجه رشد شرکت‌های دانش بنیان، در برخی اقلام دارویی‌های تک به موفقیت‌هایی دست یابیم که اقبال دنیا به داروهای ایرانی را به همراه داشته است تا جایی که می‌توانیم ادعا کنیم ‌در بحث دارویی نه تنها جزو اقمار کشورهای مطرح در این زمینه نشده‌ایم، بلکه مراوداتمان به گونه‌ای است که ‌گاه تنها به ازای انتقال تکنولوژی اجازه واردات برخی اقلام دارویی به کشورمان را صادر می‌کنیم.

وی که فارغ التحصیل دکترای تخصصی فارماکولوژی از پاریس بوده و علاوه بر آن تجربیاتی همچون ریاست مرکز تحقیقات داروهای گیاهی و طبیعی، مدیر دپارتمان شیمی و بیولوژی مواد طبیعی دانشکده داروسازی و مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در کارنامه دارد، می‌افزاید: در حال حاضر با کمبود بسیار اندکی در زمینه دارویی مواجه هستیم که برای رفع آن برنامه‌هایی داریم و مبحث ارز مرجع مورد نیاز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را نیز پیگیری خواهیم کرد تا در سایه مدیریت درست، بتوانیم خبرهای خوشی برای مردم به ارمغان بیاوریم؛ جدا از این مسائل، یکسری برنامه‌های جدید هم تدارک دیده‌ایم که به زودی ‌بررسی شده و انشاءالله به اجرا خواهیم گذاشت.

مقابله با مافیای دارویی؛ نخستین گام

رئیس سازمان غذا و دارو در نخستین گام ورود به عرصه اجرایی، با غیر قبول توصیف کردن وضعیت اداره برخی داروخانه‌ها به صورت زنجیره‌ای‌ گفت: شبکه‌های زنجیره‌ای اجاره داروخانه‌ها به هیچ ‌وجه مورد تأیید نیست و با آن‌ها مقابله می‌کنیم، چراکه برخی افراد ‌‌زنجیره‌ای داروخانه‌ها را با قیمت‌های بالا اجاره ‌و با روش‌های نادرست درآمد کسب می‌کنند که این افراد در واقع نوعی شبکه مافیا هستند.

حاجی آخوندی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون ده هزار داروخانه در کشور فعالیت می‌کنند ولی گردش کار مالی آن‌ها رضایت‌بخش نیست، به خبرنگار مهر گفت: اجاره داروخانه‌ها باید ‌‌قانونی و از طریق واگذاری پیمانی مدیریت به داروساز بوده و از سلامت برخوردار باشد. برای بهبود وضعیت مالی داروسازان، فرانشیز یا حق فنی داروخانه را که قرار بود حذف شود، ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داده‌ایم و با تعاملاتی که با بخش مالیات و بیمه‌ها به انجام رسانده‌ایم، امیدواریم وضع داروسازان کشور از نظر گردش کار‌ها در کشور بهتر شود.

معاون وزیر بهداشت در پایان با اشاره به تلاش وزارت بهداشت برای مقابله با قاچاق دارو گفت: در دهه اخیر کارهای بسیاری برای مقابله با پدیده قاچاق دارو صورت گرفته ‌که یکی از آن‌ها افزایش تعداد شرکت‌های تولیدکننده دارو از پنجاه شرکت به نود شرکت دارویی بوده است. چرا که هرچقدر زمینه‌های توانمندی تأمین دارو در کشور بیشتر شود، قاچاق دارو کمتر می‌شود. البته نباید از نقش فرهنگسازی در مقابله با قاچاق دارو غافل شد و یا از کنار نقش حمایتی قوه قضاییه و نیروی انتظامی به سادگی گذشت.


مراسم تودیع دکتر شیبانی، رئیس قدیم و معارفه دکتر حاج آخوندی، رئیس جدید سازمان غذا و دارو

گفتنی است، پیش از دکتر حاجی آخوندی، ریاست سازمان غذا و دارو بر عهده دکتر شیبانی بود که با تشکیل این سازمان در زمان وزارت دکتر مرضیه وحید دستجردی، به عنوان نخستین رئیس این سازمان مشغول به کار شده بود اما ماجرای ارز مرجع و حاشیه‌هایی که این موضوع برای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به همراه داشت، سبب شده بود که وی بیشتر در نقطه مقابل رسانه‌ها قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
ولی همش در حد حرف هست و بس.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
میشه لطفا توضیح بفرمایید داروهای بیماران سرطانی که نیست داروهای ام اس که نیست اصلا این بیماران در سخرانی ایشون لحاظ شده اند یا نه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
اقلام ازمايشگاهي فراموش نشود هيچ تفاوتي بين دارو و اين اقلام نيست حتما ارز مرجع بايد به اين اقلام تعلق گيرد تا بتوان خدمات ازمايشگاهي را ارايه داد وگر نه شاهد از بين رفتن تدريجي ازمايشگاهها خواهيم شد
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟